کد خبر: 867618
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
درحالي طرح پرورش ماهی در سد سرگز ۷ ماه پیش با اعتبار ۱۵ میلیون تومان آغاز شده‌ بود ، حالا قرار است در اثر خشکسالي ۵۰ تن ماهی مرده از آن برداشت شود
هرمزگاني که روزگاري به عنوان مهد شيلات کشور شناخته مي‌شد، اين روزها با مشکلات بسياري از جمله کاهش بارندگي، فرونشست و فروچاله‌ها در سطح دشت‌ها و ورود فاضلاب به محيط زيست دريايي‌اش دست و پنجه نرم مي‌کند. معضلي که نه تنها تامين آب شرب روستاييان را تحت‌الشعاع قرار داده، بلکه حتي منابع آبي تصفيه نشده کافي هم براي آبزي‌پروري در استان برجاي نگذاشته است. گواه اين ادعا هم همين بس است که طرح پرورش ماهی در سد سرگز که با اعتبار ۱۵ میلیون تومان آغاز شده‌ و قرار بود در مهرماه پيش رو ۵۰ تن ماهی از آن برداشت شود، حالا در اثر خشکسالي با شکست روبه‌رو شده است. البته درد هرمزگاني‌ها تنها به کمبود منابع آبي ختم نمي‌شود، چرا که عدم نظارت کافي اداره شيلات استان بر صيادان هم منجر به اين شده است که ميليون‌ها ميگو بر سواحل سوروي بندرعباس به گل بنشينند. از اين رو با ادامه اين شرايط بيم آن مي‌رود که به زودي آبزي‌پروري در هرمزگان به آرزويي دست نيافتني تبديل شود.
نويسنده: ميترا شهبازي

طي 10 سال‌ اخير هرمزگان با مشکلات عديده‌اي در اثر تداوم خشکسالي مواجه شده است و اين معضل از تامين آب شرب مناطق شهري و روستايي تا آبزي‌پروري را تحت الشعاع قرار داده است. دردي که با کمبود بارندگي‌ها کليد خورده و حالا با سياست‌گذاري‌هاي غيرکارشناسانه مسئولان به بحراني بزرگ تبديل شده است. نتيجه آن هم اين شده است که علاوه بر اينکه گريبان دشت‌ها را با ايجاد فروچاله و فرونشست‌ها گرفته، حالا سايت‌هاي پرورش ماهي را هم با شکست و ورشکستي روبه‌رو کرده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی هرمزگان در اين رابطه با اشاره معضل توزيع آب به مناطق مختلف هرمزگان مي‌گويد:« قرار است 11 دستگاه آب شیرین کن با اعتبار 300 میلیارد ریال در روستاهای استان برای رفع کمبود آب آشامیدنی 150 روستا ساخته شود.»

عبدالحمید حمزه پور با اشاره به اينکه کدام روستاها بيشترين مشکل را در بحث تامين آب شرب دارند، ادامه مي‌دهد:«روستاهای شهرستان‌های بندرعباس، سیریک، بشاگرد، قشم و بندرخمیر بیشتر با مشکل کم آبی مواجه هستند.» البته اين معضل به همين جا ختم نمي‌شود و کمبود بارش‌ها حتي دشت‌هاي استان را هم متاثر کرده استو با فرونشست خودنمايي مي‌کند. درحال حاضر به گفته کارشناسان حداقل نیاز آبی استان هرمزگان چهار هزار و 100 لیتر است که میزان تولید فعلی تنها سه هزار و 200 لیتر بر ثانیه است. از اين رو اين استان 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد. بنابراين با تداوم 18 ساله خشکسالی در این استان، 90 درصد از دشت های هرمزگان با افت معادل نیم متر و حداکثر 28 متر مواجه شده‌اند و در اکثر نقاط استان فرونشست‌ها و فروچاله‌ها به وضوح مشهود است.

خسارت 350 ميليون توماني به سايت پرورش ماهي

البته همانطور که گفته شد، اين مشکل تنها مختص به مسئله تامين آب و بروز خشکسالي در هرمزگان نيست و حتي سايت‌هاي پرورش ماهي را هم در گير کرده است، به طوري که چندي پيش پروژه آبزي‌پروري استان که با اعتبار 15 ميليون توماني در سد سرگز آغاز به کار کرده بود، حالا با کاهش شديد سطح آب با شکست روبه‌رو شده است. در اين باره بخشدار بخش احمدی اين استان با اشاره به اينکه چندي پيش ۲۵ هزار قطعه ماهی در سد سرگز تلف شدند، مي‌گويد:« علت وقوع اين حادثه کاهش بارش‌های فصلی و خشک شدن آب سد است.»

محمد سالارپور با اشاره به اينکه طرح پرورش ماهی در سد سرگز ۷ ماه پیش با اعتبار ۱۵ میلیون تومان آغاز شده‌ و قرار بود حاصل آن در مهرماه به صورت ۵۰ تن ماهی برداشت شود، مي‌افزايد:«این ماهی‌ها از نوع کپور، آمور و فیتو فاک بودند که تلف شدن آنها ۳۵۰ میلیون تومان خسارت به یک بهره‌بردار وارد کرد.» با اينکه خسارت وارده کم نيست، اما با اين حال باز هم اين مثال کوچکي از شرايط سخت پيش روي صنعت آبزي‌پروي استان است و ديگر سايت‌‎هاي پرورش ماهي هم شرايط بهتري نسبت به سد سرگز ندارند.

صيد غيرمجاز بچه‌ماهي‌ها را کشت

البته مشکل اداره شيلات هرمزگان تنها به بحث خشکسالي و کاهش منابع آبي ختم نمي‌شود، بلکه علاوه بر ورود بخش زيادي از فاضلاب‌ها و آلودگي شديد منابع آبي، اهمال‌کاري مسئولان در رابطه با نظارت بر نحوه فعاليت صيادان هم حادثه ساز شده است. نمونه بارز اين معضل هم همين است که در اثر بي‌احتياطي و سودجويي برخي از صيادان، سواحل سوروی بندرعباس طي چند روز گذشته‌ پوشيده از ميگوهاي مرده شده است.

البته آنطور که شاهدان بيان مي‌کنند اين اولين باري نيست که دريا حجم بزرگي از ميگوهاي مرده را پس مي‌زند، اما با اين حال هنوز هم مسئولان بعد از انتشار اين خبر اقدامي نمي‌کنند. معضلي که بعد از فروچاله‌ها، کمبود منابع آبي، کاهش سطح آب سايت‌هاي پرورش ماهي و شکست قسمت بزرگي از صنعت آبزي‌پروري هرمزگان، حالا با بي‌احتياطي صيادان و مسئولان تکميل شده است.

دراين باره ‌ مسعود بارانی، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان مي‌گويد: «صید غیرمجاز شناورها علت به گل نشستن میگوها در ساحل سوروی بندرعباس بوده است. این شناورها با صید غیرمجاز میگوهای درشت را جمع‌آوری کرده و میگوهای ریز را در دریا می‌ریزند.»

حالا با اين تفاسير که بچه ميگوهاي بندرعباس هم فداي سياست‌هاي اشتباه مي‌شوند، دور از انتظار نيست که ادامه همين بي‌تدبيري‌هاي مسئولان و عدم مديريت صحيح منابع آبي، علاوه بر تشديد بحران کم‌آبي، صنعت آبزي‌پروري را براي هميشه از هرمزگان بيرون کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار