کد خبر: 867696
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
شناخت دولتمرداني كه اشرافيت در ذاتشان است
كتاب «تكنوكراسي» گفت‌وگوها و يادداشت‌هاي شهريار زرشناس، عضو هيئت علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي درباره تكنوكراسي و تكنوكرات‌هاست. چاپ دوم اين كتاب توسط انتشارات نشر معارف در ۲۲۴ صفحه و به قيمت 9 هزار و500 هزار تومان منتشر شده است.
 
در بخشي از اين اثر آمده است: درك تكنوكرات‌ها از خصوصي‏سازي يك درك ليبرالي است. عملكردي كه دارند، در مديريت‌ها آميخته به يك نوع اشرافي‏گري است. ممكن است شعارهايي خلاف اين بدهند، اما در عمل يعني وقتي مدير است، در جريان اقتصادي و پروژه‌هايي كه ايجاد مي‌كند معمولاً با مجموعه‌اي از روابط ظالمانه و غيرعادلانه يك هسته‌مديريت اشرافي بسيار متمول ايجاد مي‌كند. قرار نيست يك مُشت تكنوكرات بيايند بر اساس مدل تكنوكراتيك اقتصاد را بسازند و بعد بخواهيم فرهنگ ديني را ترويج كنيم. اگر تكنوكرات اقتصاد بسازد، فاجعه مي‌شود. تكنوكرات اقتصاد بسازد مدل نئوليبرالي را اجرا مي‌كند و نئوليبراليسم هر جا اجرا شده فقر، اعتراض و بحران ايجاد كرده است.  در جامعه‌‏اي مثل ايران كه در آن ارزش‌هايي برآمده از آرمان‏هاي انقلاب در تقابل با جريان مهاجم فرهنگي و جريان مهاجم ليبرال‏ها و نئوليبرال‏هاست خطر تكنوكرات‏ها از اين منظر مي‏تواند وجود داشته باشد كه اينها به عنوان حاملان و مخاطبان اصلي و مروجان و مدافعان ارزش‏هاي ليبرالي و نئوليبرالي‌اند كه در تقابل جدي با آرمان‏هاي انقلابي و تعهدگرايي انقلابي و راديكاليسم انقلابي و به ويژه هويت اسلامي و ارزش‏هاي ديني و فكري جامعه هستند. تا وقتي كه نگاه تكنوكراسي حاكم شود متعاقباً قدرت را براي آنها به ارمغان مي‏آورد و وقتي هم قادر باشند لاجرم ارزش‏ها و مدل‌هاي ليبرالي و نئوليبرالي سيطره پيدا خواهد كرد.
 
تكنوكراسي را با مدل نظام انقلابي و ولايي به هيچ وجه نمي‏توان جمع كرد. بخش نخست اين اثر مربوط به گفت‌وگوهاست كه در آن عناويني نظير «تكنوكراسي ما را به سمت تسليم شدن مي‌برد»، «عدم راه‌يابي تكنوكرات‌ها به رأس نظام، نشانه پيشرفت انقلاب اسلام»، «غرب، توسعه مدرنيستي را در قالب انقلاب سفيد براي ما اجرا كرد» و... به کار رفته بخش دوم نيز يادداشت‌هايي اينچنين است: «خطر تكنوكرات‌هاي انقلابي نما دوباره احساس مي‌شود»، «بررسي رويكرد نئوليبرالي ماهنامه مهرنامه»، «خاستگاه نظري آشوب‌هاي بعد از انتخابات»، «عملكرد نئوليبراليسم ايراني در عرصه اقتصاد» و «جيغ بورژوازي در كوچه».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر