کد خبر: 867879
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۶
هاشميان در هامبورگ و مجيدي در اسپانيول
حضور ستاره‌هاي پيشين فوتبال ايران در تيم‌هاي پايه به عنوان مربي، نويد خوبي براي فوتبال كشورمان است.
شيوا نوروزي
 
حضور ستاره‌هاي پيشين فوتبال ايران در تيم‌هاي پايه به عنوان مربي، نويد خوبي براي فوتبال كشورمان است. فوتباليست‌هاي ايراني معمولاً براي ورود به عرصه مربيگري عجله دارند و مي‌خواند ره صد‌ساله را يك شبه بروند. حضور در چند كلاس مربيگري نهايت تلاش بازيكناني است كه پس از خداحافظي به كمتر از سرمربيگري تيم‌هاي ليگ برتري راضي نمي‌شوند. در مواردي هم برخي از اين افراد بدون داشتن مدرك مربيگري روي نيمكت تيم‌ها نشسته‌اند! اما در بين بازيكنان شناخته شده ايراني وحيد هاشميان، مهدي مهدوي‌كيا و فرهاد مجيدي سنت‌شكني كرده و تلاش مي‌كنند به شكلي كاملاً حرفه‌اي پا به دنياي مربيگري بگذارند.
 
هلي‌كوپتر در هامبورگ
وحيد هاشميان بعد از چند سال تلاش موفق شد هدايت تيم زير 17‌ساله‌هاي باشگاه هامبورگ را برعهده بگيرد. هنوز بازي‌هاي زيباي هاشميان در بوندس ليگا از خاطر هواداران فوتبال ايران نرفته است. ملي‌پوش سابق كشورمان كه سابقه پوشيدن پيراهن هامبورگ را در كارنامه دارد بيش از چهار‌سال در كلاس‌هاي مربيگري در كشور آلمان شركت كرد تا در نهايت سكان هدايت تيم جوانان هامبورگ به او سپرده شد. هلي‌كوپتر ايراني كه در دوران بازي به تلاش و كوشش زياد معروف بود، براي پا گذاشتن به دنياي مربيگري نيز سختي‌هاي زيادي را به جان خريد تا همچون مربيان شناخته شده جهان پله‌هاي ترقي را يك به يك طي كند. هاشميان برخلاف ساير هم دوره‌هاي خودش ترجيح داد كارش را از تيم‌هاي پايه شروع كند؛ تيم زير 17‌ساله‌هاي هامبورگ و حضور به عنوان كمك مربي مي‌تواند حكم سكوي پرتاب وحيد هاشميان را براي موفقيت‌هاي بزرگتر داشته باشد. رؤياي هاشميان رسيدن به جايگاه بهترين مربيان جهان است.
 
آكادمي براي كشف بهترين‌ها
مهدي مهدوي‌كيا يكي فوتباليست‌هاي قديمي است كه علاقه زيادي به مربيگري دارد. با اين تفاوت كه او هم مثل هاشميان هدف‌هاي بزرگي در ذهن دارد و براي رسيدن به اهدافش حرفه‌اي فكر مي‌كند. ملي‌پوش پيشين كشورمان كه سابقه سال‌ها حضور در بوندس‌ليگا و بازي براي تيم‌هاي درجه يك آلماني را دارد اين روزها حسابي سرگرم آكادمي‌اش است؛ آكادمي كيا همان جايي است كه مهدوي‌كيا با كمك علي دوستي مهر تلاش مي‌كند، بهترين‌هاي فوتبال ايران را در سنين پايه شناسايي و آنها را به بهترين تيم‌هاي دنيا معرفي كند. كيا و دوستي‌مهر در اين آكادمي بازيكنان نونهال و نوجوان را زير نظر مي‌گيرند و با آموزش‌هاي حرفه‌اي آنها را براي حضور در تيم‌هاي بزرگ آماده مي‌كنند. اخيراً هم تيم زير 14 سال آكادمي كيا در تورنمنتي در سوئد با تيم‌هاي پايه باشگاه‌هاي بزرگي چون بارسلونا، اينتر ميلان و اورتون بازي كرد. فعاليت موشك ايراني در تيم‌هاي پايه و حضور در كلاس‌هاي مربيگري زمينه را براي رشد مهدوي‌كيا در عرصه مربيگري فراهم خواهد ساخت.
 
مجيدي در اسپانيول
فرهاد مجيدي، ستاره سابق استقلال به عنوان مربي زير 16‌ساله‌هاي اسپانيول انتخاب شده و انتظار مي‌رود او نيز توانايي‌هايش را در تيم‌هاي پايه نشان دهد. مجيدي بعد از خداحافظي از دنياي حرفه‌اي بيشتر وقتش را صرف حضور در كلاس‌هاي مربيگري در اروپا كرد و در اين مدت كوشيد تا از تجربيات مدرسان حرفه‌اي استفاده كند. اگرچه بعضاً اخباري مبني بر سپردن هدايت استقلال به او در رسانه‌ها مطرح شد، اما به نظر مي‌رسد مجيدي هم مانند هاشميان و مهدوي‌كيا تفكرات حرفه‌اي را در دستور كار دارد. تيم‌هاي رده‌هاي سني بهترين فرصت است تا ستاره پيشين آبي‌ها خودي نشان دهد. مربي ايراني تيم زير 16 ساله‌هاي اسپانيول در صورت جلب نظر مسئولان باشگاه اسپانيايي مي‌تواند به آرزوهاي بزرگتري هم برسد.
 
اگرچه گفته مي‌شود فرهاد مجيدي تنها به عنوان استعدادياب اسپانيول در منطقه خاورميانه فعاليت خواهد كرد، اما اين مسئوليت نيز كم اهميت نيست و موقعيت مناسبي براي مجيدي محسوب مي‌شود. البته فرزاد مجيدي شايعات مطرح شده در مورد برادرش را تكذيب كرده است: «برادرم سرمربي تيم زير 16 ساله‌هاي اسپانيول شده است. از مدت‌ها قبل اين باشگاه او را مي‌خواست و فرهاد وقتي ديد شرايط‌شان خوب است، پيشنهادشان را قبول كرد و الان هم كارش را به صورت رسمي آغاز كرده است.‌» رسيدن به جايگاه خوزه مورينيو، زيدان، گوارديولا و خيلي‌هاي ديگر آرزوي بسياري از فوتباليست‌ها پس از بازنشستگي است. ستاره‌هاي ايراني در صورتي كه مي‌خواهند رؤياهاي خود در دنياي مربيگري را به واقعيت نزديك سازند، بايد فكر موفقيت‌هاي يك شبه را از ذهن دور و راه هاشميان، كيا و مجيدي را طي كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار