کد خبر: 867517
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
بيژن یانچشمه
بيژن یانچشمه

حوادث ناگواري هر روزه در اطراف ما اتفاق مي‌افتد و كسي يا دستگاهي هم به آن حساس نيست و نشده است. هر چند روز يكبار در رسانه‌ها خبري منتشر مي‌شود كه كارگري حين كندن چاه، به دليل رعايت نكردن مسائل ايمني و فني جان خود را از دست مي‌دهد.
تكرار اين خبر در رسانه‌ها ديگر به حدي زياد شده كه حساسيت‌ها از بين رفته است. اينكه حادثه‌‌اي تلخ همچنان در حال تكرار است و كسي يا دستگاهي پاسخگو نيست، جاي تأسف و تأمل دارد.
 
كندن چاه براي منازل در حالي صورت مي‌گيرد كه هنوز شبكه فاضلاب شهري در كشور و در كلانشهرها تكميل نشده است و بسياري از صاحبان املاك و سازندگان براي ساختمان‌هاي نوساز اقدام به كندن چاه مي‌كنند. اينكه به ساختمان يا سازه‌اي اجازه كندن چاه داده مي‌شود، آيا مجوز براساس اصول و ضوابط صورت مي‌گيرد، آيا كنترلي از سوي مهندس ناظر و سازندگان يا مالكان صورت مي‌گيرد، هنوز در هاله‌اي از ابهام قرار دارد. گويا نظارت دقيقي بر امر چاه‌كني در ساخت‌ و سازها صورت نمي‌گيرد كه حوادث و تلفات جاني بالايي به وجود مي‌آيد.
ريزش ديواره چاه و محبوس شدن در چاه در رأس اخبار حوادث رسانه‌ها قرار دارد و در بسياري از موارد اين مهاجران افغان هستند كه بر اثر ريزش‌ چاه جان خود را از دست مي‌دهند.
بسياري از افرادي كه در چاه گير مي‌‌افتند و محبوس مي‌شوند، به دليل شرايط نامناسب و گازهاي حاصله در كمترين زمان ممكن جان مي‌سپارند.
 
متأسفانه دستگاه‌هاي مسئول و متولي هم براي اين حوادث ناگوار تاكنون كاري انجام نداده‌اند و اين حادثه همچنان قرباني مي‌گيرد.
بي‌احتياطي، نبود وسايل ايمني و فني، كم بودن مهارت چاه‌كن سنتي و خاك و ساير عوامل دست به دست هم داده‌اند تا حوادث مربوط به چاه افزايش پيدا كند.
گويا جان دادن اين افراد در زير خروارها خاك براي كسي و يا مسئولي مهم نيست كه تاكنون به آن توجه نشده است. اين ضوابط و مقررات در ميان انبوه ضوابط و قوانين ساخت و ساز گم شده است.
 
آمار تلفات چاه‌كني كه در زمره حوادث كار به حساب مي‌آيد، همچنان در حال افزايش است.
به گفته يك كارشناس حوزه ساخت و ساز با رعايت ضوابط و مسائل ايمني و فني و استفاده از تجهيزات و آناليز خاك محل حفر چاه مي‌توان از حوادث مشابه جلوگيري به عمل آورد، ولي سازندگان به ظاهر و نماي ساختمان بيشتر از ايمني حفر چاه توجه مي‌كنند و به دليل نبود افراد حرفه‌اي، چاه همچنان جان افراد را مي‌گيرد، مرگ تلخ و ناگوار چاه‌كنان فقط رسانه‌اي مي‌شود و به راحتي از مرگ افراد عبور مي‌كند و دستگاهي هم نيست كه بر اين امر نظارت دقيقي داشته باشد.
 
گويا سازمان نظام مهندسي و شهرداري فقط و فقط نظاره‌گر جان دادن چاه‌كنان هستند و اقدامي براي جلوگيري از اينگونه حوادث صورت نمي‌گيرد.
لازم به ذكر است كه متأسفانه آمار دقيقي از ميزان تلفات و علل حوادث چاه‌كنان وجود ندارد، بر همين اساس دستگاه‌هاي متولي از كنار اين حوادث عبور مي‌كنند تا كسي شاهد مرگ خاموش چاه‌كنان نباشد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار