کد خبر: 867023
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۲
نماينده مردم بيرجند در گفتگو با "جوان": از وضعيت آجرپزان اطلاعي ندارم!
چند صباحي مي‌شود که جاي آجرهاي مستحکم کوره‌هاي آجرپزي بيرجند را بلوکه‌هاي آجري گرفته و نان آجرپزان را آجر کرده است. حالا تمام آن کساني که به اين حرفه اشتغال داشتند، در شرف بيکاري هستند و مسئولان توجهي به جايگزيني براي اشتغال آنها ندارند، تا جايي که حتي نماينده مردم بيرجند هم از وضعيت آجرپزان حوزه استحفاضي‌اش اظهار بي‌اطلاعي مي‌کند. معضلي که دير يا زود تعداد زيادي از بيرجندي‌ها را با تعطيلي کامل کوره‌هاي آجر پزي به سمت مهاجرت سوق مي‌دهد. البته اين مشکل فراتر از جايگزيني بلوکه‌‌هاي آجريست و نبود زيرساخت‌هاي لازم چون گاز و برق هم دليل ديگري است که کوره‌ها را به سمت تعطيلي کشانده است.
نويسنده: ميترا شهبازي

آجرپزي که زماني جزو مهمترين مشاغل ايران محسوب مي‌شد، حالا چند صباحي‌ مي‌شود که با روي کار آمدن بلوکه‌هاي آجري به فراموشي سپرده شده است و کارگران آجرپزي هم يا بيکار شده‌ يا در شرف بيکاري قرار گرفته‌اند. چرا که علاوه بر جايگزيني بلوکه‌هاي آجري به جاي آجرهاي مستحکم کوره‌پزان، عدم توجه مسئولان به خدمات زيرساختي کوره‌هاي آجر، چون انتقال گاز و برق هم، نان اين مردم را آجر و توليد اين محصول را سخت و گران کرده است.

150 کوره آجرپزي در شرف تعطيلي

به طور کلي براساس آمار موجود، در خراسان جنوبی بيش از 150 کوره آجرپزی وجود دارد که اکنون اکثر آنها يا تعطيل شده‌اند يا به دلایلي از جمله رکود در بخش ساختمان سازی؛ گرانی سوخت کوره‌ها،‌ بالا رفتن هزینه‌های روشن سازی این کوره‌ها، وجود کوره‌های آجرپزی جدید و همچنین کاهش تقاضا برای خرید آجر در بازار در حال تعطیلی کامل هستند. به طور تقريبي هم در هر کدام از اين کوره‌ها بيش از 10 نفر مشغول به کار بودند که با يک حساب ساده مي‌توان به اشتغال بيش از 1500 نفر پي برد که حالا با وجود مشکلات بسيار يا بيکار هستند يا در شرف اين معضل قرار دارند.

حالا با اين تفاسير که مسئولان آنها را به فراموشي سپرده‌اند و اقدامي در جهت تسهيل دسترسي به سوخت يا جايگزيني اشتغال‌ آنها نمي‌کنند، وقتي وضعيت آنها را از طريق نماينده مردم بيرجند جويا شديم، وي هم از شرايط سخت و اسفبار زندگي آجرپزان حوزه استحفاظي‌اش اظهار بي‌اطلاعي مي‌کند. سيد محمد باقرعبادي راهي در اين باره به خبرنگار «جوان» مي‌گويد:« از وضعيت کوره‌پزان اطلاعي ندارم. به نظر مي‌رسد آنها همچون گذشته يا مشغول کار هستند يا به مجتمع‌هاي آجرپزي جديد جذب شده باشند.»

فقط 500 متر تا تامين سوخت فاصله ‌است!

حالا با اين شرايط اگر همين روال را ادامه يابد و مسئولان چشم‌هايشان را روي معيشت کوره‌پزان ببندند، آتش همان تعداد کم کوره‌هاي روشن هم سرد مي‌شود و کوره‌پزان هم مي‌روند تا به جمعيت بيکار استاني اضافه شوند. اين نيز درحاليست که همين حالا هم نرخ ۱۱.۵درصدی بیکاری در خراسان جنوبي نگران کننده است.

نکته قابل توجه اين است که کوره‌هاي آجرپزي بيرجندي در حالي در نبود سوخت سرد مي‌شوند که به گفته يکي از کوره‌داران، دولت درزمینه گاز کشی به کوره‌ها همکاری نمی‌کند و این در حالی است که کوره‌های منطقه شکرآب بيرجند تنها ۵۰۰ متر با لوله گاز فاصله ‌دارند.

لازم به ذکر است که قبل از شروع مشکلات آجرپزان بيرجندي، قرار بوده است زمینی در خارج از شهر توسط دولت در اختیار کوره داران قرار بگیرد تا تمامی کوره‌ها به آنجا منتقل شود. علاوه بر اين، قرار بود، مصالح مورد نياز براي ايجاد کوره‌هاي جديد هم از سوي دولت فراهم شود، اما حالا باگذشت چند سال هنوز که هنوز است قول مسئولان بر زمین‌مانده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار