کد خبر: 868050
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس: با اينکه گفته می‌شود نرخ بیکاری رو به کاهش است اما رشد ۱.۴ درصدي بيکاران، نشان دهنده سير صعودي آن است
زنگ خطر بيکاري با رکود و تعطيلي صنايع و برخي از کارخانه‌ها به صدا درآمده و حالا اين معضل در کنار مهاجرت و تبعات آن به دردي بزرگ براي استان‌هاي کشور تبديل شده است. تا جايي که رئيس دولت دوازدهم هم قبل از انتخابات رياست جمهوري رفع معضل بيکاري و فراهم کردن زمينه‌هاي اشتغال را در رديف شعارهاي انتخاباتي‌اش قرار داده بود و حالا هم روز گذشته در معرفي اعضاي کابينه‌اش آن را در اولويت‌هايش قرار داده است.

نويسنده:ميترا شهبازي

 به گفته کارشناسان اين معضل به قدري پيش رفته است که بيش از 40 درصد جوانان تحصيل کرده بيکار هستند و استان‌هاي سيستان و بلوچستان، کهگيلويه و بويراحمد، لرستان، کرمانشاه و غيره هم بر سر دريافت رتبه نخست بيکاري با هم رقابت مي‌کنند. لازم به ذکر است که نرخ بیکاری درحالي با رشد ۱.۴درصدي روبه‌روست که دولتمردان از کاهش آن خبر مي‌دهند و نایب رییس کمیسیون عمران مجلس نيز تنها راه حل رفع آن را توجه به مشاغل خانگي و احياي صنايع خرد عنوان مي‌کند.

+++

رفع معضل بيکاري که از مدت‌ها قبل مقام معظم رهبري بر آن تاکيد کرده‌اند، اين روزها به مهمترين مسئله‌ پيش روي استان‌هاي کشور تبديل شده است. معضلي که نه تنها معيشت مردم را هدف قرار مي‌دهد بلکه آن‌ها را مجبور مهاجرت مي‌کند. دردي که هر روز کهنه‌تر مي‌شود و رفع آن دشوارتر، هماني است که از مدت‌ها قبل با معضل بيکاري گره خورده و معضل حاشيه نشيني را رقم زده است. در اين راستا رئيس جمهور هم روز گذشته در معرفي اعضاي کابينه‌اش اشتغال‌زايي را به عنوان اولويت‌هاي نخست وزرايش مطرح کرده است. همان مشکلي که طي چند سال گذشته در اثر بي‌توجهي طولاني مدت و به حال خود رها شدن صنايع خرد و کوچک استان‌ها توسط دولتمردان ايجاد شده است.

نرخ بيکاري به جاي کاهش، افزايش يافته است

همانطور که گفته شد رفع معضلي که اين روزها به نام مهاجرت و حاشيه‌نشيني به عنوان دغدغه مسئولان اعلام مي‌شود، همان بيکاري است که از مدت‌ها پيش توسط دولتمردان ناديده گرفته مي‌شد. دردي که به تازگي مسئولان آن را مورد توجه قرار داده‌اند و معتقدند احياي کارخانه‌ها و صنايع خرد و کوچکي که از مدت‌ها رها شده‌اند، تنها راه حل آن است.

در اين راستا نماینده مردم دورود وازنا با اشاره به اينکه نيروي غير متخصص نداريم و موج بيکاري در بين تحصيل ‌کرده‌ها ديده مي‌شود، مي‌گويد:« درحال حاضر بیش از ۴۰درصد جوانان تحصیل کرده بیکار هستند و بر اساس آماري که از سوي مرکز آمار ارائه شده است، اين ادعا مسئولان که نرخ بيکاري در حال کاهش است کذب است. چرا که نرخ بیکاری در سال ۹۴، ۱۱ درصد اعلام شده بود که در حال حاضر با رشد ۱.۴ درصدی به ۱۲.۴ درصد افزایش یافته است.»

مجید کیان پور با انتقاد از وجود بیش از ۶ میلیون بیکار در کشور، مي‌افزايد:« در حال حاضر بحث انزوای نخبگان در شرایط بیکاری بسیار نگران کننده‌اي است. از اين رو اشتغال‌زايي بايد به مهمترين دغدغه مسئولان تبديل شود تا شاهد مهاجرت اين گنجينه‌هاي ملي و از دست رفتن آنها نباشيم.»

4 استان در رتبه نخست بيکاري

نکته قابل توجه اين است که در کنار اينکه نرخ واقعي بيکاري در استان‌ها ارائه نمي‌شود و اغلب آمار ارائه شده تلطيف شده هستند، استانداري‌ها و مسئولان استاني هم اغلب بر سر اينکه کدام يک رتبه نخست بيکاري را داشته باشند، با هم به رقابت مي‌پردازند. در اين راستا، حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اينکه سيستان و بلوچستان در مقام نخست بيکاري قرار دارد، مي‌گويد:« در این چندسال آثاری از اشتغال زایی در شهر زاهدان نبوده است و آمار و ارقام دولت در حل مشکل بیکاری تنها شعار تبلیغاتی است.»

استان کرمانشاه هم بر اساس گفته‌هاي اسدالله رازاني، استاندار آن، از سال گذشته در رتبه نخست بيکاري قرار گرفته است و حالا مهمترین و اصلی ترین اولویت مجموعه مدیریتی استان کرمانشاه در سال 96، کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال است.

لرستان هم علي‌رغم ادعاي مسئولان در خصوص کاهش نرخ بيکاري، به گفته جعفر بدری، رئیس کل دادگستری استان با تعطيلي و ورشکستگي بسياري از کارخانه‌ها و صنايعش در رتبه نخست بيکاري قرار دارد. استان کهگيلويه و بوير احمد هم از سال‌ها پيش به گفته کارشناسان در مقام نخست قرار داشته است و بيکاري به بحراني بزرگ در آن تبديل شده است.

جلوگيري از مهاجرت هم راه حال دارد

حالا با اين تفاسير که اغلب استان‌هاي کشور در حال رقابت در کسب رتبه نخست بيکاري هستند، نماینده مردم دورود وازنا با اشاره به اينکه اکتفا کردن به ایجاد اشتغال دربنگاه های بزرگ هیچ گره ای از معضل بیکاری رفع نمی کند، مي‌گويد:« با توجه به روند رو به رشد نرخ بیکاری و تبعات منفی آن و همچنین محدودیت منابع و اعتبارات، می طلبد برای رسیدن جامعه به پویایی، ظرفیت های موجود در حوزه مشاغل خانگی و هدایت آن به سمت ایجاد مشاغل پایدار و صنایع کوچک و زودبازده مورد توجه قرار گیرد. البته جاي تاسف دارد که در ایران به ایجاد صنایع کوچک و مشاغل خانگی توجه چندانی نشده است.»

مجید کیان پور با اشاره به اينکه تنها راه حل براي جلوگيري از مهاجرت مردم هم همين مشاغل خرد و کوچک است، مي‌افزايد:« مشاغل خرد و خانگی به اين دليل که پایدار هستند و کمتر اسير نوسانات اقتصادي مي‌شوند بايد مورد توجه قرار گيرند تا از مهاجرت بی رویه به شهرها و حاشیه نشینی جلوگیری کند.»


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار