کد خبر: 867736
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
عمليات پاكسازي داعش از مناطق مرزي سوريه و لبنان از روز گذشته آغاز شد كه با پيشروي سريع نيروهاي متحد همراه بود.‌
عمليات پاكسازي داعش از مناطق مرزي سوريه و لبنان از روز گذشته آغاز شد كه با پيشروي سريع نيروهاي متحد همراه بود.‌ در اين عمليات از يك طرف ارتش لبنان و از طرف ديگر ارتش سوريه و حزب‌الله تلاش مي‌كنند حلقه محاصره عليه شبه‌نظاميان داعش را تنگ‌تر كنند تا آخرين سلول‌هاي تروريستي در مناطق مرزي دو كشور را از بين ببرند.
 
ارتش سوريه و حزب‌الله لبنان از بامداد روزگذشته عملياتي را عليه داعش در قلمون غربي و نيز مناطق مجاور با مرز لبنان آغاز کرده‌اند. منابع خبري گزارش دادند نيروهاي حزب‌الله با همراهي نظاميان سوري همچنين مناطقي در مرز سوريه و لبنان را که تحت کنترل داعش است، محاصره کرده‌اند و برخي ارتفاعات در مرز دو کشور نيز به کنترل نيروهاي مقاومت درآمده است. چند روز قبل سيد حسن‌ نصرالله، رهبر جنبش مقاومت اسلامي اعلام كرد، داعش حدود ۲۹۶ کيلومترمربع از دو طرف مرز بين لبنان و سوريه را در اختيار دارد که ۱۴۰ کيلومترمربع از آن در شرق لبنان قرار دارد.  اين عمليات همزمان با عمليات ارتش لبنان عليه داعش در خاک لبنان انجام مي‌شود. عمليات ارتش لبنان در مناطق شرقي پس از آن صورت مي‌گيرد كه حزب‌الله موفق شده بود مراكز جبهه النصره (شاخه سوري القاعده) را در اين مناطق پاكسازي كند.
 
پس از پايان كار جبهه النصره در مناطق شرقي لبنان، حزب‌الله اعلام كرد شكست داعش را به ارتش لبنان واگذار مي‌كند. تخمين‌ زده مي‌شود صدها تن از نيروهاي داعش در منطقه مرزي لبنان با سوريه پناه گرفته باشند. بخشي از مناطق شرقي به ويژه اطراف شهر عرسال براي سال‌ها به پناهگاهي براي تروريست‌ها تبديل شده است. گفته شده نزديک به ۶۰۰ نيروي داعش در اين منطقه حضور دارند و آنها به راکت ضدزره، موشک زمين به هوا، هواپيماي بدون سرنشين و تک‌تيرانداز مجهز هستند.  اين اولين بار است كه ارتش سوريه، حزب‌الله و ارتش لبنان به صورت همزمان عملياتي را عليه مواضع گروه‌هاي تروريستي انجام مي‌دهند. در حالي كه در طول شش سال گذشته نيروهاي حزب‌الله و ارتش سوريه در كنار هم و در مناطق مختلف سوريه عليه تروريسم جنگيده‌اند، اما ارتش لبنان به ندرت عملياتي عليه تروريست‌ها انجام داده است.
 
بر اساس گزارش رسانه‌ها، ارتش لبنان با کمک توپخانه و نيروي هوايي مواضع داعش و محل تجمع آنها در رأس بعلبک و القاع را هدف قرار داده است. به گفته محافل امنيتي لبنان، ارتش اين کشور با بالگرد، موشک و توپخانه عليه مواضع داعش در رأس بعلبک وارد عمل شده است. ژنرال ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان با اشاره به منطقه کوهستاني مرزي جرود عرسال گفت: «به نام لبنان، به نام سربازان ربوده ‌شده لبنان و به نام شهداي ارتش اعلام مي‌کنم عمليات «فجر الجرود» آغاز شده است. با وجود همزمان بودن عمليات ارتش سوريه، حزب‌الله و لبنان اما مقامات لبناني اعلام كرده‌اند اين عمليات‌ها با يكديگر هماهنگ نيستند.»
  
قيچي داعش در مركز سوريه
نيروهاي مقاومت موفق شدند با محاصره کامل تروريست‌هاي داعشي در مركز سوريه به يک دستاورد مهم دست يابند. نيروهاي ارتش سوريه با همکاري نيروهاي همپيمان در پي يک عمليات منحصر‌به‌فرد، تروريست‌هاي داعشي را در منطقه «عقيربات» در حومه شرقي حماه محاصره کردند، اين عمليات به پيوستن نيروهاي سوري فعال در حومه‌هاي الرقه، ‌حمص و حماه به يکديگر منجر شد تا دستاورد بزرگي براي ارتش سوريه رقم بخورد. آزادسازي شهرک عقيربات از اين نظر اهميت دارد که بزرگ‌ترين منطقه تحت سيطره گروه تروريستي داعش در حومه شرقي حماه قلمداد مي‌شود و همچنين به ميدان نفتي شاعر نزديک است. عقيربات در 40 کيلومتري منطقه السلميه از سمت شرق در کنار جاده بين‌المللي مواصلاتي به شهر حلب قرار دارد و 73 روستاي تابعه نيز دارد. منابع نزديك به مخالفان نيز پيشروي نيروهاي متحد دولت سوريه را تأييد كردند.
 
رامي عبدالرحمن، مدير يك گروه نزديك به معارضان موسوم به «ديده‌بان حقوق بشر سوريه» اعلام کرد نيروهاي دولتي اين کشور روز پنج‌شنبه توانستند ارتباط شهرک عقيربات و 44 روستا در اطراف آن را با ديگر مناطق تحت کنترل داعش قطع کنند و منطقه وسيعي را که داعش در آن حضور دارد، به محاصره درآورند. هدف ارتش سوريه از اين عمليات همچنين بازپس‌گيري استان ديرالزور از تروريست‌ها از سه محور جنوب استان رقه، باديه در جنوب و منطقه مرزي در محور جنوب غرب است.
  
پيام امريكا به سوريه
روزنامه لبناني الاخبار ديروز نوشت: برخي اطلاعات مهم حاکي است که امريکا کمتر از دو هفته پيش تمايل خود را براي گشودن کانال تماس با نظام سوريه از طريق يک طرف سوم يعني سلطان‌نشين عمان ابراز داشت. الاخبار افزود: براساس اين اطلاعات، سلطان‌نشين عمان پيام‌هاي دوجانبه‌اي را (بين امريکا و سوريه) رد و بدل کرد تا گفت‌وگو در مکان سومي برگزار شود. اين روزنامه تصريح کرد: پاسخ سوريه – براساس اطلاعات موجود- دوجنبه داشت. اولاً اينکه گفت‌وگو بايد بي‌هيچ ترديدي در سوريه برگزار شود و دوماً محتواي آن نبايد فقط امنيتي باشد بلکه بايد امنيتي – سياسي باشد، زيرا دمشق تمايزي بين اين دو قائل نيست و معتقد است هريک مکمل ديگري است و نمي‌خواهد به «صندوق کمک‌ها» تبديل شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار