کد خبر: 867411
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
اينكه تحولات تكنولوژيك زمينه‌ساز تحولات عظيمي در معنا و مفهوم رسانه شده و رسانه‌ها ديگر از حالت انحصاري بودن خارج مي‌شوند...
فرزین ماندگار
 
اينكه تحولات تكنولوژيك زمينه‌ساز تحولات عظيمي در معنا و مفهوم رسانه شده و رسانه‌ها ديگر از حالت انحصاري بودن خارج مي‌شوند و هر شهروند بنا بر امكاناتي كه تكنولوژي روز در اختيار او مي‌گذارد، مي‌تواند مانند يك رسانه عمل كند و تأثيرگذاري خاص خود را داشته باشد، جهان و ساختار جوامع را با چالش‌ها و تحولات عظيمي روبه‌رو كرده است.
انفجار اطلاعات عبارتي بود كه شايد معناي واقعي آن تا چند سال پيش عميقاً قابل درك نبود اما اتفاقي كه طي سال‌هاي اخير در جهان ارتباطات به واسطه ابزار و امكانات ارتباطي در جامعه رخ داده سبب شده درك عميق‌تري نسبت به عبارت مذكور حاصل شود.
اينكه سرعت تحولات به واسطه تغييرات در تكنولوژي به شكلي تصاعدي در حال بالا رفتن است و اقتضائات تازه‌اي را بر زندگي جوامع امروز تحميل مي‌كند، موضوعي است كه وجه فرهنگي آن اصلي‌ترين اهميت را پيدا مي‌كند.
 
شهروندان در جهان امروز ديگر اطلاعات خود را صرفاً از كانال منابع رسانه‌اي رسمي اخذ نمي‌كنند، هر شهروندي بنا به هوش و توانمندي و وقتي كه صرف جهان مجازي مي‌كند، به شهروندي تأثيرگذار تبديل شده است. انسان‌ها در اين وضعيت در عين اينكه با فاصله با همديگر در ارتباطند و در گروه‌هاي بزرگ عضو هستند ولي نوع تازه‌اي از روابط اجتماعي را تجربه مي‌كنند. در عالم مجازي به مرور تغييرات زيادي در نوع و شكل ابزار ارتباطي نيز خود را تحميل مي‌كند. ديگر متن‌هاي پرحجم پاسخگوي شرايط حاضر نيست و پيام‌ها بايد در كوتاه‌ترين شكل ممكن خود را عرضه كنند. ظهور شبكه‌هاي اجتماعي با درك چنين تحولي در رسانه در سال‌هاي اخير فضاي مجازي را درنورديده‌اند.
 
از سوي ديگر تصوير جايگاه ويژه و تازه‌تري در رسانه دست و پا كرده و متن را به حاشيه برده است. درباره چگونگي ورود رسانه‌ها به فضاي مولتي‌مديا يا چندرسانه‌اي بايد گفت كه اگر رويكرد متن‌محوري تا حدي تغيير كند و رسانه‌ها به سمت مردم عادي و سوژه‌هايي كه در متن جامعه هستند، بروند طبيعتاً وارد فضاهاي جديدي خواهند شد كه با جزئيات بيشتري زندگي اجتماعي را مورد واكاوي قرار مي‌دهند. اتفاق جديدي كه در حوزه رسانه پيش آمده اين است كه اتكا به رسانه‌هاي رسمي كم شده است. در حال حاضر هر شهروندي مي‌تواند يك خبرنگار باشد و هر موبايلي يك رسانه براي توليد و انعكاس خبر است. همچنين در فضاي مجازي با توجه به ارتقاي تكنولوژي از مولتي‌مديا (فيلم، صوت و ...)‌ استفاده مي‌شود و اين خود جهان تازه شهروند- خبرنگار را شكل مي‌دهد.
 
خبرگزاري‌ها در عرصه مولتي‌مديا كمتر وارد شده‌اند اما رسانه‌هاي نوظهور از اين فضا بهره مي‌برند و نگاه اجتماعي را دنبال مي‌كنند. رسانه‌هاي رسمي مانند خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها بيش از آنكه نگاه اجتماعي را پيگيري كنند به دنبال فضاي سياسي هستند و حتي اگر به حوزه اجتماعي بپردازند از نگاه سياسي وارد مي‌شوند.
 
اگر رسانه‌هاي رسمي مانند خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها به حوزه اجتماعي توجه كنند، طبيعتاً از تصوير و گرافيك استفاده خواهند كرد. اما تا به امروز اين رويكرد ضروري در رسانه‌هاي رسمي با سرعت كمي در حال رقم خوردن است؛ رسانه‌هاي سنتي و خبرگزاري‌ها كمتر وارد اين عرصه شده‌اند و بيشتر متن‌محور هستند. درباره اقتضائات اجتماعي و فرهنگي ناشي از تحولات تكنولوژيك در جهان ارتباطات بايد انتظار تحولات گسترده‌اي را كشيد كه مباحث فرهنگي در آن حرف اول را مي‌زند. روح حاكم بر فضاي مجازي در جهان فرهنگي جوامع طي سال‌هاي آينده مسئله‌اي است كه متغيرهاي ديگر عرصه اجتماعي را شكل مي‌دهد. فناوری تا حد زیادی چهره رسانه ها را تغییر داده و دیگر نمی‌توان به روش های قدیمی که عمری بالای یک قرن دارند برای مخاطبانی که دنیا را در لحظه  زنده می‌کنند، برنامه‌ریزی رسانه‌ای داشت.
 
بقای رسانه‌های سنتی که امروز با افتخار سابقه  فعالیت طولانی‌شان را  بیان می‌کنند، در گرو  این است که  حداقل همپا و در شرایط مطلوب یک گام جلوتر از تحولات  تکنولوژیک را  مشاهده  کنند و برای نیاز مخاطبان خود به داده‌های اطلاعاتی و اخبار راهکارهای جدیدی را پیشنهاد دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار