کد خبر: 867680
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
انيميشن «لك‌لك‌ها» الگوي تازه از سبك زندگي امريكايي ارائه می‌دهد
انيميشن «لك‌لك‌ها» محصول كمپاني برادران وارنر با محوريت فرزندآوري ساخته شده است اما نه فقط فرزندآوري در خانواده سنتي و متعارف بلكه در شكلي غيرمتعارف از خانواده كه چند سالي است...
    فرزين ماندگار
انيميشن «لك‌لك‌ها» محصول كمپاني برادران وارنر با محوريت فرزندآوري ساخته شده است اما نه فقط فرزندآوري در خانواده سنتي و متعارف بلكه در شكلي غيرمتعارف از خانواده كه چند سالي است بنا به قانوني شدن همجنس‌گرايي در برخي ايالت‌هاي امريكا در برخي محصولات هنري به شكلي غيرمستقيم تبليغ مي‌شود.
با اينكه مدافعان همجنس‌گرايي بالاخره توانستند دو سال پيش در امريكا اين موضوع ضدبشري را قانوني كنند اما همچنان روح جامعه امريكايي كه گرايش به مسيحيت دارد با اين موضوع كنار نيامده است براي همين است كه در فيلم‌ها و انيميشن‌هاي امريكايي به اين موضوع به شكلي سربسته و غيرمستقيم اشاره مي‌شود ولي رشد فيلم‌هايي از اين دست نشان مي‌دهد كه برنامه‌ريزي زيادي براي جا انداختن ازدواج‌هاي نامتعارف از طريق آثار هنري هاليوودي در حال انجام است.
انيميشن لك‌لك‌ها در واقع در حال القاي اين موضوع است كه مشكل بچه‌دار شدن خانواده‌هاي غيرمتعارف مي‌تواند مثلاً از طريق كارخانه‌هاي بچه‌سازي حل شود و به شكلي ساختاري مراكزي عهده‌دار اين موضوع باشند و حتي در تعريف جديد از خانواده مي‌توان شاهد خانواده‌هاي پربچه نيز بود.
داستان «لك‌لك‌ها» ظاهراً درباره اهميت به خانواده و فرزندان و خانواده‌هاي پرتعداد است ولي روح كلي داستان ناظر به خانواده‌هاي جديد است و در واقع اين انيميشن درحال زدن ريشه‌هاي خانواده سنتي در امريكاست. شروع ماجرا بر اساس داستان تخيلي عاميانه در فرهنگ اروپايي امريكايي است كه تولد بچه‌ها را در قالب رساندن آنها توسط لك‌لك‌ها از سوي آسمان يا همان بهشت نمايش مي‌دهد اما اين بار بهشت تجسم شده براي مخاطبان كودك اين انيميشن، كارخانه لك‌لك‌ها است كه وظيفه توليد بچه‌ها و رساندن آنها به خانواده‌هاي متقاضي را بر عهده دارد و داستان با روايت اين حكايت كه حالا مدرن‌تر شده، شروع مي‌شود.
ظاهراً انيميشن «لك‌لك‌ها» موضوع تشويق به فرزندآوري و حمايت از نهاد خانواده را به عنوان موضوع اصلي دارد. عنصر فرزند گمشده در جست‌وجوي خانواده كه از عناصر كلاسيك داستان‌هاي ديزني بوده است نيز در اين داستان به چشم مي‌خورد اما در سطحي بسيار ضعيف‌تر چراكه توليپ ديگر به جاي خانواده، شركت لك‌لك‌ها را خانه خويش مي‌داند! حالا اين سؤال مطرح مي‌شود كه داستان اصلي اين انيميشن راجع به چيست؟
    تحول نرم در مفهوم خانواده
انيميشن «لك‌لك‌ها» سعي مي‌كند تا عنصري به نام خانواده جديد امريكايي را با تعريفي نرم و ناملموس براي مخاطبان خويش بازتعريف كند اما با استفاده از زبان خيال‌انگيز و مؤثر و در عين حال دوربرد انيميشن. خانواده در تمامي فرهنگ‌ها و تمدن‌ها داراي مفهومي يكسان است و در طول اعصار و قرون گذشته و حتي در ميان اديان گوناگون الهي نيز تعبير يگانه يافته است اما هاليوود در حال كار بر روي تغيير اين مفهوم ثابت در ذهن بچه‌هاي امريكايي است.
در واقع امروزه در جامعه و فرهنگ امريكايي تعريف صحيح و درست از خانواده به دلايل مختلفي مورد تهاجم واقع شده و كوشش زيادي براي به انحراف كشاندن آن ديده مي‌شود به نحوي كه زوج همجنس‌گرا نيز مي‌توانند به اصطلاح تشكيل خانواده دهند. اعلام قانوني شدن ازدواج همجنس‌گرايان در چندين ايالت امريكا مسير قانوني شدن و هنجارمند شدن اين رفتار ضدديني را فراهم آورده است.
امروزه كوشش فراواني براي جا انداختن تعريف جديدي از خانواده امريكايي شامل خانواده همجنس‌باز از طريق توليدات هنري انجام  مي‌شود. در انيميشن لك‌لك‌ها خانواده‌هايي مطرحند كه با استفاده از شركت لك‌لك‌ها مي‌توانند داراي بچه باشند. در ابتداي داستان مشكل نيت به عنوان پسر تنهاي خانواده گاردنر نداشتن برادر مطرح مي‌شود اما در انتهاي داستان و بعد از توليد تعداد زيادي بچه در شركت لك‌لك‌ها، مي‌بينيم اين بچه‌ها به خانواده‌هاي متعددي مي‌رسند.
 خانواده‌هايي كه به صورت كات‌هاي سريع تصوير ديده مي‌شوند و در ميان آنها چندين زوج همجنس‌گراي زن و مرد ديده مي‌شوند كه همان سكانس نتيجه‌گيري فيلم است. كات‌هايي بسيار سريع و به تعداد زياد كه شكل‌هايي گوناگون از خانواده امريكايي را نشان مي‌دهد.
خانواده‌اي كه ديگر قرابت يا نسبتي با تعريف توحيدي يا علمي خود ندارد و در نقطه مقابل ارزش‌هاي فرهنگي كشورمان قرار دارد و به رغم اين نكات انيميشن «لك‌لك‌ها» از صدا و سيماي كشورمان نيز پخش شده است.
اين اثر پويانمايي در سال ۲۰۱۶ ميلادي در امريكا در معرض نمايش قرار گرفت و با استقبال كاملاً متوسطي مواجه شد. نظرسنجي‌هاي صورت گرفته در سايت‌هاي معتبر بر مبناي نظرات مخاطبان عام و منتقدان عددي بهتر از ۵/۶ از ۱۰ را به دست نياورد و نشان داد كه به رغم تلاش‌هاي هنري و روانشناسانه صورت گرفته در توليد، «لك‌لك‌ها» در جذب مخاطب نسبتاً ناموفق عمل كرده است. «لك‌لك‌ها» با بودجه ۷۰ ميليون دلاري برادران وارنر و بر اساس نوشته نيكلاس استالر و كارگرداني او ساخته شد. فروش اين انيميشن در گيشه تنها ۱۸۰ ميليون دلار بود كه اين خود يكي ديگر از دلايل متوسط بودن آن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار