کد خبر: 867431
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه سونامی سرطان را قبول نداریم، گفت: حدود 50 درصد ازکسانی که دچار سرطان می‌شوند در همان سال اول فوت می‌شوند و اگر طول عمر سرطانی‌ها به بیش از پنج سال برسد، می‌توان از توانایی سیستم سلامت مطمئن شد.
محمدحسین صومی در اولین کنگره‌ تازه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش در تبریز و با اشاره به اپیدمیولوژی سرطان‌های دستگاه گوارش در ایران اظهار کرد: سرطان به‌عنوان یکی از سه علت عمده‌ مرگ‌ومیر در جهان تلقی می‌شود و ۶۰ درصد از ۱۴ میلیون سرطان در جهان در کشورهای کم‌تر توسعه‌یافته اتفاق می‌افتد.

وی افزود: طبق تحقیقات به‌عمل‌آمده، مردان ۲۵ درصد بیشتر به سرطان‌های مختلف مبتلا می‌شوند. همچنین سرطان‌های ریه، سینه و معده از سرطان‌های شایع در جهان هستند.

ر ئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز عنوان کرد: حدود 50 درصد از کسانی که دچار سرطان می‌شوند، در همان سال اول فوت می‌شوند و اگر طول عمر سرطانی‌ها به بیش از پنج سال برسد، می‌توان از توانایی سیستم سلامت مطمئن شد.

صومی با اشاره به شاخص‌های علمی گفت: این شاخص به شانس بقا، برخورداری از آموزش و درآمد در یک کشور اشاره دارد و پایین بودن این شاخص با میزان بروز سرطان ارتباط مستقیم دارد.

وی گفت: در سال ۲۰۳۰ حدود ۲۴ میلیون نفر سالانه به سرطان مبتلا خواهند شد و طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده سیگار یکی از عوامل بسیار مؤثر در بروز سرطان است. عفونت‌های متعدد، سبک زندگی، تغذیه، مصرف الکل و کاهش فعالیت فیزیکی نیز از دیگر علل بروز و شیوع سرطان به شمار می‌آیند.

صومی تأکید کرد: طبق تحقیقات سرطان کبد در آینده کم‌تر خواهد شد ولی سن مبتلایان به دلیل ابتلا به هپاتیت C کم‌تر خواهد شد. سرطان کبد در جامعه‌ ما هشتمین علت مرگ‌ومیر به شمار می‌آید.

وی عنوان کرد: سال گذشته حدود ۹۰هزار نفر سرطان ثبت‌شده در کشور داشتیم که حدود ۳۰ هزار نفر فوت شدند.

صومی افزود: سرطان معده در کشور ما به‌عنوان اولین عامل مرگ‌ومیر در مردان و دومین علت پس از سرطان سینه در زنان به شمار می‌آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: در طول پنج سال گذشته میزان بروز سرطان معده در استان کاهش ۲۰ درصدی داشته است، سرطان‌های معده، کلورکتال و مری جزو پنج سرطان شایع گوارشی در آذربایجان شرقی هستند.

وی با اشاره به جایگاه ایران در آسیا گفت: ایران از  نظر بروز سرطان معده در آسیا یازدهم و ازنظر سرطان مری پنجم است.

صومی افزود: بیشترین آمار ابتلا به سرطان گاستریک متعلق به استان اردبیل است و برعکس در بندرعباس و کرمان میزان بروز سرطان معده بسیار پایین‌تر است.

اولین کنگره‌ بین‌المللی تازه‌های تشخیص، پیشگیری و درمان سرطان‌های دستگاه گوارش به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و با حضور سخنرانان بین‌المللی به مدت 2 روز در حال برگزاری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر