کد خبر: 867734
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
استيو بنن استراتژيست كاخ سفيد به عنوان نفر چهاردهم در كمتر از 7 ماه استعفا كرد...
قطار كابينه دونالد ترامپ در هفتمين ماه ورود او به كاخ سفيد، شاهد خروج يكي ديگر از حلقه مشاوران نزديك او بود. «استيو بنن» كه او را استراتژيست كاخ سفيد مي‌خوانند و نقشي كليدي در پيروزي انتخاباتي ترامپ داشت، جمعه شب كناره‌گيري كرد. با كناره‌گيري بنن، مخالفان ترامپ يك گام ديگر خودشان را به هدف نهايي، يعني استيضاح و بركناري وي نزديك كردند. وال‌استريت ژورنال نوشت: «از زماني که دولت دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريکا از بيستم ژانويه قدرت را در دست گرفته است، تاکنون 14مقام ارشد برکنار شده‌اند.» خود بنن هم رياست جمهوري ترامپ را به قبل و بعد از حضور خودش در كاخ سفيد تقسيم كرده و گفته كه آن دوره رياست جمهوري قبلي ديگر تمام شده و از الان به بعد چيز ديگري خواهد بود. « رينس پرنس» رئيس دفتر سابق ترامپ، «مايك فيلين» مشاور سابق امنيت ملي و«شان اسپايسر سخنگوي سابق كاخ سفيد از مقامات ارشدي بودند كه پيش از از «استيو بنن» دولت ترامپ را ترك كردند. فرايندي كه يادآور رمان جنايي آگاتا كريستي  نويسنده معروف رمان‌هاي جنايي با عنوان «و سپس هيچ كدام باقي نماندند» است.  
 
استيو بنن، ۶۳ ساله كه معمار اصلي شعار «اول امريکا» خوانده مي‌شود، جمعه شب از سمت خود كنار رفت. بنن از 20 ژانويه 2017 به عنوان استراتژيست ارشد و مشاور دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا بود و طي دوره‌اي كوتاه به قدري نفوذ پيدا كرده بود كه ترامپ او را وارد جلسات شوراي امنيت ملي كرد. بنن كه نماينده جريان موسوم به راست و ملي‌گراي افراطي محسوب مي‌شد، نماينده گروه‌هايي چون نئونازي‌ها و کوکلاس‌کلان‌ها در كابينه ترامپ بود و توانسته بود آراي راستگرايان تندرو و ليبرال‌هاي راستگرا را به نفع دونالد ترامپ جمع کند. ترامپ روز گذشته به فاصله 12 ساعت بعد از كناره‌گيري بنن، از فرصت كناره‌گيري او براي حمله مجدد به هيلاري كلينتون استفاده كرد و در توئيتر نوشت: «مي‌خواهم از استيو بنن به خاطر خدماتش تشکر کنم. او به کارزار انتخاباتي من عليه هيلاري کلينتون حقه‌باز آمده بود. فوق‌العاده بود. ممنونم استيو.»  خبر خروج بنن از كاخ سفيد را سارا سندرز، سخنگوي کاخ‌ سفيد، جمعه شب در يك کنفرانس خبري اعلام کرد و گفت، امروز آخرين روز کاري آقاي بنن در کاخ‌سفيد بوده است.
 
خروج استيو بنن از کاخ سفيد به دنبال تغييراتي رخ داده که جان کلي، رئيس دفتر تازه رياست جمهوري امريکا در ميان کارکنان ارشد تيم دونالد ترامپ آغاز کرده و رسانه‌هاي امريكايي گفته‌اند ژنرال جان کلي و استيو بنن بعد از يک جلسه دو نفره به اين نتيجه رسيدند که روز جمعه آخرين روز حضور بنن در کاخ ‌سفيد باشد. گزارش‌هاي مختلفي به خصوص طي هفته‌هاي اخير درباره اختلاف استراتژيست ارشد ترامپ كه برخي او را مغز ترامپ خوانده‌اند، منتشر شده از جمله اينكه گفته مي‌شد بنن طي ماه‌هاي اخير با برخي ديگر از کارکنان ارشد کاخ‌سفيد و همچنين از جمله اعضاي خانواده ترامپ شامل کوشنر داماد ترامپ، ‌ايوانکا ترامپ دختر ترامپ،‌گري کوهن مشاور اقتصادي ارشد ترامپ، هربرت مک‌مستر مشاور امنيت ملي ترامپ، پل رايان رئيس مجلس نمايندگان امريکا و ميچ مک‌کانل رهبر اکثريت سناي امريکا اختلاف نظر و جنگ قدرت داشت، به همين دليل جان كلي مسئول دفتر ترامپ كه اخيراً جاي راينس پريبس، رئيس دفتر مستعفي ترامپ را گرفت در راستاي سامان‌بخشي به ساختار اداري و ارتباطاتي کاخ‌سفيد او را متقاعد به كناره‌گيري كرده است.
  
ديگراني كه خواهند رفت
استيو بنن نشان‌دهنده سطح و عمق كشمكشي است كه دولت ترامپ در آستانه هفت ماهگي خود با آن روبه‌رو است؛ كشمكشي كه به نظر نمي‌رسد كنار رفتن استراتژيست ارشد كاخ‌سفيد آن را آرام كند. بنن به ويکلي استاندارد گفته که استعفايش را هفتم آگوست اعلام کرده اما قبول کرد کناره‌گيري‌اش را به تأخير بيندازد و سرانجام روز جمعه تصميم گرفت اين نظر ژنرال كلي را بپذيرد كه بايد برود. رسانه‌هاي امريکايي ديروز نوشتند، پاكسازي‌هايي كه ژنرال کلي براي سامان‌بخشي امور در كاخ سفيد شروع كرده، هنوز تمام نشده و ممکن است به زودي افراد ديگري كه به حلقه استيو بنن نزديک بودند شغل خود را از دست بدهند. بنن دوره رياست جمهوري ترامپ را به دو بخش قبل و بعد حضور خود در كاخ‌سفيد تقسيم كرده و گفته آن دوره رياست جمهوري قبلي ديگر تمام شده و از الان به بعد چيز ديگري خواهد بود. بنن گفته: از الان به بعد ما شاهد هر نوع درگيري خواهيم بود... اما آن رياست جمهوري قبلي ديگر تمام شد. با اين حال بنن به سايت راستگراي بريت بارت گفته: ما «هنوز يک جنبش بزرگ» داريم و وعده كرده از همين دوره رياست جمهوري ترامپ نيز چيز‌هايي به دست خواهد آورد.  او به مخالفان خود اعلام جنگ کرده و وعده داد: «اپوزيسيون را درهم خواهم شکست.»
  
خود ترامپ هم مي‌رود؟!
«واشنگتن اگزماينر» روز جمعه از قول چند مقام کاخ سفيد خبر داد که احتمالاً استفن ميلر، مشاور ‏ارشد ترامپ که نامش با فرمان جنجالي منع سفر ترامپ گره خورده، جانشين استيون بنن خواهد شد، به همين دليل سي‌ان‌ان و رسانه‌هاي نزديك به چپ معتقدند هرچند ترامپ استيو بنن را اخراج کرد، اما بنن همچنان برنده و نفوذ وي در کاخ سفيد پابرجا خواهد بود. با اين حال، برخي ناظران كناره‌گيري بنن را نشانه نزديك شدن بحران به حلقه مشاوران نزديك ترامپ مي‌دانند؛ بحراني كه ممكن است در نهايت به استيضاح او منجر شود.
 
روز جمعه ساعاتي قبل از انتشار خبر كناره‌گيري استراتژيست ارشد ترامپ، اعضاي کميته هنر و انسانيت که برخي از آنها از چهره‌هاي مشهور هستند در واكنش به نحوه موضع‌گيري ترامپ درخصوص اتفاقات نژادي شارلوتزويل استعفا كردند. شخصيت‌هايي مانند کل پن، هنرپيشه سينما و نقاش شناخته‌شده امريکايي با نام چاک کلوزكه عضو اين كميته بودند در نامه‌اي به ترامپ نوشته‌اند: «ارزش‌هاي شما متفاوت از ارزش‌هاي امريکايي است. تبعيض و برتري‌جويي جدا از ارزش‌هاي امريکايي است.»  آنها در نامه خودشان گفته‌اند به اين نتيجه رسيده‌اند در صورت ادامه فعاليت در اين کميته نيز شريک جرم رئيس‌جمهوري امريکا هستند. برايان شاتز سناتور دموکرات از ايالت هاوايي در مصاحبه با شبکه تلويزيوني ام اس ان بي‌سي، از همه اعضاي يهودي کابينه ترامپ خواسته در اعتراض به اظهارات رئيس‌جمهور امريکا پس از خشونت‌هاي اخير در شهر شارلوتزويل استعفا کنند. زو لوفنر، نماينده دموکرات ايالت کاليفرنيا نيز با ارائه لايحه‌اي خواستار آن شد که دونالد ترامپ تحت آزمايشات سلامت روان و جسم قرار گيرد.
 
از ديروز همزمان با انتشار خبر كناره‌گيري استيو بنن، تصويري در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده كه پنج نفر از افرادي که در مراسم سوگند رياست جمهوري دونالد ترامپ حضور داشتند، ديگر جايي در کاخ سفيد ندارند. به‌جز استيور بنن، شان اسپايس،  معاون مطبوعاتي جنجالي ترامپ، کتي والش معاون رئيس دفتر ترامپ، مايکل فلين مشاور امنيت ملي ترامپ در اين تصوير ديده مي‌شوند.  به نوشته اسپوتنيك، افراد ديگري نيز هستند که بركنار شده‌اند ولي در اين عكس ديده نمي‌شوند كه از آن جمله مي‌توان به مايک دوک (استعفا بعد از سه ماه) کي تي مک فارلند (استعفا بعد از چهار ماه)، آنتوني اسکاراموچي (استعفا بعد از يک هفته) و پنج نفر ديگر اشاره کرد. وال استريت ژورنال نوشت:  از زماني که دولت دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريکا از بيستم ژانويه قدرت را در دست گرفته است، تاکنون 14 مقام ارشد برکنار شده‌اند. براساس اين گزارش، 10 کارمند و مقام کاخ سفيد و چهار کارمند شاخه اجرايي از کار برکنار شده‌اند. توني شوارتز روزنامه‌نگار در صفحه خود در شبکه توئيتر نوشت: ترامپ پيش از آنکه رابرت مولر وکيل امريکايي تحقيقات خود درباره دخالت روسيه در انتخابات امريکا را آغاز کند،  استعفا خواهد کرد. وي پيش‌بيني كرد که ترامپ در پاييز آينده يا قبل از آن استعفا كند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
تفکرات سیاستمداران و نمایندگان امریکا " در باره مسائل داخلی
امریکا حساس و می شود گفت " به هم نزدیک می باشد " و از
جایگاه خود در اثر گذاری در امور داخلی کشور " با قدرت عملگرا
هستند " اما افراد سیاسی و نمایندگان کشور ما چگونه نگاهی
دارند ؟ ایا؟ به دنبال حل مشگلات داخلی کشور هستند؟ یا برای نفع شخصی و اعتبار خود " جایگاه های مهم کشور و کرسی نمایندگی مجلس را اشغال کرده اند " کاش دوستداران تفکرات امریکا " به نقاط مثبت تفکر همین سیاستمداران استعمار گر در کشورهای دیگر " اما با نگاه متفاوتی به موضوعات داخلی امریکا دارند را " الگو برداری می کردند " که چگونه در مقابل تفکر نژاد
پرستانه رئیس جمهور ترامپ " و افراد کناره او " در باره مردم امریکا " با حساسیت " در حال تغییر این نگاه " در کاخ سفید
می باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار