کد خبر: 867362
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
تقدير از اخلاق‌مداري، صبر، متانت و مهرباني مجيد انتظامي
مجيد انتظامي بخش مهمي از نوستالژي موسيقايي دهه 60 و 70 ايران را تشكيل مي‌دهد. شاخصه موسيقي اين آهنگساز پيشكسوت كشورمان تلفيق عناصر موسيقي ايراني با موسيقي روز جهان است كه...
   فرزين ماندگار
مجيد انتظامي بخش مهمي از نوستالژي موسيقايي دهه 60 و 70 ايران را تشكيل مي‌دهد. شاخصه موسيقي اين آهنگساز پيشكسوت كشورمان تلفيق عناصر موسيقي ايراني با موسيقي روز جهان است كه از دل آن آهنگ‌هاي ماندگاري پديد آمد. موسيقي فيلم‌هاي «از كرخه تا راين» و «بوي پيراهن يوسف» از ذهن‌ها پاك شدني نيست. تجليل از اين هنرمند متواضع و دوست داشتني اقدامي بايسته بود كه سه‌شنبه شب با حضور مؤمني شريف، لوريس چكناواريان، هوشنگ كامكار، رضا ميركريمي، مسعود جعفري جوزاني و جمع ديگري از هنرمندان و پيشكسوتان به‌خاطر چهار دهه فعاليت هنري او انجام گرفت.
    
انتظامي از دهه ۱۳۵۰ براي بيش از ۸۰ اثر سينمايي موسيقي متن نوشته‌است و با دريافت چهار سيمرغ بلورين براي فيلم‌هاي «باي سيكل ران»، «روز واقعه»، «آژانس شيشه‌اي» و «ديوانه‌اي از قفس پريد» مشتركاً به همراه حسين عليزاده و محمدرضا عليقلي برنده بيشترين سيمرغ بلورين در بخش بهترين موسيقي متن جشنواره فيلم فجر است. وي در سال ۱۳۹۳ به عنوان جهادگر عرصه فرهنگ و هنر نشان افتخار دريافت كرده‌است.
انتظامي يك ابوايست است،‌سازي كه گفته مي‌شود از طريق ساز قرون وسطايي بعد از جنگ‌هاي صليبي به اروپا آورده شد و ريشه در سرناي عربي و ايراني دارد.  در بخشي از مراسم تجليل از مجيد انتظامي پس از اجراي قطعه ايثار توسط حميد حامي، مستند «ابوايست» كه درباره مجيد انتظامي بود، پخش شد. سپس كارگردان «ابوايست» روي صحنه آمد و گفت: پنج سال پيش ايده ساخت اين مستند به ذهن من رسيد، اما ساخت اين اثر به واقع كار سختي بود. رديف‌هاي جلو و عقب را نگاه كنيد متوجه مي‌شويد افرادي از طيف‌هاي مختلف حضور دارند، كاركرد موسيقي مجيد انتظامي همين است، اينكه همه ما را دور هم جمع مي‌كند.
   باشد كه افتخار همكاري با انتظامي نصيبم شود
در ادامه هر كدام از هنرمندان دقايقي كوتاه درباره جايگاه هنري مجيد انتظامي سخن گفتند، رضا ميركريمي گفت: انسان‌هاي چندوجهي به‌نسبت چندوجهي شدنشان عمقشان كم مي‌شود، اما انتظامي هم چندوجهي است و هم عميق، خودخواه نيست كه فقط به خودش فكر كند. در فعاليت‌هاي اجتماعي فعال است و ميزان تعهدش به هم‌صنفانش را ديده‌ام. من با موسيقي‌هاي مجيد انتظامي خيلي خاطره دارم و اميدوارم كه اين افتخار نصيبم شود تا با ايشان همكاري داشته باشم.  هوشنگ كامكار نيز در اينباره يادآور شد: اين مجلس باشكوه جاي شكر دارد، اما به من نگفتند كه صحبت بايد كنم. از دوره جواني كه در دانشكده هنرهاي زيبا تحصيل مي‌كردم با مجيد انتظامي آشنا شدم. ايشان از نوازندگان اركستر سمفونيك بودند. آن زمان نواختن در اركستر به‌راحتي امروز نبود، معتقدم كه موزيسين ايراني بايد چيزي بسازد كه هويت ايراني داشته باشد و داراي هويت ملي باشد. استفاده از تم‌هاي موسيقي ايراني در آثار كلاسيك بسيار باارزش است.
   تفاوت آقازاده‌هاي سياست با‌آقازاده‌هاي هنر
كامران ملكي نيز به اين نكته اشاره كرد كه آقازاده‌هاي سياست خودشان را به سياست مي‌چسبانند اما آقازاده‌هاي هنر به هنر تجلي مي‌بخشند.
گوهر خيرانديش از جمله هنرمنداني بود كه در مراسم حضور داشت و عنوان كرد: دلم مي‌خواهد به‌عنوان يك بازيگر زن از آذر صدرسالك همسر مجيد انتظامي تشكر كنم. ايشان خودش هنرمند است و من در فيلم كوتاه دخترش بازي كرده‌ام. وقتي آذر عزيز كنار بچه‌هاست، آقا مجيد مي‌تواند نت‌هايش را بنويسد. البته آقا مجيد خودش در كارهاي خانه هم كمك مي‌كند.  روزي به خانه مجيد زنگ زدم و من را نشناخت. بعدها زنگ زد و گفت: «ببخشيد، آن روز تو را نشناختم، چون مشغول نوشتن اثري و در حال ديگري بودم.» آدم خدا را شكر مي‌كند كه با كسي در ارتباط است كه گاهي چنان شيدا مي‌شود كه ديگري را نمي‌شناسد و من از چنين اتفاقي نه‌تنها ناراحت نشدم كه خيلي هم خوشحال شدم.
مسعود جعفري‌جوزاني نيز دقايقي روي سن حاضر شد و گفت: مانيفست احساس يك فيلم در موسيقي مجيد تجلي پيدا مي‌كند. برخي موسيقي‌ها خيلي علمي‌اند و خيلي فاخرند اما آدم با آنها ارتباط نمي‌گيرد. موسيقي مجيد اما درك‌شدني است.
   احترام به همسر را از انتظامي ياد گرفتم
حسام‌الدين سراج نيز روي سن حاضر شد و تأكيد كرد: از مجيد انتظامي اخلاق‌مداري، صبر، متانت و مهرباني آموختم. انتظامي زماني كه مي‌خواست انتخاب كند، انتخاب‌هايش عالي بود. من با مجيد انتظامي سفري داشتم و احترام به همسر را از ايشان ياد گرفتم. براي مجيد عزيز آرزوي طول عمر مي‌كنم تا آثار هنري بيشتري براي مردم ايران خلق كند.  لوريس چكناواريان نيز دقايقي پشت تريبون قرار گرفت و گفت: او خدمت بزرگي به سينماي ايران كرده. مجيد انتظامي از خانواده بزرگي است و من به حضور او افتخار مي‌كنم.
در ادامه محمدعلي باشه آهنگر كارگردان سينما روي صحنه آمد و خطاب به مجيد انتظامي بيان كرد: هنگامي كه در دانشكده سينما درس مي‌خواندم موسيقي شما به من تصويرهاي نويي مي‌داد. شما زير سايه آقاي بازيگر سينماي ايران نمانديد و مستقل كار كرديد. شما و سينماي ايران يك رابطه دوطرفه داشتيد. خيلي از تماشاگران اسم عوامل فيلم‌ها را نمي‌دانند اما نام شما را در فيلم‌ها به ياد دارند.  وي افزود: بسياري از فيلمسازان كوتاه و مستند هنوز دارند در آثار خود از موسيقي شما استفاده مي‌كنند و چه جالب كه موسيقي شما روي آثار آنها نيز نشسته است. براي آقاي بازيگر سينماي ايران آرزوي سلامتي دارم. شما ديگر ميوه يك درخت نيستيد بلكه درخت تنومندي هستيد كه به وجود شما افتخار مي‌كنيم.
در بخش ديگر از اين مراسم محسن مؤمني‌شريف رئيس حوزه هنري، محمد حمزه‌زاده رئيس سازمان سينمايي حوزه هنري، هوشنگ كامكار، سيدرضا ميركريمي، لوريس چكناواريان و مسعود جعفري جوزاني روي صحنه حضور پيدا كردند و با اهداي لوح و يادبودي از مجيد انتظامي تجليل كردند. سيدنظام موسوي مديرعامل خبرگزاري فارس نيز با اهداي هديه‌اي از اين هنرمند قدرداني كرد.
مجيد انتظامي در ادامه با بيان اينكه ما بسياري از هنرمندان را از دست مي‌دهيم و بسيار بي‌سر و صدا از كنار آن رد مي‌شويم، گفت: گويا هنوز هم آن بهاي لازم را به موسيقي نمي‌دهيم. ناصر فرهودي، آندره آرزومانيان و عليرضا خورشيدفر از بزرگان موسيقي ايران بودند كه دوست داشتم يادي از آنها كنم. سپس آذرنوش صدر سالك همسر او از روي صحنه آمد كه مجيد انتظامي گفت: او همواره در كنار من بوده و گاهي اوقات من را در شرايط سخت در استوديو همراهي مي‌كرد كه تنها نباشم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار