کد خبر: 867925
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
شاخص بورس ديروز در اولين روز از تشكيل كابينه دولت دوازدهم با ۶۱ واحد رشد، در جايگاه ۸۲ هزار و ۱۶ واحدي قرار گرفت.
در معاملات روزگذشته بيش از 443 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش يك هزار و 453 ميليارد ريال در 41 هزار و 225 نوبت خريد و فروش شد. همه شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نيز رشد كردند، به طوري كه شاخص قيمت (وزني-  ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد، 19 واحد و شاخص كل (هم وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي‌شود، 20 واحد بالا رفت.
نمادهاي شتران (پالايش نفت تهران)، كگل (صنعتي و معدني گل گهر)، پرداخت، پاكشو (صنايع پاكشو) و خودرو (ايران خودرو) در معاملات ديروز بيشترين تأثير مثبت را بر شاخص داشتند اما فولاد (فولاد مباركه) و همراه (ارتباطات سيار ايران) بيشترين تأثير مثبت را بر جاي گذاشتند.
  
رشد 3 پله‌اي آيفكس
در دومين روز كاري اين هفته به موازات رشد سه پله‌اي آيفكس (شاخص فرابورس) و استقرار اين نماگر در ارتفاع 933 واحدي، بيش از 125 ميليون ورقه بهادار به ارزش 647 ميليارد ريال در بازارهاي فرابورس ايران دست به دست شد. ديروز بيش از 34 ميليون سهم به ارزش افزون بر 28 ميليارد ريال در نماد ذوب آهن اصفهان دادوستد شد كه بيشترين حجم مبادلاتي را در اين نماد رقم زد. نگاهي به دادوستدهاي صورت‌گرفته در بازار پايه نيز حاكي از مبادله بيش از 40‌ميليون سهم به ارزش نزديك به 90 ميليارد ريال در تابلوهاي معاملاتي اين بازار است. دیروز شاهد بيش از 263 هزار ورقه به ارزش افزون بر 258 ميليارد ريال بوديم كه اسناد خزانه اسلامي مرحله يازدهم بيشترين حجم و ارزش مبادلاتي را در اين تابلو به خود اختصاص داد.
   
انتقال 11 شركت به بازار «ج» فرابورس
مديرعامل فرابورس در نشستي با تشريح جزئيات انتقال 11 شركت به بازار «ج» فرابورس گفت: بازار پايه با دارابودن حدود 200 شركت، 30‌درصد كل ارزش بازار سرمايه را در اختيار دارد.
«امير هاموني» يادآوري كرد: بازار پايه پرريسك‌ترين بازار در مجموعه بازار سرمايه به شمار مي‌رود كه بازار پايه «ج» از همه پرريسك‌تر است. بيشتر شركت‌هاي موجود در بازار پايه، فاقد شفافيتند، به عنوان مثال صورت مالي ارائه نكرده يا در پنج سال گذشته مجمع برگزار نكرده‌اند.
 
به گفته وي، نماد اين 11 شركت كه اكنون در بازار پايه «ب» فرابورس قرار دارند، امروز بسته و شنبه آينده در بازار پايه «ج» بازگشايي مي‌شوند. اين 11 شركت که تاكنون در بازار پايه «ب» فرابورس معامله مي‌شدند به دليل فقدان شفافيت مالي، به تابلو «ج» تبعيد مي‌شوند.
هاموني اضافه كرد: به اين شركت‌ها مهلت شش ماهه‌اي براي شفاف‌سازي داده شده بود اما نتوانستند گزارش مالي شفافي را ارائه كنند. شركت‌هاي موجود در بازار پايه فرابورس، فرايند پذيرش را طي نمي‌كنند و فرابورس، فقط شرايط معامله آنها را فراهم مي‌كند. مديرعامل فرابورس ادامه داد: پيش از معامله سهام اين شركت‌ها در فرابورس، سهام آنها بدون هيچ نظارتي در كوچه و خيابان معامله مي‌شد. هاموني تأكيد كرد: شركت‌هاي موجود در بازار پايه، از نظر گزارشگري مالي، نقص دارند و از مزاياي شركت‌هاي بورسي مانند معافيت مالياتي برخوردار نمي‌شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار