کد خبر: 867615
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
در حالي که مرغداري هاي بوشهر توان تامين نياز استان و حتي صادرات را دارند در سايه عدم نظارت مسئولان، توليد کنندگان ناچار به توقف توليد شده اند!
طي ماه هاي اخير اخبار مختلفي از توقف توليد مرغ و در پي آن افزايش قيمت اين محصول و تخم مرغ در برخي استانهاي کشور منتشر شده است. حالا دامنه اين چالش جديد صنعت مرغ به استان بوشهر به عنوان يکي از توليد کننده هاي مرغ گوشتي و تخم گذار کشور رسيده است. چالشي که اگرچه مدير کل شرکت پشتيباني امور دام استان بوشهر ان را موقت و زودگذر مي داند اما مي تواند راه را براي واردات مرغ و تخم مرغ به بازار مصرف کشور باز کند. آن هم در شرايطي که رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار پايتخت از احتمال ورود بیماری از طریق واردات تخم مرغ به کشور خبر مي دهد!

نويسنده: مريم احمدي

در طي ماه هاي اخير صنعت توليد مرغ و تخم مرغ در بسياري از استانها از جمله بوشهر با فراز و نشيب بسياري روبرو شده است. توقف توليد مرغ در بوشهر به دليل افزایش نامتعارف قیمت جوجه از جمله مشکلاتي است که توازن بازار مصرف اين ماده را به هم زده و پاي مرغ هاي وارداتي را به اين استان باز کرده است. طبق اظهارات مدیر کل شرکت پشتیبانی امور دام استان بوشهر افزایش نامتعارف قیمت جوجه سبب شده تولید‌کنندگان، تولید مرغ را در مرغداری‌ها به‌طور ناگهانی متوقف کنند و منتظر تغییر وضعیت شوند.مهدی صداقت با اشاره به اینکه این وضعیت در دیگر استان‌ها هم مشاهده شده است افزود: توقف توليد، قیمت هر کیلو گوشت مرغ در بازار را به بیش از 8هزار تومان رسانده و براي کنترل قيمت گوشت سفید، به ناچار مرغ گرم از طريق واردات از دیگر استان‌ها تامین و به بازار بوشهر وارد شده است!

اين در حالي است که طي هفته هاي گذشته مرغداران استان بوشهر بارها نسبت به ادامه واردات مرغ از استان های همجوار انتقاد کرده و اين اقدام را مانعي براي حفظ شغل و سرمایه شان عنوان کرده اند. همچنين برخي کارشناسان اين حوزه بر لزوم جلوگیری از واردات مرغ زنده به بوشهر به منظور حفظ رقابت پذیری و کیفیت محصولاتی که به مردم می رسد، تاکيد کرده اند.

طبق گفته فعالان اين حوزه تصمیم گیری اصلی برای محدودیت در واردات باید در استانداری صورت بگیرد اما ظاهرا مسئولان بوشهر به اهميت حفظ و ارتقاي ظرفیت تولید مرغداری هاي استان و ممانعت از واردات بي رويه مرغ به بوشهر توجهي ندارند!

اين در حالي است که کارشناسان و برخي مسئولان جهادکشاورزي معتقدند چنانچه مرغداری های استان با همه ظرفیت فعالیت کنند، نه تنها نياز استان رفع مي شود بلکه امکان صادرات اين ماده پروتئيني به استانهاي همجوار نيز وجود دارد از اين رو نظارت بيشتر بر وضعيت بازار مرغ و تخم مرغ را تنها راهکار رفع مشکلات فعالان اين حوزه مي دانند.نظارتي که مي تواند حلقه مفقوده سامان بخشي به بازار مصرف محصولات پروتئيني استان بوشهر محسوب شود.

در حالي که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان براي هر قطعه جوجه يکروزه قيمت مصوبي اعلام کرده برخي مرغداران بوشهري در سايه بي توجهي و عدم نظارت مسئولان اداره حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و تعزیرات حکومتی هر قطه جوجه را گاهي تا دو برابر قيمت از توليد کننده خريداري مي کنند! مسئله اي که سبب افزايش تعرفه جوجه و در پي آن توقف توليد مرغ در استان شده است!

توقف توليد و واردات تخم مرغ

علاوه بر واردات مرغ از ديگر استانها و حتي خارج از کشور، واردات تخم مرغ نيز از ديگر اثرات کاهش و توقف توليد مرغ در استانهاي توليده کننده محسوب مي شود. مسئله اي که خود مي تواند به تهديدي براي سلامت غذايي هموطنان تبديل شود. همزمان با انتشار خبر توقف توليد مرغ در بوشهر رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار پايتخت هم از احتمال ورود بیماری از طریق واردات تخم مرغ به کشور خبر داد.ناصر نبی پور با اشاره به آزاد شدن واردات تخم مرغ اعلام کرد: واقعیت این است که کشور ما بر مبنای واردات بنا شده نه تولید؛ از هر کشوری که تخم مرغ وارد کنند قیمت آن از چیزی که الان در داخل داریم هم گران تر می شود.وی با بیان اینکه ممکن است بیماری و آلودگی از این طریق وارد کشور شود، گفت: مسئولان به جای این کارها قیمت نهاده ها را کاهش دهند که قیمت تمام شده تولید پایین بیاید.رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار همچنين درباره آخرین وضعیت صادرات مرغ و تخم مرغ از کشور افزود: صادرات اين محصولات پروتئيني همچنان صفر است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار