کد خبر: 868017
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
مسئول پروژه لغتنامه ترکی آذربایجانی گفت: لغتنامه ترکی آذربایجانی با حضور و مشارکت تمامی صاحب‌نظران و کارشناسان در حال تدوین است.

احد بیوته در دیدار اساتید ترکی آذربایجانی استان آذربایجان شرقی و اردبیل با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل اظهار کرد: ما با کمک متخصصان و نویسندگان متبهر آذربایجانی فرهنگ لغات زبان ترکی آذربایجانی را در حال تدوین نهایی داریم که تاکنون در این زمینه نشست‌های مختلفی را با متخصصان در این حوزه انجام دادیم.

وی به دیدار اخیر با متخصصان و نویسندگان لغت‌نامه ترکی آذربایجانی در تبریز اشاره کرد و گفت: دیدار اساتید ترکی آذربایجانی استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل نیز برگزار شد تا بیشتر با نقطه نظرات آیت‌الله سید حسن عاملی استفاده کنیم.

در این نشست نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل نیز با تشبیه زبان به عنوان مسئله‌ای زنده و جاندار بر خطر ورود واژگان بیگانه به زبان ترکی‌آذربایجانی و از بین رفتن واژگان موجود در آن تأکید کرده و زیبایی هر زبان را خلوص آن اعلام کرد.

آیت‌الله سید حسن عاملی بنیاد دائرةالمعارف اردبیل را به عنوان مؤلف لغتنامه ترکی آذربایجانی مکانی برای گردهم آمدن دلسوزان زبان ترکی آذربایجانی دانسته و گفت: این مجموعه علاوه بر گردآوری لغات بایستی نقش خالی فرهنگستان را نیز پر کند.

وی تصریح کرد: که در مقطع کنونی زبان ما نیازمند کلمات جایگزین به جای لغات دخیل و جدید را دارد تا جلوی ورود کلمات دخیل دیگر گرفته شود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار