کد خبر: 867372
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
رئيس‌جمهور در جريان ديدار با سفراي جديد اتريش، صربستان و اروگوئه تأكيد كرد
رئيس‌جمهور روز گذشته با سه سفيري كه به تازگي مأموريت خود را در تهران آغاز كرده‌اند ملاقات و استوارنامه آنان را دريافت كرد. روحاني همچنين با سفير جديد كشورمان در فرانسه نيز پيش از آغاز مأموريتش ملاقات كرد.
بر اين اساس، حسن روحاني هنگام دريافت استوارنامه «اشتفان شولتس» سفير جديد اتريش در تهران گفت: دو كشور ظرفيت‌هاي گسترده‌اي در عرصه‌هاي مختلف به ويژه از لحاظ سرمايه‌گذاري، تجارت، علمي و فناوري‌هاي نو دارند كه مي‌توان در همه اين زمينه‌ها سطح همكاري‌ها را به نفع دو ملت هر چه بيشتر تقويت كرد.
 
دكتر روحاني اظهار داشت: در دوره پسابرجام، فرصت و فضاي مناسبي براي تحكيم هر چه بيشتر روابط با همه كشورهاي اروپايي به‌وجود آمده كه بايد از آن استفاده كنيم. رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به ميزباني موفق اتريش از مذاكرات بسيار پيچيده بين‌المللي در موضوع هسته‌اي و به نتيجه رسيدن اين مذاكرات گفت: برجام يكي از توافقاتي است كه در وين منعقد شد و هيچ كشوري از آن ضرر نمي‌كند و همه طرفين به سهم خود از آن نفع مي‌برند. دكتر روحاني با تقدير از رويكرد مثبت اتريش براي توسعه همكاري‌ها خاطرنشان كرد: برجام، توافق برد – بردي بود كه از يك طرف نگراني‌هاي غيرواقعي برخي كشورهاي غربي را برطرف كرد و از طرف ديگر فضاي تحريم ظالمانه را عليه ملت ايران از بين برد و امروز به واسطه اين توافق آرامش و فضاي اقتصادي مناسبي به نفع طرفين به‌وجود آمده كه مصمم هستيم از اين فضاي جديد براي جذب سرمايه‌گذاري، انتقال فناوري‌هاي نو و تسهيل در همكاري‌هاي اقتصادي به ويژه تبادلات بانكي استفاده كنيم. رئيس‌جمهور تصريح كرد: اجراي كامل توافق برجام به نفع اتحاديه اروپا و منطقه است، لذا ضرورت دارد اتحاديه اروپا تلاش‌ها و نقش‌آفريني خود را در اين زمينه افزايش دهد. سفير جديد اتريش نيز در اين ديدار ضمن تقديم استوار‌نامه خود و تجليل از جايگاه و تمدن ديرينه ايران، روابط دو كشور را تاريخي و همراه با احترام متقابل توصيف كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران همواره و به ويژه در ايام سختي و دشواري مي‌تواند اتريش را به عنوان شريكي قابل اعتماد براي خود محسوب كند. «اشتفان شولتس» تصريح كرد: اتريش از اهداف و سياست‌هاي بين‌المللي دولت جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي جهاني حمايت و پشتيباني مي‌كند. وي با اشاره به اهتمام كشورش براي توسعه بيش از پيش همكاري‌ها با تهران در عرصه‌هاي علمي، اقتصادي، فناوري و تبادلات بانكي گفت: بانك مركزي اتريش با جديت تلاش مي‌كند شرايط مناسبي را براي همكاري‌هاي نزديك با ايران برقرار كند.  سفير جديد اتريش خاطر نشان كرد: اتريش همچنين مصمم است با جمهوري اسلامي ايران در توسعه امنيت منطقه‌اي و بين‌المللي همكاري‌هاي چندجانبه‌اي برقرار سازد.
 
تهران از تقويت همه‌جانبه روابط با بلگراد استقبال مي‌كند
رئيس‌جمهور همچنين هنگام دريافت استوارنامه «دراگان تودوروويچ» سفير جديد صربستان گفت: جمهوري اسلامي ايران از روابط گسترده‌تر و صميمانه با صربستان استقبال مي‌كند و تعميق همكاري‌ها در همه بخش‌ها را به نفع دو ملت مي‌داند.
 
رئيس‌جمهور همچنين گردشگري را يكي از زمينه‌هاي تقويت همكاري تهران و بلگراد دانست و گفت:‌ دو كشور ظرفيت‌هاي فراواني در اين حوزه دارند كه تسهيل رفت و آمد گردشگران مي‌تواند در آشنايي و تحكيم روابط دو ملت ايران – صربستان بسيار مؤثر باشد.
دراگان تودوروويچ سفير جديد صربستان نيز در اين ديدار ضمن تقديم استوارنامه خود و ابلاغ پيام تبريك رئيس‌جمهور كشورش به دكتر روحاني گفت: دولت صربستان آماده تقويت همكاري‌هاي همه‌جانبه با ايران است و اقدامات اوليه را براي برقراري و مناسبات بانكي بين دو كشور آغاز كرده است. سفير جديد صربستان خاطر نشان كرد: بلگراد مصمم است همكاري‌هاي خود را با تهران در زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي، صنعتي، ورزشي و گردشگري هر چه بيشتر افزايش دهد. وي ضمن ابلاغ دعوت رسمي رئيس‌جمهور صربستان از دكتر روحاني براي سفر به آن كشور از بررسي لغو رواديد براي اتباع ايران در پارلمان اين كشور در آينده نزديك خبر داد.
 
اراده سياسي ايران توسعه روابط با كشورهاي دوست در امريكاي‌لاتين است
رئيس‌جمهور در ديدار سفير جديد اروگوئه در تهران نيز تأكيد كرد كه اراده سياسي جمهوري اسلامي ايران، توسعه روابط با كشورهاي دوست در امريكاي‌لاتين از جمله اروگوئه است و بايد از ظرفيت‌هاي متقابل و گسترده تهران و مونته ويدئو براي تقويت همكاري‌هاي مشترك استفاده كنيم. بر اين اساس، روحاني هنگام دريافت استوارنامه «كارلوس سگار بي‌فون اشتانماين» ضرورت توسعه همكاري‌هاي كنوني دو كشور در حوزه‌هاي علمي و فناوري از جمله داروسازي را مورد تأكيد قرار داد و ابراز اميدواري كرد بخش‌هاي خصوصي و دولتي ايران و اروگوئه با كسب آگاهي دقيق از ظرفيت‌هاي يكديگر، فعاليت‌هاي خود را به نفع منافع دو ملت گسترش دهند.
 
دكتر روحاني اظهار داشت: ديدگاه‌ها و مواضع جمهوري اسلامي ايران و اروگوئه درباره مسائل جهاني به يكديگر نزديك است و هر دو كشور معتقدند روابط در عرصه بين‌الملل بايد براساس احترام متقابل برقرار باشد. رئيس‌جمهور تصميم‌گيري براي امور هر كشوري را صرفاً در حوزه اختيارات مردم آن كشور دانست و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران تلاش برخي قدرت‌هاي بزرگ براي تهديد و مداخله در امور داخلي كشورهاي ديگر از جمله در امريكاي‌لاتين را ايستادگي در برابر اراده ملت‌ها و موجب گسترش تنش‌هاي منطقه‌اي مي‌داند. سفير جديد اروگوئه نيز در اين ديدار ضمن تقديم استوارنامه خود به رئيس‌جمهور كشورمان و همچنين ابلاغ پيام تبريك رئيس‌جمهور كشورش به مناسبت انتخاب مجدد دكتر روحاني گفت: مونته ويدئو مصمم به توسعه و گسترش روابط خود با تهران است.
 
«كارلوس سگار بي‌فون اشتانماين» افزود: تمام تلاش خود را براي توسعه و تقويت همكاري‌هاي دو كشور در همه حوزه‌ها به كار خواهم گرفت. وي اظهارداشت: ديدگاه‌ها و مواضع جمهوري اسلامي ايران و اروگوئه در مجامع بين‌المللي به يكديگر نزديك و شبيه است و اروگوئه همواره در كنار ايران به عنوان يك كشور دوست است.
 
ديدار سفير جديد ايران در فرانسه با رئيس‌جمهور
ابوالقاسم دلفي سفير جديد جمهوري اسلامي ايران در فرانسه هم پيش از عزيمت به محل مأموريت خود با رئيس‌جمهور ديدار و گفت‌وگو كرد. حجت‌الاسلام روحاني در اين ديدار با تأكيد بر ضرورت تلاش سفراي كشورمان در راستاي توسعه روابط ايران با سايركشورها گفت: دولت اعتدال به گسترش روابط دوستانه با همه كشورها اهتمام دارد و همواره بر توسعه مناسبات در عرصه بين‌المللي بر اساس احترام متقابل و منافع مشترك تأكيد كرده است. دكتر روحاني لزوم تحرك بيشتر براي بهره‌برداري از فرصت‌هاي دوران پسابرجام در جهت توسعه همكاري‌ها با اتحاديه اروپا در حوزه سرمايه‌گذاري و انتقال تكنولوژي در عرصه‌هاي مختلف انرژي، صنعت و حمل و نقل را ضروري دانست. رئيس‌جمهوري براي سفير كشورمان در فرانسه در انجام مأموريت‌هاي محوله آرزوي موفقيت كرد. سفير جديد كشورمان در فرانسه نيز در اين ديدار ضمن ارائه گزارشي از حوزه مأموريت خود، بر تلاش در جهت ارتقاي سطح روابط ايران و فرانسه تأكيد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار