کد خبر: 867527
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
در حمله ماشيني تروريست‌هاي داعش به مردم بارسلون 14 تن كشته و بيش از 100 نفر زخمي شدند...
اروپا ­يك بار ديگر كاشته‌هاي خود را در سوريه و خاورميانه درو كرد. دو خودروي ون شامگاه پنج‌شنبه با حمله به مردم در شهر بارسلوناي اسپانيا 14 تن را كشته و بيش از 100تن را زخمي كردند. پنج عامل تروريستي كه كمربند انفجاري داشتند به دست پليس كشته و سه مظنون تروريستي هم دستگير شدند. گروه تروريستي داعش مسئوليت اين حملات را برعهده گرفته است. اين هفتمين بار است كه تروريست‌ها براي حمله به شهرهاي اروپايي، اتومبيل و كاميون به كار مي‌گيرند.
 
به گزارش «جوان»، اروپا بار ديگر در شوک بزرگ حمله تروريستي شهر بارسلون اسپانيا فرو رفته است. در اين حملات مرگبار که شهر بارسلون را در وضعيت غيرعادي قرار داده، تروريست‌هاي وابسته به داعش از چند جهت شهروندان عادي را هدف قرار دادند. در بزرگ‌ترين اين حملات، يک خودروي ون عصر پنج‌شنبه با ورود ناگهاني به محل تردد عابران پياده در منطقه توريستي «لاس رامبلاس» مرکز بارسلون دهها نفر را زير گرفت كه طي آن 14 تن كشته و بيش از 100 نفر ديگر زخمي شدند كه گفته مي­‌شود حال 17 تن از زخمي‌ها وخيم است. طبق گزارش‌ها راننده خودرو بعد از آنکه به سرعت به جمعيت کوبيد، پياده شد و فرار کرد. به گزارش رويترز، مأموران امنيتي در حال جست‌وجو براي پيدا کردن اين فرد هستند. پليس مي‌گويد انگيزه اين حمله «تروريستي» بوده است. تحقيقات نيروهاي پليس و امنيتي براي روشن شدن جزئيات اين واقعه تروريستي همچنان ادامه دارد. منطقه لاس رامبلاس از پرازدحام‌ترين مناطق بارسلون است و در سراسر روز و در طول شب مملو از شهروندان، جمعيت گردشگر و هنرمندان خياباني است و مغازه‌ها و رستوران‌هاي فراواني در آن قرار دارند. 
 
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، در پي اين حادثه، نيروهاي پليس اسپانيا اين منطقه محبوب و گردشگري را محاصره و رفت و آمد در آن را متوقف کردند. همچنين بر اساس دستور مقامات پليس، مغازه‌ها و ايستگاه‌هاي مترو و قطار در منطقه تعطيل شده‌اند. بنا بر گزارش‌ها سه مظنون در اين رابطه بازداشت شده‌اند. رئيس منطقه کاتالونيا نيز اعلام کرده دست‌کم يک تروريست همچنان فراري است و مقامات به دنبال دستگيري او هستند.  به گزارش خبرگزاري فرانسه، دستگاه‌هاي حفاظت شهري و دفاع غيرنظامي اسپانيا اعلام کردند کشته‌ها و زخمي‌­هاي حمله تروريستي عصر پنج‌شنبه در بارسلونا از 18 مليت مختلف بوده‌­اند. دولت ايالتي کاتالونيا سه روز عزاي عمومي در اين منطقه اعلام کرده است. روزنامه گاردين گزارش داد، نام راننده وني که به مردم در بارسلون حمله کرده، موسي بوکبير ۱۷ ساله (زاده مراكش) برادر ادريس بوکبير است. بنا بر آخرين گزارش‌ها، ادريس بوکبير به پليس گفته در اين واقعه نقشي نداشته و مدارکي که براي اجاره خودروي فيات سفيدي از آن استفاده شده بود، از وي به سرقت رفته است.
  
حمله دوم
تنها چند ساعت پس از حادثه مرگبار بارسلون، حمله مشابهي در شهر کوچک کمبريلز واقع در حدود ۱۰۰ کيلومتري جنوب مرکز ايالت کاتالونيا رخ داد كه طي آن يک مأمور پليس و شش رهگذر زخمي شدند. در همين ارتباط مقام‌هاي اسپانيايي گفته‌اند مأموران پليس در نخستين ساعت‌هاي روز جمعه پنج مظنون به عمليات تروريستي را که مجهز به کمربند انتحاري بوده‌اند، در شهر کمبريلز کشته‌اند، بنابراين به نظر مي‌رسد با كشته شدن اين افراد از يک حمله تروريستي ديگر جلوگيري شده است. پليس اسپانيا گفته است  12هسته تروريستي پشت اين حمله قرار دارند. حملات بارسلون از سال 2014 كه تروريست‌ها يك قطار مسافربري را در شهر مادريد مورد حمله قرار دادند، بزرگ‌ترين حمله تروريستي محسوب مي‌شود. كارشناسان مي­‌گويند كه اين شيوه حملات تروريستي به آساني انجام مي­‌گيرد و تروريست‌ها تنها به يك خودرو نياز دارند تا حملات اينچنيني را ترتيب دهند. حملات ماشيني در طول سه سال گذشته يک روش دلخواه تروريست‌ها شده است، چون آنها نيازمند هيچ تربيت يا تخصص فني نيستند. ابومحمد العدناني، يک سخنگوي داعش سه سال قبل خواستار حملات در غرب با کاربرد ماشين‌ها به عنوان سلاح شده بود.
  
داعش برعهده گرفت
گروه تروريستي داعش كه پيش از اين اكثر حملات تروريستي در اروپا را برعهده گرفته بود روز جمعه نيز با صدور بيانيه‌­اي مسئوليت حمله بارسلون را برعهده گرفت. داعش كه تا چندي پيش به دنبال دولت‌سازي و تشكيل خلافت خودخوانده خود بود، پس از شكست­‌هاي پي‌در‌پي از نيروهاي مقاومت در سوريه و عراق به حملات شبكه‌­اي در ساير كشورها روي آورده تا با اين اقدامات پراكنده نشان دهد همچنان در قدرت است. اين حملات سلولي كه بيشتر با هدف ايجاد رعب و وحشت انجام مي­‌شود در ماه‌هاي اخير در بسياري از مناطق جهان از جمله شرق آسيا و اروپا افزايش يافته است.  به گزارش رسانه ا زد واي اسپانيا، كارلوس رانتون، كارشناس امور تروريسم و استاد جامعه‌شناسي گرانادا گفت: «قرار گرفتن اسپانيا بين اروپا و آفريقا اين كشور را تبديل به منطقه‌­اي كرده كه تروريست‌ها بتوانند به راحتي در آن عضوگيري كنند، سال گذشته پليس اسپانيا 50 تن را در اين كشور دستگير كرد، داعش ويدئويي به زبان اسپانيايي منتشر كرده و در آن وعده داده است اسپانيا را پس مي­‌گيرد.»
 
واكنش جهاني
حمله بارسلونا واكنش­ شخصيت‌هاي سياسي جهان را به همراه داشته است. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران ضمن محکوميت اقدامات تروريستي در بارسلونا با دولت، ملت و خانواده قربانيان و مجروحان اين حادثه هولناک ابراز همدردي کرد. به گزارش اسپوتنيك، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه طي پيامي به پادشاه اسپانيا ضمن تسليت به وي و مردم اين کشور، جنايت وحشيانه داعش را محکوم کرده و آن را نشانه‌اي براي لزوم مشارکت جامعه جهاني در نبرد مشترک عليه تروريسم دانست. دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريکا طي يک پيام توئيتري ضمن محکوم کردن اين حمله تروريستي، وعده مي‌دهد هر کاري لازم باشد براي کمک به مردم اسپانيا انجام داده و از آنها خواست محکم و قوي باشند.
 
 ***
60 درصد مسلمانان اسپانيا زيرخط فقرند
 بر اساس گزارش رسانه‌ها، بارسلون هفتمين منطقه­‌اي از اروپاست كه در يك سال گذشته در آن حمله تروريستي با خودرو انجام مي­‌شود. پيشتر شهرهاي انگليس و فرانسه چنين حوادثي را تجربه كرده بودند. 2/1 درصد مردم اسپانيا مسلمان هستند كه از اين تعداد 60 درصد مسلمانان اسپانيا زير خط فقر هستند، به همين دليل شبكه جذب داعش در اين كشور بسيار بالاست. برخلاف آلمان و فرانسه كه احساسات ضداسلامي در آنها بالاست در اسپانيا چنين حساسيت‌هايي پايين و شكاف­‌هاي مذهبي زياد نيست و بحث‌ها بيشتر روي مسائل جرم، جنايت و فقر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار