کد خبر: 867406
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
دارابی: در کنار استحکام دستاوردهای دولت خواسته افکار عمومی را هم به مسئولان منتقل می‌کنیم...
محمدصادق عابديني
 
معاون سازمان صدا و سیما ضمن تاکید و انعکاس دستاوردهای دولت دوازدهم  از پیگیری خواسته های  افکار عمومی در رسانه ملی خبرداد؛ رویکرد درستی که افکار عمومی نیز از رسانه ملی انتظار تحقق آن را  دارند و منتظرند نتایجش را در برنامه‌های صدا و سیما ببینند.
اين روزها صداوسيما در حال تغيير و تحول است، چه از نظر تعامل با دولت، چه توسعه شبكه‌ها و چه تغييرات در سطح مديران.
 
علي عسكري برنامه پنج ساله مي‌دهد!
در حكم انتصاب علي‌عسكري به رياست سازمان صداوسيما، برخلاف احكام رؤساي قبلي اشاره‌اي به مدت زمان حكم نشده بود. همين موضوع شايعه‌سازي‌هايي را در پي داشت از جمله آمدن رحماني فضلي وزير كشور دولت يازدهم و نامزد وزارت كشور در دولت دوازدهم به صداوسيما؛ موضوعي كه هميشه در حد شايعه ماند. ‌عسكري تلاش دارد روابط خوبي را با رؤساي قوا داشته باشد و رويكرد تندي را نسبت به هيچ كدام از قواي سه‌گانه نداشته است. شنيده‌هاي «جوان» درباره آينده اين رئيس خوش مشرب و اهل تعامل اين است كه ‌عسكري درحال تدوين برنامه‌اي پنج ساله است كه در آن طرح‌ها و پيشنهاد‌هايي براي اداره سازمان آمده است. اين نخستين بار است كه رئيس سازمان صداوسيما طرحي بلند‌مدت را براي تحول در سازمان تهيه مي‌كند و شنيده شده در صورت موافقت با اين طرح شاهد جابه‌جايي‌هاي زيادي در سطح مديريت سازمان خواهيم بود.
 
صداوسيما و تعامل با دولت دوازدهم!
علي دارابي، معاون فعلي امور شهرستان‌هاي صداوسيما و از چهره‌هاي تأثيرگذار رسانه ملي در سفر به سمنان اظهاراتي را بيان داشته است كه مي‌تواند مشخص‌كننده راهبردهاي صداوسيما در روزهاي پيش رو باشد. مهم‌ترين موضوعي كه دارابي به آن پرداخته است، نحوه تعامل صداوسيما با دولت دوازدهم است.
دولت دوازدهم درحال گذر از مرحله رأي اعتماد مجلس است و مديران و معاونان رئيس‌جمهور در سمت‌هاي انتصابي هم اين كم‌كم جاي مديران قبلي را مي‌گيرند تا چهره دولت دوازدهم نسبت به دولت قبل تغييراتي را داشته باشد. در اين روزها يكي از مسائلي كه مطرح شده نحوه تعامل دولت و صداوسيما است، به خصوص اينكه مديران و وزراي دولت يازدهم هميشه از ديد يك طلبكار به رسانه ملي نگاه مي‌كردند.
با وجود اين، شواهد از نرمش صداوسيما در مقابل دولت حکایت دارد، مسئله‌اي كه از نگاه رسانه‌ها دور نمانده است. «مهر» در گزارشي صداوسيما را متهم به پخش رپرتاژ و گزارش‌هاي يك‌طرفه تبليغاتي براي وزراي پيشنهادي دولت كرده و تأكيد كرده است: آيا ضرورت دارد كه همه اين برنامه‌ها از رسانه ملي منعكس شود؟ براساس چه ضرورتي وزرايي كه هنوز رأي اعتماد نگرفته‌اند و كارنامه آنها از سوي نمايندگان ملت بررسي نشده است، صداوسيما براي آنان برنامه تبليغي مي‌رود؟
 
رويكرد مثبت رسانه ملي در قبال دولت، مسئله‌اي است كه حتي خود مديران سازمان نيز بر آن تأكيد كرده‌اند. جديد‌ترين نشانه همكاري و تعامل رسانه ملي با دولت را مي‌توان اظهارات علي دارابي دانست. معاون امور شهرستان‌هاي سازمان صداوسيما، همكاري و همراهي با دولت دوازدهم و شوراهاي اسلامي جديد را از سياست‌هاي رسانه ملي بيان كرده و مي‌گويد: «در كنار انعكاس دستاوردها و برنامه‌هاي دولت از شبكه‌هاي سراسري و استاني، خواسته‌ها و افكار عمومي نيز به طور منصفانه از اين رسانه به مسئولان منتقل مي‌شود.»
رويكرد تعامل گراي صداوسيما نسبت به دولت از زمان آغاز به كار علي‌عسكري نمايان‌تر شده است و حتي رئيس سازمان دست به خود انتقادي نسبت به رويكرد نقادانه برخي برنامه‌هاي صداوسيما ‌زده و دستور تعطيلي چند برنامه گل‌درشت نقاد را داد. به نظر مي‌آيد رسانه ملي قصد دارد در چهارساله پيش رو روند همكاري را با دولت افزايش دهد.
 
شبكه‌هاي استاني، وزن بيشتري مي‌گيرند!
شبكه استاني سمنان از اين پس پخش 24‌ساعته خواهد داشت؛ تحولي كه امسال در ديگر شبكه‌هاي استاني نيز قرار است رخ دهد. مركز ايلام و بوشهر از ابتداي امسال كليد 24‌ساعته شدن را زده‌اند. تغيير در نوع پخش شبكه‌هاي استاني به معناي دادن وزن بيشتر به آنها در سپهر رسانه‌اي صداوسيما است. معاون امور شهرستان‌ها مي‌گويد: شبكه‌هاي استاني هويت دارند و مردم در استان‌ها با شبكه‌هاي استاني زندگي مي‌كنند. 24‌ساعته شدن شبكه‌هاي استاني بحث امكان تماشاي آنها در بسته‌هاي تاپ باكس را نيز به دنبال داشته است. يكي از طرح‌هايي كه در معاونت شهرستان‌هاي سازمان صداوسيما دنبال شده، امكان دريافت شبكه‌هاي استاني در ستاپ‌باكس‌ها است كه به خاطر پا برجا بودن موانع تكنولوژيك به سرانجام نرسيده است. شبكه‌هاي استاني تلويزيون بارها در مظان اتهام بوده‌اند كه صرفاً به بازپخش برنامه‌هاي مهم شبكه‌هاي سراسري اكتفا كرده و توليدات مستقل دندانگيري ندارند. دادن وزن بيشتر به اين شبكه‌ها مي‌تواند آنها را در معرض يك محك جدي قرار دهد تا مشخص شود، تا چه حد قابليت پخش 24‌ساعته يا حضور در ستاپ باكس‌ها را دارند.
 
با اميد چشم انتظار ايران كالا باشيم!
بعد از راه‌اندازي رسمي شبكه اميد، جدي‌ترين گزينه براي راه‌اندازي شبكه جديد، «ايران كالا» است. ايران كالا شبكه اقتصادي تلويزيون است كه با شعار كمك به تحقق اقتصاد مقاومتي راه‌اندازي شده ولي نتوانسته آن طور كه پيش از اين در شبكه «بازار» شاهد بوديم، ابعاد رسانه‌اي پيدا كند.
 
دارابي ديروز در سمنان از راه‌اندازي اين شبكه در آينده خبر داده است. ايران‌كالا مدتي است به صورت آزمايشي فعاليت داشته و پيش از اين نيز چند بار صحبت از راه‌اندازي رسمي آن به ميان آمده كه هر بار اين اتفاق به زمان بعدي موكول شده است. راه‌اندازي ايران‌كالا با استقبال دولت روبه‌رو شده است. نعمت‌زاده وزير صنعت، معدن و تجارت، از شبكه ايران كالا به دليل حمايت از توليد ملي قدرداني كرده است. راه‌اندازي اين شبكه تلويزيوني مي‌تواند همكاري‌هاي دولت و صداوسيما را گستره‌تر كند به خصوص اينكه از ابتداي مطرح شدن فعاليت شبكه ايران كالا، وظيفه اين شبكه صرفاً حمايتي عنوان شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار