کد خبر: 867494
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
وزیر پیشنهادی دفاع در صحن علنی مجلس:
پنج‌شنبه هفته گذشته در حالی سومين روز از بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي كابينه يازدهم سپری شد که...
مهدی پور‌صفا
 
پنج‌شنبه هفته گذشته در حالی سومين روز از بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي كابينه يازدهم سپری شد که وزراي معرفی شده كار چندان سختي در مجلس نداشتند و اغلب آنها در روز سوم با استقبال نمايندگان مردم روبه‌رو شدند.
به گزارش «جوان»، در اين روز وزراي جهاد كشاورزي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و دادگستري به دفاع از خود پرداختند و دو تن از موافقان و مخالفان وزير راه و شهرسازي در اين جلسه صحبت كردند، البته بماند اينكه به دليل مخالفت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، مجلس روز پنج‌شنبه جلسه عصر نداشت و قرار شد روز شنبه با بررسي سه شيفته پرونده رسيدگي به صلاحيت نمايندگان به پايان برسد.
 
دفاع همه‌جانبه نمايندگان از امير حاتمي
امير حاتمي وزير پيشنهادي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح شاخص‌ترين وزيري بود كه در روز پنج‌شنبه به ارائه برنامه خود براي نمايندگان ملت پرداخت. نكته اصلي در خصوص بررسي برنامه پيشنهادي امير حاتمي اين بود كه هيچ كدام از نمايندگان در مخالفت با وزير پيشنهادي دفاع ثبت‌نام نكردند و موافقان نيز به تمجيد از برنامه وي درخصوص تقويت توان دفاعي كشور پرداختند.
سيد‌امير‌حسين قاضي‌زاده نماينده مشهد و كلات با اشاره به سوابق امير حاتمي گفت: دوستان متعددي از پاسداران تماس گرفته و درخواست كردند از برادر ارتشي آنها حمايت كرده و وي را با رأي بالايي بدرقه كنيم. نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي بر همين اساس تصريح كرد: اين تماس‌ها نشان مي‌دهد دو مجموعه سپاه و ارتش كه زير نظر يك فرمانده مقتدر، توازن‌گرا، قاطع و انقلابي اداره مي‌شوند با اينكه در دو نهاد فعاليت مي‌كنند و ممكن است جاهايي با يكديگر رقابت داشته باشند اما به علت تفكيك وظايف، وجود سازماني بالادستي براي تدوين، ابلاغ و رصد سياست‌ها و حل و فعالانه مشكلات و اختلافات آنچنان برادرانه در كنار هم كار مي‌كنند. وي خواستار استفاده از همين روش در ساير حوزه‌هاي حكمراني شد.
 
همچنين شهروز برزگر نماينده مردم سلماس نيز تصريح كرد: وزير پيشنهادي دفاع در ادامه خدمت در ستاد كل نيروهاي مسلح به عنوان الگوي افسر هوشمند و لايق در بالاترين رده ستادي و اجرايي نيروهاي مسلح درخشيده است. مباني مورد استفاده برنامه امير سرتيپ اميرحاتمي وزير پيشنهادي شامل تدابير مقام معظم رهبري، قانون اساسي، اهداف و راهبردها و اولويت‌هاي دولت، محورهاي چشم‌انداز 20 ساله كشور و نيروهاي مسلح، سياست‌هاي كلي نظام، قانون وزارت دفاع، قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، اسناد راهبردي نيروهاي مسلح و وزارت دفاع و نقشه جامع علمي كشور است. ايشان با تجربيات سازمان‌هاي تابعه وزارت دفاع و تجربه و تحليل‌هاي محيطي، آينده‌پژوهي، ارزيابي نيازهاي امروز و آينده نيروهاي مسلح، نقد و بررسي روندهاي موجود، ادغام و تدوين شده است، بر اين مبنا وي را نماد وحدت بين ارتش، سپاه و نيروهاي مسلح مي‌دانم. همچنين احمد امير‌آبادي نماينده قم در مجلس با بيان اينكه امير حاتمي با بيش از ۳۰ سال خدمت در نيروهاي مسلح همواره خود را سرباز ولايت دانسته است، گفت: وزير پيشنهادي دفاع به امور اين وزارتخانه كاملاً مسلط است و شناخت كاملي دارد.
  
تأكيد بر توسعه موشك‌هاي كروز و بالستيك
اميرحاتمي وزير پيشنهادي دفاع نيز در صحن علني مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در حوزه صنايع دفاعي وزارت دفاع بايد ضمن حفظ توانمندي موجود اهداف عملياتي را محقق كند، گفت: استفاده از ظرفيت شركت‌هاي دانش‌بنيان افزايش خواهد يافت و ما از حالت كارفرما خارج و به حالت شريك تبديل خواهيم شد. وي در ادامه گفت: در ارتش، سپاه، وزارت دفاع و نيروي انتظامي با پشتوانه بسيج مردمي، به عنصر بازدارندگي دست يافتيم و توانستيم آن را حفظ كنيم.
 
وزير پيشنهادي وزارت دفاع تأكيد كرد: در اين دوره قدرت موشكي را در همه زمينه‌ها به خصوص بالستيك و كروز ارتقا خواهيم داد و قدرت هوايي و پدافند هوايي را هم بالا مي‌بريم. از ديگر برنامه‌هاي ما نوسازي توان دريايي و افزايش قابليت يگان‌هاي واكنش سريع در نيروهاي زميني براي مقابله با تهديد جنگ‌هاي نيابتي است. امير حاتمي همچنين با اشاره به برخي درخواست‌هاي مجلس بر ضرورت توجه به آنها از جمله انتقال پادگان‌ها به بيرون از شهرها و همچنين تأثيرگذاري مدرك تحصيلي در ارشديت نيروهاي مسلح تأكيد كرد.
  
آوايي استخوان خرد‌كرده دستگاه قضايي است
عليرضا آوايي وزير پيشنهادي دادگستري نيز ديگر وزيري بود كه در جلسه علني روز پنج‌شنبه مجلس كار راحتي براي دفاع از خود داشت. در جريان بررسي برنامه‌هاي آوايي، محمد كاظمي نايب رئيس كميسيون قضايي و حقوقي مجلس با بيان اينكه عملكرد سازمان تعزيرات حكومتي در حال حاضر بعضاً موجب نارضايتي مردم شده است، گفت: انتخاب آوايي در راستاي حل مشكلات سازمان تعزيرات حكومتي و ايجاد اصلاحات در اين سازمان نقش مؤثري دارد.
 
وي افزود: نگاهي به شرح حال وزير پيشنهادي نشان مي‌دهد آقاي «آوايي» از روزهاي اول انقلاب با حضور در دادسراي انقلاب در سمت دادستاني در واقع تعهد و پايبندي خود را به آرمان‌هاي امام(ره) و انقلاب نشان داده و همين تعهد و توانمندي موجب شده است مدارج عالي قضايي را طي كند و در پهنه جغرافيايي كشور از خوزستان گرفته تا استان‌هاي مركزي را طي كند و در آخر هفت سال سكانداري دادگستري كل استان تهران با همه مسائل پيچيده و سختي كار يكي از اسناد افتخار و كارنامه قابل قبول اين وزير پيشنهادي است.
همچنين حسن بهرام‌نيا نماينده مردم نهاوند در مجلس با بيان اينكه آوايي قريب به چهار دهه در مشاغل مختلف قضايي سابقه كار داشته و عمر خود را در اين مسير سپري كرده است، گفت: ايشان تجربه شغلي بالايي براي تصدي اين وزارتخانه دارد.
 
اكبر رنجبر‌زاده نماينده مردم همدان نيز تصريح كرد: معتقديم مشكلاتي كه در حوزه قضايي وجود دارد با پيگيري‌هاي وزير پيشنهادي دادگستري در صورت كسب رأي اعتماد مجلس حل مي‌شود.
در اين ميان تنها محسن بيگلري نماينده مردم سقز و بانه به عنوان تنها مخالف آوايي صحبت كرد و خواستار توجه وزير دادگستري به عملكرد بهتر پزشكي قانوني در استان كردستان و مراجعان مردمي شد.
  
تلطيف روابط دوطرفه
عليرضا آوايي وزير پيشنهادي دادگستري نيز با حضور در تريبون صحن علني مجلس با تشريح برنامه‌هاي خود در اين وزارتخانه و ضرورت مديريت اصطكاك بين قوه مجريه و قوه قضائيه گفت: اختلاف نظر بين قواي سه‌گانه نمايانگر پويايي جمهوري اسلامي و امري اجتناب‌ناپذير است اما مشكل از آن جايي آغاز مي‌شود كه اين اختلافات در ظرف زماني و مكاني مناسب مديريت نشود و به بحران منتهي شود. امروزه در همه نهادهاي سياسي مبتني بر مردم‌سالاري اصطكاك ميان قوا با ساز‌و‌كارهاي مناسب مديريت شده و تضارب آرا به عنوان يكي از ظرفيت‌هاي تعالي جامعه شناخته مي‌شود.
وي افزود: تلطيف و تقويت روابط بين قوه قضائيه و دولت و مجلس با هدف كاهش اصطكاك بين قوا از جمله برنامه‌هاي وزارت دادگستري است.
  
حجتي از برنامه خود دفاع كرد
همچنين محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي نيز در جلسه ديروز به بيان برنامه‌هاي خود پرداخت.
حجتي با تشريح موفقيت‌هاي خود در اين وزارتخانه و با اشاره به اينكه در دوره سه ساله تا پايان سال 95 موفق شده‌ايم توليد را از 97 ميليون تن در سال به 118 تن برسانيم و همچنين تراز غذايي كشور را از منفي 8/1 ميليارد دلار به رغم افزايش جمعيت و غذا در سال 95 به منفي 3/1 برسانيم، اضافه كرد: اين ارقام نشان مي‌دهد 5 ميليارد دلار يا صادرات بيشتر داشته‌ايم يا واردات كمتر كه البته بخش مهمي از آن به افزايش ميزان توليد باز مي‌گردد.
وي در ادامه با اشاره به برنامه‌هاي خود براي اداره اين وزارتخانه گفت: در ابتداي آغاز كار، موضوع امنيت غذايي را مطرح كرديم كه در ارتباط با بيش از 90 درصد نياز كشور امروز در داخل تأمين مي‌شود و اين درحالي است كه كشورهاي پيشرفته به بخش كشاورزي خود كمك مي‌كنند، به طوري كه ايالات متحده امريكا در برنامه 10‌ساله خود هزار ميليارد دلار براي كمك به بخش كشاورزي در كنگره تسريع كرده و در دست اجرا دارد.
افزايش راندمان توليد محصولات كشاورزي، تسريع در پرداخت پول گندم‌كاران و همچنين حل مشكلات كشاورزان با منابع طبيعي از برنامه‌هاي مهم محمود حجتي بود.
  
اميدي‌ها به آخوندي تاختند
در پايان جلسه روز پنج‌شنبه دو تن از نمايندگان در مخالفت و موافقت با عباس آخوندي وزير پيشنهادي راه و شهرسازي صحبت كردند.
در اين ميان نكته جالب سخنان محمود صادقي نماينده مردم تهران در مخالفت با آخوندي در خصوص برنامه‌هاي وي درباره مسكن مهر بود.
وي افزود: در ابتداي دولت به عنوان يك آلترناتيو يا جايگزين براي مسكن مهر مطرح شده بود، از آن اثر عملي نديدم غير از اينكه در گزارش عملكرد وزارتخانه مطرح شده است، تدوين و تصويب برنامه مسكن اجتماعي در هيئت وزيران و گزارش عملكرد در همين حد است، همچنين در اين گزارش آمده است، تهيه طرح ساماندهي و توانمندي سكونتگاه‌هاي غيررسمي كه همان حاشيه‌نشيني است براي 91 شهر طرح آن تصويب شده اما از اجراي آن خبري نيست. صادقي در اين جلسه بي‌توجهي به مسكن روستايي و همچنين نظام مديريتي كشور را از مهم‌ترين نقاط ضعف روحاني دانست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار