کد خبر: 867896
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
بالاخره عمليات تلعفر يکي از معدود دژهاي داعش در عراق، آغاز شد. به نظر داستان داعش در حال رسيدن به پايان خود در عراق است اما داستان تجزيه عراق البته اين‌بار از سوي اقليم كردستان همچنان ادامه دارد.
صبح ديروز حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق که لباس يک دست سياه فرماندهي نظامي بر تن کرده بود در حالي که روبه‌روي پرچم کشورش ايستاده بود در سخناني که از تلويزيون اين کشور پخش شد، رسماً آغاز «عمليات آزادسازي تلعفر» را اعلام کرد. العبادي تأکيد کرد اعضاي گروه‌هاي تروريستي يا بايد تسليم شوند يا بميرند.  پس از بازپس‌گيري موصل که پايتخت گروه موسوم به دولت اسلامي در عراق ناميده مي‌شد، تلعفر در 55کيلومتري غرب اين شهر، يکي از آخرين مناطقي است که داعش همچنان کنترل آن را دست دارد.  تلعفر که يک شهر اغلب شيعه‌نشين است از سه سال پيش در کنترل داعش بوده است. اين شهر دقيقاً بر سر راه مواصلاتي ميان موصل و سوريه واقع شده و براي برقراري ارتباط و پشتيباني نيروهاي داعش که در سوريه مستقرند، اهميت استراتژيک دارد.  پيش از آغاز عمليات زميني، جنگنده‌هاي ارتش عراق در چند روز گذشته بارها مواضع داعش در اين شهر را هدف قرار داده بودند. 
 
ساعتي پيش از سخنراني العبادي، هواپيماهاي ارتش عراق با ريختن اطلاعيه بر فراز تلعفر به ساکنان اين شهر اطلاع دادند خود را براي ورود ارتش آماده کنند.  اين در حالي است كه نيروهاي امريکايي يک پايگاه نظامي در نزديکي شهر «تلعفر» واقع در غرب موصل ايجاد کرده‌اند تا با نيروهاي عراقي در عمليات آزادسازي اين شهر مشارکت داشته باشند.  به نظر مي‌رسد امريكايي‌ها مي‌خواهد مانند موصل با ورود به مرحله پاياني آزادسازي تلعفر نقش حشدالشعبي در محاصره و تحت فشار گذاشتن داعش در اين شهر را كمرنگ جلوه دهند.
  
بارزاني: از همه‌پرسي عقب‌نشيني نمي‌کنيم
مسعود بارزاني، رئيس منطقه کردستان عراق در گفت‌وگوي اختصاصي با روزنامه سعودي «عکاظ»،  در پاسخ به سؤالي درباره روابط و دوستي با ملک سلمان و روابط اربيل و رياض گفت: عربستان در قلب ما در کردستان جايگاه ويژه‌اي دارد. اين مسئله نيز به نقش عربستان و جايگاه آن در جهان اسلام بازمي‌گردد.خبرنگار عکاظ در ادامه با بيان اينكه عرصه سياسي اين روزها مشغول همه‌پرسي 25 سپتامبر و آمادگي براي اعلام موجوديت کشور کردي است، پرسيد آيا شما همچنان بر برگزاري اين همه‌پرسي تأکيد داريد؟
 
بارزاني گفت: پروژه استقلال طرح ملت کرد در کردستان عراق است و به مسعود بارزاني منحصر نمي‌شود. من افتخار آن را داشته‌ام که اين پروژه را هدايت کنم اما پيش از سخن گفتن درباره همه‌پرسي، اجازه دهيد کمي به گذشته بازگردم و بگويم چگونه به اين مرحله رسيديم و به برگزاري همه‌پرسي متقاعد شديم.  رئيس منطقه کردستان در بخش ديگري از سخنانش افزود: من معتقدم ترکيه طي تجربه 25 سال روابط راهبردي با ما را درک کرده که رابطه با منطقه کردستان تهديدي براي او نيست بلکه حتي تحول سياسي، اقتصادي و امنيتي در منطقه کردستان به نفع ترکيه است و به ثبات وضعيت اين کشور کمک خواهد کرد. ما منافع مشترک زيادي به ويژه در بخش تجاري داريم. ما ثابت کرده‌ايم تهديدي براي ترکيه و ايران نيستيم که بالعکس، در نزديک شدن کردهاي ترکيه و ايران به کشورهايشان سهيم بوده‌ايم. 
 
بارزاني تأکيد کرد: مسئله همه‌پرسي به منطقه کردستان عراق بازمي‌‌گردد و هيچ ربطي به کردهاي ترکيه ندارد، هرچند اميدوارم کردهاي ترکيه نيز به حقوق خود دست يابند اما اين امر با تفاهم با دولت‌شان و بر اساس شرايط ويژه خودشان ميسر است، اما همه‌پرسي امري مختص منطقه کردستان است و به کردهاي ايران و ترکيه ارتباطي ندارد.  بارزاني در پاسخ به اين سؤال که آيا به راستي دولت بغداد تحت اشغال ايران است، گفت: نه من نمي‌گويم که تحت اشغال است، اما به روشني نفوذ ايران در بغداد بيش از هر کشور ديگري در عراق است.  خبرنگار عکاظ در ادامه ادعا مي‌کند: تفاوت‌هايي در روابط استان‌هاي مختلف منطقه کردستان با ايران ديده مي‌شود. در سليمانيه دخالت ايران کاملاً آشکار است و بسياري از رهبران کرد در اين منطقه در مسير سياست ايران هستند اما در اربيل موضع آشکاري در مقابل ايران گرفته مي‌شود، آيا اين تفاوت براي شما نگران‌کننده نيست؟  بارزاني گفت: اصل ما اين است که رابطه با ايران بر اساس حسن همجواري و منافع مشترک باشد و هيچ طرفي در امور طرف مقابل دخالت نکند، اما من بار ديگر تأکيد مي‌کنم که قيموميت هيچ طرفي را نمي‌پذيريم. درست است سليمانيه به حکم موقعيت جغرافيايي‌اش داراي روابطي متفاوت از اربيل با ايران است، اما اصل ثابت در سياست منطقه کردستان اين است که دخالت يا قيموميت ايران قابل قبول نيست.  سؤال بعدي عکاظ اين بود كه پيش از اين مقامات ايراني گفته بودند چهار پايتخت عربي (عراق، سوريه، لبنان و يمن) در دست آنهاست. آيا شما از اين تحرکات ايراني و حضور سليماني در خاک عراق که مي‌تواند خطري براي منطقه کردستان باشد، نمي‌ترسيد؟
 
بارزاني نيز گفت: موضع ما روشن است. ما نمي‌خواهيم با ايران برخورد کنيم يا با آن درگير شويم. حال اين تحرک يا ساير تحرکات ايران نمي‌تواند موجب شود ما اجازه دهيم [پاي ايران] به منطقه کردستان برسد. دخالت ايران در منطقه، مطلقاً مردود است و حتي اگر اين دخالت‌ها در کشورهاي عربي ادامه يابد، ما اجازه نخواهيم داد منطقه کردستان شامل آن شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار