کد خبر: 867501
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۱
«ايران ال ان جي» طرحي كه ابتر ماند
وزير نفت در حالي از راه‌اندازي پروژه «ايران ال ان جي» در دولت دوازدهم سخن به ميان مي‌آورد كه تجهيزات مهم اين پروژه سال‌هاست از سوي آلمان به ايران تحويل داده نشده است.
به گزارش مهر، آن طور كه وزير نفت در  برنامه خود براي ادامه وزارت در دولت دوازدهم ارائه داده، قرار است با راه‌اندازي پروژه ايران ال ان جي، ظرفيت صادرات سالانه گاز ايران ۱۸ ميليارد مترمكعب افزايش يابد. اين درحالي است كه اين پروژه تا سال ۹۲، بيش از ۲ميليارد دلار سرمايه‌گذاري را جذب كرده است و اكنون چندين سال است كه در سكون به سر مي‌برد.  آنگونه كه برخي منابع مطلع در اين‌باره مي‌گويند: طي چند سال اخير، چندين شركت بزرگ بين‌المللي و خصوصي ايراني در مذاكره با وزارت نفت، خواستار خريد اين پروژه بودند كه به دليل قيمت بالاي در نظر گرفته شده توسط اين وزارتخانه، مذاكرات به بن‌بست كشيده شده است. از جهت ديگر هيچ اقدامي از سوي وزارت نفت و صندوق‌هاي بازنشستگي صنعت نفت براي تكميل اين پروژه اجرايي نشد تا همچنان در بلاتكليفي محض به سر برد.  همه رفت‌و‌آمدهاي شركت‌هاي خارجي به ايران براي سرمايه‌گذاري در اين پروژه هم حتي راه به جايي نبرده است و همين موضوع موجب شده تا تجهيزات و تأسيسات اين پروژه در آستانه نابودي قرار بگيرد. بر اساس اطلاعات موجود، بخش‌هاي مهمي از تجهيزات مورد نياز در دولت گذشته خريداري و پول آن نيز به طور تمام پرداخت شده است، اما به دليل اعمال تحريم‌ها و كاربرد دوگانه اين تجهيزات، لينده آلمان از ارسال آنها سر باز زد و حتي در فضاي پسابرجام نيز اراده‌اي براي تحويل اين تجهيزات وجود ندارد.
اين در شرايطي است كه بخش مهمي از ۲ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري انجام شده در ايران ال ان جي، به خريدهايي اختصاص يافت كه به لينده پرداخت شد. حال اگر وزارت نفت قصد سامان دادن به اين پروژه را داشت، چگونه طي چهار سال اخير تكليف اين پروژه را روشن نكرد و حتي براي ورود تجهيزات خريداري شده مذاكرات جدي را آغاز نكرد؟
چنانچه عزمي در وزارت نفت در اين‌باره وجود داشت، تحركي در اين پروژه ايجاد مي‌شد، ولي بي‌تفاوتي‌هايي كه نصيب اين پروژه شده است، ايران ال ان جي را در سكته كامل فرو برده است. بر همين اساس به نظر مي‌رسد وزارت نفت برنامه مشخصي درباره ايران ال ان جي ندارد و با چنين سرعتي در تصميم‌گيري بايد ايران ال ان جي را در تاريخ جست‌وجو كرد.  گفتني است پروژه ايران ال ان جي به منظور احداث كارخانه مايع‌سازي گاز طبيعي در منطقه تمبك واقع در ۵۰ كيلومتري شمال غربي عسلويه و ۱۵ كيلومتري جنوب شرقي كنگان- پارس۲ (تمبك) كليد خورد. اين پروژه شامل دو فاز مطالعاتي و اجرايي است كه فاز اجرايي آن، شامل دو رديف فرآيندي (Two- Train)است كه هر رديف شامل يك واحد شيرين‌سازي و يك واحد مايع‌سازي است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار