کد خبر: 867146
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
گفتگوي جوان با نماينده مردم طبس در مجلس:
با اينکه کم آبي درد مشترک اکثر نقاط کشور شده، اما در برخي از مناطق اين معضل مشهودتر است. براي نمونه روستاييان و عشاير خراسان جنوبي که اغلب در سال گذشته با کمترين ميزان بارندگي مواجه شده بودند حالا با مشکلات شديدي در زمينه فعاليت‌‎هاي کشاورزي و دامپروري روبه‌رو هستند. لازم به ذکر است که اين مشکل فقط در سال گذشته 103 میلیارد تومان به شهرستان طبس خسارت زده است. اين نيز درحاليست که به گفته نماينده مردم اين شهرستان در مجلس، اگر اعتبارات مصوب شده آبخيزداري تخصيص داده مي‌شد، حالا نه مردم با کمبود آب شرب مواجه مي‌شدند و نه مسئولان دولتي بايد نگران افزايش مهاجرت‌هاي روستاييان و عشاير مي‌بودند.
نويسنده: ميترا شهبازي

درحالي روستاييان و عشاير شمال استان خراسان جنوبي با مشکلات ناشي از خشکسالي دست و پنجه نرم مي‌کنند که طي چند سال گذشته اعتبارات مصوب شده براي اين استان اختصاص داده نشده است و مردم را با مشکلات بسياري مواجه کرده است. به طوري که بر اساس گفته کارشناسان چيزي حدود 103 ميليارد تومان به بخش کشاورزي و دامپروري اين استان خسارت وارد شده است و عشاير در نبود مراتع و منابع آبي براي ادامه فعاليت، در حال حرکت به سمت يکجا نشيني هستند.

خراسان‌جنوبي کم بارش‌ترين استان کشور

حالا با اين تفاسير که به گفته مدیر امور آب و فاضلاب شهر طبس از 2 میلیارد و 970 میلیون تومان اعتبار مصوب شده، تنها 8 درصد آن، یعنی 237 میلیون تومان تخصیص یافته است، در برخي از مناطق استان بخصوص در بشرويه و طبس ميزان بارندگي‌ها به قدري کم بوده است که اين مناطق جزو رتبه‌داران بارندگي کم در طول سال شده‌اند. با اين حال کارشناسان معتقدند اگر با همين شرايط هم باز منابع مالي مصوب شده اختصاص داده مي‌شد، باز هم شرايط براي زندگي فراهم مي‌بود و مردم اجباري براي مهاجرت نداشتند.

در اين باره نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی به «جوان» مي‌گويد:« فرودس، بشرويه و طبس که در شمال خراسان جنوبي قرار دارند، در سال گذشته به عنوان شهرهايي که از بارندگي بسيار کم برخوردار بوده‌اند شناخته مي‌شوند. به طوري که بشرويه عنوان کم بارش ترين شهرستان کشور با 19 ميلمتر بارندگي را به خود اختصاص داده است و شهرستان طبس هم با 30 ميليمتر بارندگي در مرتبه بعدي قرار دارد.»

محمدرضا اميرحسنخاني با اشاره به درجه حرارتي که در دشت‌هاي استان هست و مي‌توان به سادگي به سرعت تبخير همين مقدار اندگ منابع آبي پي برد، مي‌افزايد:«مشکل اصلي ما مشکل کمبود منابع آبي است که هم کشاورزان و هم دامداران را متاثر کرده است.»

داود بخشایی، مدیر جهاد کشاورزی طبس درباره خسارت خشکسالی به بخش کشاورزی این شهرستان با اشاره به خسارت 103 ميليارد توماني مي‌گويد:« میزان بارندگی سال زراعی جاری 41.6 میلیمتر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت شهرستان 46 درصد کاهش داشته است.»

5600 عشاير نشين در معرض يکجا نشيني

حالا با اين تفاسير، نماینده مردم طبس معتقد است اگر اعتبارات مصوب شده تخصيص داده مي‌شد با همان مقدار کم بارندگي هم مشکلات اين استان برطرف مي‌شد. اميرحسنخاني ادامه مي‌دهد:« در حال حاضر با بحران تخليه روستاها مواجه هستيم و دولت بايد توجه ويژه اي نسبت به معضل خشکسالي داشته باشد.»

حالا با اين شرايط لازم به ذکر است که بیش از 5600 نفر جمعیت عشایری این شهرستان‌ طبس درحال يکجا نشين شدن هستند و محروميت آنها از آب آشامیدنی برای انسان و دام، وضعیت اسف‌بار بهداشتی و درمانی، خشک شدن مراتع، و نبود ایل‌راه، به عنوان بخشي از دلايل اين معضل مطرح مي‌شود. البته عمق فاجعه آن‌ زماني مشخص مي‌شود که به گفته کارشناسان فقط طی یک سال، 4 قنات و 5 چاه آب عشایر طبس خشک شده است و اگر اعتبارات مي‌رسيد اين منابع هم هرگز خشک نمي‌شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار