کد خبر: 867662
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵

پیشکسوت والیبال ایران می‌گوید تغییر نسل در تیم ملی والیبال امری اجتناب ناپذیر است اما این کار باید به مرور و به صورت حساب شده انجام شود وگرنه صرف جوان کردن تیم ممکن است سودی برای والیبال کشور نداشته باشد.

بهنام محمودی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تغییر نسل در تیم ملی والیبال اظهار کرد: قطعا اگر تغییری ایجاد شود که جایگزین‌های خوبی برای بازیکنان فعلی به تیم ملی وارد شوند، این تغییر خوب است. اگر طبق نظر کارشناسان پشتوانه‌های ما از نظر فیزیکی، استعداد و آینده، بازیکنان خوبی باشند، این تغییر به نفع تیم ملی خواهد بود. به اعتقاد من تیم ملی والیبال تا بازی‌های المپیک باید حدود ۴۰-۳۰ درصد تغییر کند چون بیشتر بازیکنان فعلی در صورتی که انگیزه داشته باشند می‌توانند تا المپیک ۲۰۲۰ عملکرد خوبی ارائه دهند.

او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر بازیکنانی از تیم جوانان و امید وجود دارند که بتوانند جایگزین بازیکنان فعلی شوند یا خیر گفت: قطعا بازیکنانی از تیم امید یا جوانان داریم که بتوانند در تیم بزرگسالان هم نمایش خوبی داشته باشند.

وی افزود: نیاز به تغییر نسل همیشه وجود دارد. اگر بخواهیم جایگاه والیبال ما در بین ۸ تیم برتر دنیا تثبیت شود باید جوانانی به تیم ملی تزریق شوند که علاوه بر استعداد، شرایط فیزیکی مناسبی هم داشته باشند. به عنوان مثال اگر بازیکنی با قد ۱.۹۳ را در پست دفاع وسط بگذاریم هرچقدر هم که این بازیکن عملکرد خوبی داشته باشند ولی شرایط فیزیکی و قدی این بازیکن برای دفاع وسط چندان مناسب نیست.

پیشکسوت والیبال بیان کرد: جوان کردن تیم ملی باید با مطالعه و به مرور زمان انجام شود چون در غیر این صورت تیم ملی به یکباره  دچار افت می‌شود که این برای وجهه والیبال ما در دنیا خوب نیست. باید بازیکنان جوان را در تورنمنت‌های مختلف به میدان فرستاد تا با گذشت زمان برای حضور در رقابت‌های جدی در ترکیب تیم ملی آماده شوند.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه سیچلو و کولاکوویچ مربیان تیم‌های امید و بزرگسالان غیر بومی هستند چقدر این مربیان از استعدادها شناخت دارند و می‌توانند به پشتوانه‌سازی تیم ملی کمک کنند، گفت: به اعتقاد من در والیبال ما چرخه معیوبی وجود داشت و وظیفه فدراسیون بازیکن‌سازی نیست. ما همیشه به دنبال غذای آماده هستیم. در کشورهای پیشرفته این پشتوانه‌سازی از آموزش و پرورش شروع می‌شود ولی سیستم ما این گونه نیست. پشتوانه‌سازی برای والیال به تیم امید و بزرگسالان خیلی مربوط نمیشود و باید از جوانان و نونهالان و در باشگاه‌ها انجام شود. بازیکنی که در تیم امید بازی می‌کند ۲۲ یا ۲۳ سالش است و باید در اوج خودش باشد. ممکن است تجربه‌اش کم باشد ولی از لحاظ تکنیک باید شرایط خوبی داشته باشد. البته آقای سیچلو می‌تواند با جایگزین کردن بازیکنان، تیم خوبی درست کند اما نمی‌تواند به بازیکن مسائل اولیه والیبال را یاد بدهد.

محمودی در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود سرمربی تیم‌های بزرگسالان و امید یک نفر باشد گفت: حضور یک مربی از نظر اینکه شاید نتواند به صورت کامل برای هر دو تیم وقت بگذارد می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند ولی این موضوع هم با مدیریت قابل حل است اما اینکه این دو تیم کاملا از هم تفکیک باشند، باعث آسیب به والیبال خواهد شد اما در حال حاضر هم قطعا آقایان سیچلو و کولاکوویچ با هم ارتباط دارند.

او همچنین درباره این موضوع که در تیم ملی والیبال بازی خداحافظی برای بازیکنان پیشکسوت برگزار نمی‌شود، گفت: داورزنی مدیر خوبی بود و عملکردش مشخص بود. در والیبال هم عملکرد قابل قبولی داشت اما در بعضی مواقع به بازیکنان پیشکسوت آن گونه که باید احترام گذاشته نمی‌شود. همه بازیکنان به مرحله پیشکسوتی می‌رسند و ما باید به پیشکسوتان احترام بگذاریم. در حال حاضر بین بازیکنان جوان و پیشکسوت یک شکافی ایجاد شده و شاید این پیشکسوتان آن گونه که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرند. مشکل فدراسیون آقای داورزنی همین عدم برگزاری یک بازی خداحافظی در شان و شخصیت ملی‌پوشان بود. فدراسیون برای هیچ کدام از هم‌نسلان ما یک بازی خداحافظی برگزار نکرد. البته این  موضوع عدم برگزاری بازی خداحافظی مختص تیم ملی نیست و باشگاه‌ها هم چنین کاری برای پیشکسوتان خود انجام نمی‌دهند در صورتی که این بازیکنان به نوعی سمبل آن باشگاه هم محسوب می‌شوند اما متاسفانه ما خوش‌استقبال و بدبدرقه هستیم. با این وجود وظیفه برگزاری بازی خداحافظی از تیم ملی بر عهده فدراسیون است.

محمودی درباره اینکه عدم برگزاری بازی خداحافظی باعث حضور طولانی مدت بازیکنان فعلی در تیم ملی می‌شود و بازیکنان جوان‌تر پشت درهای تیم ملی می‌مانند، گفت: شاید توجیه فدراسیون برای برگزار نکردن چنین بازی‌ای این باشد که هنوز به طور قطع مشخص نیست بازیکنی قصد خداحافظی از تیم ملی را دارد یا خیر اما در بعضی مواقع با وجود اینکه عدم تمایل یا عدم توانایی بازیکنی برای حضور در تیم ملی مشخص شده، باز هم فدراسیون چنین کاری را نکرده است. این کارها و احترام‌گذاشتن‌ها زیبنده ورزش ما است وگرنه پست و مقام‌ها می‌آیند و می‌روند.

وی افزود: گاهی گفته می‌شود فلان پیشکسوت مشکل دارد یا مثلا معتاد است. در این صورت باز هم فدراسیون وظیفه دارد در حل مشکل این پیشکسوت تلاش و به او کمک کند.

پیشکسوت والیبال درباره تغییر قوانین والیبال و اینکه چقدر این تغییر قوانین قابلیت اجرا دارد یا خیر، گفت: قوانین جدید به صورت آزمایشی در حال اجرا است ولی برای اجرای قطعی باید در کنفدراسیون‌های مختلف و فدراسیون جهانی تصویب شود. این تغییر قوانین بیشتر به خاطر این است که زمان بازی‌ها کوتاه‌تر و بازی‌ها جذاب‌تر شود. البته اینکه بازی‌ها در ۴ ست ۱۵ تایی برگزار شود ممکن است در تمرکز بازیکنان تاثیر بگذارد چون تیم‌ها و بازیکنان فرصت اشتباه کمتری خواهند داشت و فدراسیون جهانی با توجه به تمام این موارد تصمیم به اجرای قوانین جدید خواهد گرفت.

محمودی در پایان درباره اینکه اگر این قوانین جدید اجرا شود آیا استعدادیابی والیبال نیز باید با توجه به این قوانین صورت ‌می‌گیرد، گفت: پایه استعدادیابی برای بازیکنان والیبال، قد بلند بودن، باهوش بودن و داشتن شرایط فیزیکی و ژنتیکی خوب است. اما به هر حال با توجه به تغییر قوانین ممکن است لازم باشد در برنامه استعدادیابی تغییراتی ایجاد  شود که باید مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار