کد خبر: 867064
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
عربستان از امريكا خواست براي پايان جنگ با ايران تعامل كند
سعودي‌ها بنابر گفته خودشان قرار بود در عرض دو هفته پايتخت يمن را به كنترل خود درآورند، اما ...
سعودي‌ها بنابر گفته خودشان قرار بود در عرض دو هفته پايتخت يمن را به كنترل خود درآورند، اما هم اكنون نزديك 2/5 سال از آغاز جنگ مي‌گذرد و نيروهاي سعودي نه تنها به دروازه‌‌هاي صنعا نزديك نشده‌اند بلكه هر روز بيش از پيش در باتلاق يمن فرو مي‌روند، در چنين شرايطي مقامات سعودي به ويژه محمد بن سلمان، وليعهد و وزير دفاع سعودي به هر دري مي‌زنند تا راه خروجي آبرومندانه براي پايان دادن به جنگ پيدا كنند در حدي كه منابع خبري گزارش دادند سلمان به امريكايي‌ها گفته با تعامل امريكا با ايران براي پايان دادن به جنگ مشكلي ندارد.
 
نشريه انگليسي ميدل ايست‌اي فاش کرد وليعهد عربستان سعودي به امريکا‌يي‌ها گفته قصد خروج از جنگ يمن را دارد. اين پايگاه در گزارشي اختصاصي نوشت، وليعهد 31 ساله عربستان سعودي به مارتين اينديک، سفير اسبق امريکا در سرزمين‌هاي اشغالي و به استفن هدلي، مشاور اسبق امنيت ملي امريکا گفته است با همکاري واشنگتن و دشمن اصلي عربستان سعودي يعني ايران براي پايان دادن به جنگ يمن مشکلي ندارد.  در فروردين 1394 عربستان سعودي با تشكيل ائتلافي از كشورهاي عربي و با حمايت انگليس و امريكا به يمن حمله كرد. بر اساس گزارش رسانه‌هاي امريكايي، در آن زمان مقامات سعودي به واشنگتن گفته بودند در عرض دو هفته صنعا را به كنترل خود درخواهند آورد. بر اثر حملات سعودي‌ها تاكنون هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند و اكثر زيرساخت‌هاي يمن از بين رفته‌اند. روز گذشته دفتر هماهنگي امور انساني سازمان ملل در گزارشي اعلام کرد: يمن از حدود سه سال قبل در پي جنگ در اين کشور، دچار اوضاع بسيار نابساماني در زمينه خدمات درماني و پزشکي است. در اين گزارش آمده است: 14/8 ميليون يمني از خدمات درماني کافي برخوردار نيستند و 15/7 ميليون تن نيز به دليل خراب شدن زيرساخت‌ها در يمن از آب آشاميدني و امکانات فاضلاب برخوردار نيستند. در اين گزارش آمده که کودکان و افراد سالخورده افرادي هستند که بيشترين آسيب را از بيماري وبا در يمن از آوريل گذشته ديده‌اند که اين بيماري تاکنون جان هزار و ۹۷۱ تن را گرفته است. 
 
به‌رغم حملات سنگين و محاصره گسترده يمن و برخلاف انتظار سعودي‌ها نيروهاي انصارالله و متحدانشان با مقاومت سرسختانه نه تنها اهداف سعودي‌ها را ناكام گذاشته‌اند بلكه توانسته‌اند ضربات مرگباري بر نيروهاي سعودي به ويژه در مناطق جنوبي عربستان وارد آورند. ناظران معتقدند هيچ چشم‌اندازي وجود ندارد كه سعودي‌ها بتوانند از طريق نظامي به اهداف خود در يمن دست پيدا كنند. گزارش ميدل ايست‌اي نشان مي‌دهد سعودي‌ها نيز به اين باور رسيده‌اند و حالا تلاش مي‌كنند از طريق سياسي حداقل راه آبرومندانه‌اي براي خروج از باتلاق يمن پيدا كنند. ميدل ايست‌اي در ادامه آورده است: «من در اين باره موافق هستم، او (محمد بن سلمان) آشكارا مي‌خواهد از جنگ يمن خارج شود و او با تعامل امريكا با ايران مشكلي ندارد، تا زماني كه قبل از موارد هماهنگ شود و اهداف مشخصي وجود داشته باشد.» در ايميل‌هاي ديگري با مايکل مورل معاون اسبق سيا، درباره تبادلات اطلاعاتي ميان انور محمد قرقاش، وزير مشاور در امور خارجه امارات و باربارا ليف سفير امريکا در امارات صحبت شده بود. اين دو طرف درباره يمن، حوثي‌ها و عبدالله صالح و ايجاد شکاف در حزب وي جلسه داشتند. در جلسه‌اي قرقاش به ليف گفته بود بايد فاصله‌اي بين صالح و حوثي‌ها ايجاد شود. قرقاش بر اهميت جدايي ميان حوثي‌ها به عنوان تهديد استراتژيک ياد کرده و گفته بود اما خود صالح که «عنصري خرابکار» است، تهديد استراتژيک نيست.
  
جراحت داماد وليعهد امارات
روزنامه الرايه قطر روز دوشنبه نوشت: فعالان شبکه‌هاي مجازي و رسانه‌اي در امارات از زخمي شدن يکي از اعضاي خاندان حاکم ابوظبي در جريان سرنگوني بالگرد آپاچي اين کشور که منجر به کشته شدن چهار سرباز شد، خبر مي‌دهند. اين روزنامه افزود: نام اين فرد شيخ زايد بن حمدان بن زايد آل‌نهيان، داماد محمد بن زايد، وليعهد ابوظبي است که اعلام شد در جريان حادثه روز جمعه که منجر به فرود اضطراري بالگرد آپاچي اين کشور شد، زخمي شده است. اين روزنامه با اشاره به اينکه اين فرد براي معالجه به شهر مونيخ آلمان منتقل شده است، در ادامه نوشت: در حالي که امارات از سقوط اين بالگرد به دليل نقص فني خبر مي‌دهد، اما خبرگزاري آناتولي ترکيه به نقل از يک مقام يمني اعلام کرده که اين بالگرد بر اثر شليک زمين به هوا در منطقه تحت کنترل گروه تروريستي القاعده هدف قرار گرفته است. اين چهارمين بالگرد اماراتي است که از زمان عمليات نظامي نيروهاي ائتلاف عربي عليه يمن سقوط مي‌کند.
  
تحليل عطوان
عبدالباري عطوان، نويسنده سرشناس جهان عرب و سردبير روزنامه «رأي‌اليوم» در يادداشتي با عنوان «بازتاب کشته شدن چهار نظامي اماراتي بر بحران يمن چيست و آيا موشک‌هاي الحوثي قادر به حمله به فرودگاه‌هاي عربستان و امارات است؟» به ائتلاف عربي درباره عواقب بسته ماندن فرودگاه صنعا هشدار داد. در اين يادداشت آمده است: «کشته شدن چهار نظامي اماراتي در حادثه سقوط بالگردشان در يمن آن هم حين انجام مأموريت در چارچوب ائتلاف بين‌المللي به رهبري عربستان که براي اولين بار ظرف ماه‌هاي گذشته اتفاق افتاد نشان مي‌دهد در جنگ يمن به مرحله‌اي جديد از تشديد تنش به خصوص از سمت ائتلاف الحوثي و کنگره عمومي يمن راه يافته است، به خصوص که حادثه سقوط بالگرد با حمله به يک ناو جنگي اماراتي در آب‌هاي منطقه‌اي يمن در درياي سرخ همزمان شد؛ ناوي که بر اثر شليک چندين فروند موشک از قايق‌هاي کوچك متعلق به حوثي‌ها منهدم شد.
 
چيزي که مي‌توان از اخبار اخير برداشت کرد اين است که يمني‌ها در برهه کنوني بر حمله به هواپيماها و ناوهاي جنگي امارات تمرکز کرده‌اند و چه بسا به دليل نقش سلطه‌طلبانه امارات در جنوب يمن و توطئه‌هاي آن براي تجزيه اين کشور باشد، اما معنايش اين نيست که نيروهاي عربستان به‌خصوص در مرزهاي شمالي يمن در امن و امان هستند. نيروهاي مسلح امارات با صدور بيانيه‌اي رسمي علت سقوط بالگرد را نقص فني عنوان کردند، اما گزارش‌ها تأکيد مي‌کند که ائتلاف الحوثي با کنگره مردمي به موشک‌هاي جديد و ديگر تجهيزات نظامي دست يافته‌ که مي‌تواند موازنه‌هاي قدرت را به نفع طرف يمني در جنگ تغيير دهد. هرچقدر بحران يمن طولاني‌تر مي‌شود، قدرت و کارايي طرف يمني هم که طوفان قاطعيت و هواپيماها و موشک‌هاي آن را هدف مي‌گيرد، بيشتر مي‌شود؛ برخلاف چيزي که ائتلاف عربي و ژنرال‌ها و سياستمداران آن تصورش را مي‌کردند.
  
جنگ اقتصادي امارات و عربستان در يمن
امارات در پي تشديد اختلافات سياسي، اقتصادي و امنيتي با سعودي در جنوب يمن، از اهرم اقتصاد به عنوان برگه فشاري عليه دولت مستعفي يمن و عربستان استفاده مي‌کند. به گزارش فارس، سايه تنش‌هاي امنيتي، اقتصادي و سياسي همچنان بر استان‌هاي جنوبي يمن حاکم است و ائتلاف ضديمن تلاش مي‌کند ثروت‌هاي يمن را با تأييد و حمايت عبدربه منصور هادي، رئيس‌جمهور مستعفي و فراري اين کشور تاراج کند. تنش عربستان و امارات به عنوان دو کشور مهم ائتلاف ضديمني بر سر برخي مناطق جنوبي يمن و منابع نفتي و اقتصادي آن به جايي رسيده که امارات مانع ورود اسکناس‌‌هاي چاپ شده در خارج به عدن مي‌شود. پايگاه خبري النجم الثاقب يمن، در اين ارتباط گزارش داد که پرواز براي واردات اسکناس چاپ شده از «ريال يمن» در خارج از اين کشور به عدن متوقف شده است، بدون اينکه علت آن مشخص باشد. روند تحولات جنوب يمن نشان مي‌دهد امارات تلاش مي‌کند با بي‌اعتبار کردن بانک مرکزي جنوب يمن به دولت مستعفي يمن به رياست عبدربه منصور هادي (که مورد حمايت عربستان است) ضربه وارد کند و عملکرد آن به گونه‎اي باشد که گويا عملکرد موفقي نداشته و بدين ترتيب بخش زيادي از کارکنان دستگاه اداري دولت مستعفي از دريافت حقوقشان محروم شوند.
 
از سوي ديگر، امارات يک استراتژي حساب شده را دنبال و سعي مي‌کند از طريق برگه اقتصادي جنوب يمن با رياض و دولت منصور هادي تسويه‌حساب کند، چراکه اين استراتژي باعث خواهد شد اقتصاد يمن در ايجاد نقدينگي لازم دچار بحران شود و براي سيستم بانکي و اقتصادي يمن تبعات منفي داشته باشد. پايگاه خبري النجم الثاقب به نقل از يك منبع آگاه در عدن افزود: اين اقدام امارات سروصداي زيادي را در محافل سياسي، اقتصادي و نظامي به راه انداخت و پيش‌بيني مي‌شود در پي اين اقدام، درگيري‌هاي شديدي بين نيروهاي اماراتي و سعودي ايجاد خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار