کد خبر: 867316
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران :
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران گفت : پرداخت نیم درصد درآمد شهردایها به کتابخانه های عمومی در حوزه فرهنگ حق مردم است .

علی نیکنام درنخستین جلسه مشترک انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان اسلامشهر،که درمحل کتابخانه عمومی شهید مصطفی خمینی این شهرستان برگزار شد ، اظهارداشت: پرداخت نیم درصد درآمد شهرداریهابه کتابخانه های عمومی، در حوزه فرهنگ  حق مردم بوده وبعنوان حق الناس برعهده شهرداریها است .

 نیکنام ،بیان کرد:کتابخانه های عمومی یک مرکزفرهنگی هزینه براست که،درآمدهای آن ازمحل کمکهای  شهرداریها و دستگاههای مختلف فرهنگی و خدماتی تامین و پرداخت می شود و براساس اصل 44 قانون اساسی  دولت  کمکهای خود را نیز به این نهاد قطع کرده است .

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخصهای فرهنگی هرجامعه مورد توجه در دنیا، اعضای کتابخانه های عمومی هرمنطقه  است ، افزود:عضویت وحضور مسئولین  وافراد تاثیرگذار شهرستان در کتابخانه های عمومی،می تواند درفرهنگ سازی ورشد فرهنگ مطالعه کتاب اثرگذارباشد .

 نیکنام تاکید کرد: تشکیل  جلسات انجمن کتابخانه های عمومی درهرشهرستان که با حضورمسئولین دستگاههای مختلف صورت می گیرد ، در رفع مسائل و مشکلات  این مراکز بسیار اثر گذار بوده ونتایج و خروجیهای خوبی  از جلسات  بهمراه داشته،درواقع می توان گفت این جلسات اتاق فکری برای نهاد محسوب می شوند .

وی با بیان اینکه تعداد 12 باب کتابخانه عمومی نهادی در شهرستان اسلامشهر فعالیت می کنند ، افزود: باید خدمات وامکانات کتابخانه ها به عموم شهروندان  اطلاع رسانی شود وخواسته  نهاد از این انجمن   عمومی کردن فعالیتهای کتابخانه ها و ایجادزمینه  هحضور هرچه بیشتر اقشار مختلف مردم در این مراکز است .

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران ،افزود: در راستای ترویج فرهنگ  مطالعه ،هرماه در قالب طرح کتابخوان،تعداد 5 کتاب توسط افراد مختلف وعضو کتابخانه های عمومی به جامعه معرفی می شود و تلاش می شود کتابهای خوبی به جامعه معرفی شود ،  بسیاری از  مردم  نمی دانند که چه کتابی باید بخوانند .

وی  تصریح کرد: دعوت ازنویسندگان و مولفین کتب  ارزشی و پرمحتوا درشهرستانها و جریان سازی برای مردم و نویسندگان ، تجهیزمخازن کتابخانه ها و تهیه کتابها و منابع جدید ،تعامل با ادارات آموزش و پرورش و نهادهای دیگر از جمله  طرحهایی است که باعث می شود تا پای جوانان و نجوانان به  کتابخانه ها باز شود .

نیکنام  با  بیان اینکه  کتابداری یک شغل اجتماعی است و کتابداران  با عشق و علاقه  به فرایند  کتابخوانی  کمک می کنند ، خاطر نشان کرد: باید اقدامات بگونه ای صورت گیرد تا، درخانواده ها و جامعه کودکان ونوجوانان ما به جای بدست گرفتن موبایل و تبلت و...کتاب بهمراه داشته باشند واز هرفرصتی برای مطالعه بهره ببرند .

 در ادامه این جلسه مجید جعفری  رئیس اداره امور کتابخانه های عمومی شهرستان اسلامشهر ، با ارائه گزارشی از عملکرد اداره  متبوعه خود ، اظهارداشت : در سطح شهرستان اسلامشهر با وجود  12 باب کتابخانه  نهادی و 5 باب کتابخانه مشارکتی  ماهیانه بالغ بر  12500 جلد کتاب در عناوین مختلف  توسط اعضای  کتابخانه ها به امات گرفته و مورد مطالعه قرار می گیرد .

جعفری افزود:ازنظر کمی وضعیت کتابخانه  های عمومی  وجود در شهرستان اسلامشهر ازشرایط مطلوبی برخوردار نبوده و براساس استاندارهای جهانی  ایفلای که به ازای هر25 هزارنفریک واحد کتابخانه را پیشنهاد می نماید ، با توجه به جمعیت شهرستان اسلامشهرتعداد 28 واحد کتابخانه مورد نیاز است ،درحال حاضرتنها  17 کتابخانه وجود  دارد .

وی بیان کرد:درطی ماههای تیر ومرداد سال جاری  رف خوانی در کلیه کتابخانه های عمومی شهرستان اسلامشهربه صورت سیستمی  با استفاده از 3 دستگاه بارکد خوان انجام شد که، دراین فرایند کلیه موجودی  منابع اطلاعاتی کتابخانه ها مورد باز بینی و بررسی قرارگرفت وموجودی منابع با نرم افزار سامان  همخوان شدهو منابع فرسوده وتکراری ومنقضی به لحاظ علمی  وجین شده است . 

رئیس اداره امورکتابخانه های عمومی اسلامشهر،تاکید کرد:با توجه به قدمت ووضعیت کتابخانه های امام خمینی (ره) و  جلال  آل احمد بزودی مورد تخریب وباز سازی قرارخواهند گرفت ، که در صددهستیم با همکاری دستگاههای مختلف شهرستان و بااستفاده از فضاهها مازدا در شهرستان  با جابجایی این دو کتابخانه  خللی در روند مطالعه و حضور اعضا  ایجاد نشود .

وی افزود  در راستای اجرای طرح کتابخوان تاکنون   444 عنوان کتاب با برگزاری 74 نشست کتابخوان  درسطح شهرستان با مشارکت و همکاری  افراد مختلف  مورد مطالعه و معرفی قرار گرفته است .

 جعفری خاطرنشان کرد: متاسفانه عدم تخصیصی اعتبارنیم درصدی درآمد شهرداریهای احمدآباد مستوفی و چهاردانگه به اداره کتابخانه های شهرستان،بخشی ازفعالیتهای کتابخانه های تحت پوشش را دچار اختلال کرده ،که امیدواریم با تصریح در تخصیص این اعتبارات درارائه هرچه بیشترخدمات به مردم بتوانیم فعالیت کنیم .

 

 انتهای پیام /

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر