کد خبر: 867104
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۹
در مکتب اسلام درباره دفاع از حیوانات قوانین و مقرراتی وضع شده
در سالهای گذشته شاهد کشتار حیوانات ولگرد به صورت فجیع بودیم، اما بایستی گفت آزار رساندن به هر جاندار حرام گوشتی منع شده است؛ چه رسد به قتل؛ مگر حیوان موذی که براساس برخی روایت ها، آن نیز باید به روشی مناسب از بین برود.

رزیدنت جراحی عمومی دامپزشکی، در یادداشت پیش رو معتقد است اسارت، نقض حقوق حیوانات می باشد. فاجعه زندانی کردن و شکنجه و آزار حیوانات، که از دوران بدوی انسان های اولیه تا کنون ادامه داشته؛ با توجه به رشد شعور و ادراک بشر، بایستی خاتمه یابد؛ یا حداقل قانونی ضابطه مند برای ابعاد قفس تدوین گردد که در آن قاعده ای برای حداقل فضا، برای انجام حرکات طبیعی حیوان یا جانور در نظر گرفته شود.

به گزارش بولتن نیوز، متن این یادداشت که به صورت اختصاصی در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته، به شرح زیر است:

مخلوقات خداوند متعال در همه جای زندگی و حیاتشان حقوقی را دارند و در این مطلب میخواهیم به حقوق حیوانات بپردازیم ، حقوقی که اگر اجرا شود موجب آسایش این مخلوقات خداوند میشود. شاید همه دیده باشیم که برخی از صاحبان دام ، این حیوانات را برای نزاع خریداری کرده و به جان یکدیگر می اندازند و غریزه جنگندگی را دراین حیوانات پرورش می دهند ،این افراد اولین قدم نقض حقوق حیوانات را انجام میدهند ، در این نوع رفتار حیوانات آسیب های فراوانی را میبینند و حق سلامت حیوانات به خطر میافتد.

 

بعضی مواقع ما انسانها برای خودخواهی خود حقوق حیوانات را نادیده میگیریم و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم حتی جان حیوانات را به خطر میاندازیم .در پاره ای از مواقع انسانهایی که حیوانات خانگی را خریداری میکنند فرهنگ کمی برای نگهداری حیوانات و این کمبود و نبود فرهنک آسیب جدی به حیوانات وارد میکنند. شکار بی رویه حیوانات ، شکار حیوانات در فواصل تولید مثل ، ایجاد بحرانهای زیست محیطی ، بد رفتاری با حیوانات از جمله موارد نقض حقوق حیوانات می باشد.اما مهمترین حقوق حیوانات چیست؟ برخی از حقوق اساسی حیوانات عبارتند از :تدارک آب و خوراک مناسب، جایگاه، شرایط زیستی و روانی صحیح، رسیدگی به بهداشت و درمان آنها می باشد.

در مکتب اسلام، درباره دفاع از حیوانات و حمایت آنها نیز قوانین و مقرراتی وضع شده که بیانگر جامعیت این مکتب و مهرآمیز بودن آن است؛ به گونه ای که رعایت آن اخلاق و حقوق و توجه به موجودات زنده و غیرزنده را در هیچ حالی فراموش نکرده است.در این مکتب، سفارش ها و رفتارهای اعجاب انگیزی درباره ترحم بر جانداران بیان شده است. ترحم بر حیوان موجب پاداش؛ و آزار و اذیتش، باعث عذاب آخرت است؛ به گونه ای که در کتاب های فقه و حدیث، فصل های مفصلی در این زمینه نگارش یافته است.

در سالهای گذشته شاهد کشتار حیوانات ولگرد به صورت فجیع بودیم اما بایستی گفت آزار رساندن به هر جاندار حرام گوشتی منع شده است؛ چه رسد به قتل؛ مگر حیوان موذی، که براساس برخی روایت ها، آن نیز باید به روشی مناسب از بین برود.

دامپزشکان اولین حامی حقوق حیوانات می باشند

در قوانین مهم اسلامی هم اگر رجوع داشته باشیم در میابیم که کشتن حیوانات در برخی مکان ها و زمان ها (مانند حریم مکه و موسم حج برای احرام) ممنوع است؛ حتی برخی از حیوان های حلال گوشت؛ حتی برای شکننده یک تخم شترمرغ و قاتل یک کک، کفاره معین شده است و این نشان میدهد که دین مبین اسلام علاوه بر حقوق بشر به حقوق حیوانات نیز توجه ویژه ای دارد.

مثال دیگری که از نقض حقوق حیوانات میشود بیان کرد ، تربیت آزار دهنده حیوانات می باشد ،هر چند ظاهر سیرک ها شاد و مفرح است، اما در باطن آن فاجعه ای غیر اخلاقی نهفته است؛ یک جانور با توجه به شعور پایینی که دارد، برای تربیت شدن سال ها شکنجه می شود تا صاحبین سیرک به مزد و مواجب و درامد خوبی برسند و این سو استفاده نیز نقض حقوق حیوانات است.

اسارت، نقض حقوق حیوانات می باشد. فاجعه زندانی کردن و شکنجه و آزار حیوانات، که از دوران بدوی انسان های اولیه تا کنون ادامه داشته؛ با توجه به رشد شعور و ادراک بشر، بایستی خاتمه یابد؛ یا حداقل قانونی ضابطه مند برای ابعاد قفس تدوین گردد که در آن قاعده ای برای حداقل فضا، برای انجام حرکات طبیعی حیوان یا جانور در نظر گرفته شود.

حرفه دامپزشکی و سایر مشاغل مرتبط ، به صورت مستقیم با حیوانات و انسان‌ها در ارتباط می باشند، دامپزشکان به عنوان اولین منادی حقوق حیوانات موظفند در درجه اول حامی اولیه حقوق حیوانات باشند و در درجه بعدی حقوق حیوانات و آداب رفتار با این مخلوقات را به صاحبان دام گوشزد کنند تا فرهنگ حمایت از حقوق حیوانات در عالم هستی همه گیر شود. لذا رعایت حقوق حیوانات و قوانین مرتبط با آن در واقع همان رعایت اخلاق دامپزشکی در بعد رفتار با حیوان است . بنابراین می توان گفت دامپزشکان و سایر حرفه های مرتبط با دام و دامپروری ، با رعایت این حقوق و نیز رعایت حقوق انسانها ، اخلاق دامپزشکی را به طور جامع گسترش دهند.

امین اسدی
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عارفه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
0
خدا شما دامپزشکان عزیز را حفظ کند

حیوانات زخمی بیماران بی زبان
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار