کد خبر: 867218
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
يادكردي از خبرنگار شهيد عليرضا نهرمياني شهيد شاخص سال 96 بسيج رسانه
اكنون كه به تازگي روز خبرنگار را پشت سر گذاشته‌ايم، به سالگرد يكي ديگر از شهداي اصحاب رسانه مي‌رسيم كه متأسفانه در مظلوميت و گمنامي به سر مي‌برد.
 غلامحسين بهبودي
اكنون كه به تازگي روز خبرنگار را پشت سر گذاشته‌ايم، به سالگرد يكي ديگر از شهداي اصحاب رسانه مي‌رسيم كه متأسفانه در مظلوميت و گمنامي به سر مي‌برد. عليرضا نهرمياني از خبرنگاران فعال كشورمان در دوره دفاع مقدس بود كه به هنگام شهادتش در 26 مردادماه 1362 در سمت سرپرست خبرنگاران خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي فعاليت مي‌كرد. امسال كه نهر‌مياني به عنوان شهيد شاخص سال سازمان بسيج رسانه انتخاب شده است، گذري كوتاه بر زندگي و نحوه شهادت اين فعال عرصه خبر و رسانه را تقديم حضورتان مي‌كنيم.

 خبرنگاري در امريكا
عليرضا نهر‌مياني متولد سال 33 در شهر اراك بود. از خانواده‌اي متوسط و مذهبي كه از همان كودكي هوش و علاقه وافري براي تحصيل نشان داد. شهيد نهرمياني مقاطع ابتدايي و متوسطه را با موفقيت پشت سرگذاشت و بعد از اخذ ديپلم، براي ادامه تحصل حول و حوش سال 51 به امريكا رفت. او در يك كشور غربي و در ميانه‌هاي تحصيلاتش، گرايش‌هاي اسلامي و حق‌طلبانه خود را بروز داد و به همراه تعداد ديگري از دانشجويان ايراني و مسلمان، نشريه نداي حق را با كمترين امكانات داخل يك اتاق كوچك منتشر كرد. نشريه‌اي كه حتي براي ساير دانشجويان نيز ارسال مي‌شد و نداي حق‌طلبانه ملت انقلابي ايران را به گوش دانشجوياني از كشورهاي مختلف مي‌رساند. نداي حق اولين تجربه‌هاي شهيد نهرمياني در امور رسانه‌اي بود.
 بازگشت به ايران
عليرضا بعد از اتمام تحصيلاتش و اخذ مدرك كارشناسي‌ارشد در رشته اقتصاد و روابط بين‌الملل بعد از حدود 10 سال در اواخر سال 61 به ايران بازگشت. به دليل آنكه مدرك تحصيلي خود را از يكي از دانشگاه‌هاي مطرح امريكا (دانشگاه كاليفرنيا) اخذ كرده بود و همچنين به زبان انگليسي تسلط كامل داشت، به عنوان سرپرست اداره خبرنگاران خارجي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مشغول به كار شد. مدت شش ماه در اين سمت فعاليت كرد و با تلاش خود سعي داشت تا نداي حق‌طلبي رزمندگان ايراني را به گوش جهانيان برساند.
 شهادت در كله قندي
هفتم تا هجدهم مردادماه 1362 كه عمليات والفجر3 در ارتفاعات مرزي مهران انجام گرفت، شهيد نهرمياني سعي كرد تا با اعزام خبرنگاران داخلي و خارجي به منطقه عملياتي والفجر3، توانمندي نيروهاي كشورمان در مواجهه با دشمن را به جهان مخابره كند. به همين خاطر 20 مردادماه 62 گروهي متشكل از خبرنگاران داخلي و خارجي را رهسپار مناطق عملياتي غرب كشور كرد و خود نيز در رأس اين گروه قرار داشت. چون پيشاپيش همه حركت مي‌كرد، پايش روي يكي از مين‌هاي برجاي مانده بعثي‌ها رفت و به همراه نجم‌الحسن خبرنگار مسلمان خبرگزاري رويترز هر دو به شهادت رسيدند و جمع ديگري از خبرنگاران نيز مجروح شدند. شهيد نهرمياني از جمله شهداي رسانه‌اي است كه آگاه به مخاطرات شغل خبرنگاري بود و با درك اهميت اين حرفه، هرگز سعي نكرد به پشت ميز نشيني عادت كند و همواره در وسط معركه نبرد حضور داشت. نحوه شهادت وي در منطقه مهران كه يكي از خطرناكترين مناطق عملياتي دفاع مقدس است، نشان از همت والاي شهيد نهرمياني دارد.
 بازتاب رسانه‌اي
شهادت عليرضا نهرمياني در رسانه‌هاي زمان خودش بازتاب بسياري يافت. عليرضا كه خود روزگاري اخبار شهادت‌ها و رشادت‌ها را منتشر مي‌كرد، اكنون خود تيتر اخبار رسانه‌ها و روزنامه‌ها شده بود. يكي از روزنامه‌هاي آن زمان در خصوص نحوه شهادت وي مي‌نويسد: هنگامي كه خبرنگاران خارجي در معيت شهيد نهرمياني براي تهيه گزارش و عكس و بازديد از مناطق عمليات والفجر3 (مهران) به منطقه اعزام شده بودند، ميني زير پايشان منفجر شد. انفجار مين گذشته از آنكه باعث شهادت عليرضا نهرمياني و نجم‌الحسن خبرنگار مسلمان و هندي‌الاصل رويترز شد، جيوواني كاتلا خبرنگار خبرگزاري ايتاليا را از ناحيه قفسه سينه، موموسه خبرنگار ژاپني روزنامه آساهي و مهدي هراتي خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي را نيز مجروح كرد كه زخم آنها سطحي بود.  پيكر شهيد نهرمياني با تشييع باشكوهي در قطعه 10 گلزار شهداي زادگاهش اراك به خاك سپرده شد. شهيد نهرمياني از خبرنگاران و فعالان رسانه‌اي دلسوز بود كه متأسفانه سال‌ها پس از شهادتش كمتر از او ياد مي‌شود. اين شهيد بزرگوار در سال 96 به عنوان شهيد شاخص سال بسيج رسانه انتخاب شد. با اين مناسبت مگر يادي از او اندكي از مظلوميت‌هايش بكاهد و ما نيز بيشتر با سيره و منش يك شهيد خبرنگار آشنا شويم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار