کد خبر: 867542
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
باشگاه حقوقی:
قانون در بعضي از قراردادها، به طرفين قرارداد اختيار فسخ و بر هم زدن معامله را داده است. به عنوان مثال در قرارداد خريد و فروش به طرفين در مواردي اختيار فسخ قرارداد را داده است كه به آن خيارات در قرارداد مي‌گويند. در اينجا به توضيح برخي از اين خيارات مي‌پردازيم:
 
1- خيار مجلس: يعني هر كدام از طرفين بعد از منعقد شدن قرارداد در جلسه و تا زماني كه از هم جدا نشده‌اند، اختيار فسخ معامله را دارند.
2- خيار حيوان: يعني اگر حيواني معامله شود، خريدار تا سه روز از زمان منعقد شدن قرارداد، اختيار فسخ و بر هم‌زدن معامله را دارد.
3- خيار شرط: ممكن است در قرارداد شرط شود كه فروشنده يا خريدار يا هر دوي آنها در مدت معيني اختيار فسخ معامله را دارند.
4- خيار تأخر ثمن: گاهي اوقات براي پرداخت ثمن يا قيمت چيزي كه فروخته شده يا تحويل جنس فروخته شده مدتي تعيين مي‌شود. حال اگر سه روز از زمان بستن قرارداد خريد و فروش بگذرد و در اين مدت نه فروشنده جنس فروخته‌شده را تحويل خريدار دهد و نه خريدار ثمن يا پول معامله را به فروشنده بدهد، در اين صورت براي فروشنده اختيار فسخ و بر هم زدن معامله وجود دارد.
5- خيار رؤيت: يعني اگر خريدار، مال مورد معامله را نبيند و فقط وصف آن را از فروشنده شنيده باشد و پس از خريدن و تحويل كالا متوجه شود كه فاقد آن وصف است، در اينجا نيز براي خريد اختيار فسخ معامله وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار