کد خبر: 867022
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱
هر سال با آغاز فصل محرم و رسيدن ايام اربعين، زائران حسيني از استانهاي مرزي کشور راهي کربلاي معلي مي شوند. در اين ميان مرز مهران به عنوان يکي از مهمترين مرزهاي زميني هر سال محل گذر ميليون ها زائر کربلا مي شود. از اين رو توسعه زيرساخت ها براي هموار کردن اين مسر پرتردد سالهاست در دستور کار مسئولان قرار گرفته و پروژه هاي راهسازي متعددي به اين منظور کليد خورده است. پروژه هايي که حالا بنا به گفته مسئولان استان در کمتر از سه ماه مانده به اربعين هنوز به نقطه مطلوب نرسيده اند!
نويسنده: مريم احمدي

سال گذشته در ایام اربعین بيش از دو میلیون و ۲۳۰ هزار نفر از مرز مهران وارد کربلاي معلي شدند و به دليل نبود زير ساخت ها و البته عدم پيش بيني دقيق زائران در گذر از اين مسير با مشکلات متعدد و بار ترافيکي سنگيني روبرو شدند. از اين رو مقرر شد امسال قبل از رسيدن زمان موعود چند پروژه مهم و تاثیر گذار در حوزه راهسازی در ایلام برای کاهش بار ترافیکی طی ایام اربعین در استان اجرا و به مرحله نهايي برسد.

چهار بانده کردن جاده ایلام-مهران از جمله اقداماتي بود که در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت . مسيري به طول 110 کيلومتر که طبق گزارشات اداره کل راه و شهرسازي استان ايلام حدود نيمي از ان چهاربانده شده و مسافت باقي مانده به دليل کمبود اعتبار معلق مانده است. بنابه گفته سید کمال الدین میرجعفریان مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام به دليل مشکلات مالي بهره برداري کامل از پروژه مذکور به اربعين امسال نمي رسد! سید کمال الدین میرجعفریان مي گويد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد جدید برای پروژه بسته شده که اگر به پروژه تزریق شود قطعا در اربعین سال ۹۷ شاهد بهره برداری کامل از پروژه خواهیم بود.

مسير جايگزين هم به اربعين امسال نمي رسد

به منظور کاهش بار ترافيک و جلوگيري از مشکلات پيش آمده طي سالهاي گذشته که سفر زائران از مر مهران را با دشواري هايي روبر کرده بود ، بهسازي محور ارتباطی ترشابه به عنوان راهي جايگزين ايلام- مهران و مسير دوم حرکت زائران در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت. پروژه اي که از آذرماه سال گذشته آغاز شده و گويا تا پايان سال جاري تکميل خواهد شد . با اين تفاسير نمي توان انتظار داشت اين محور در اربعين امسال بتواند ميزبان زائران کربلاي معلي شود. احداث مسيري به طول چهار ونیم کیلومتر، افزايش عرض جاده به ۱۱ متر ، حذف پیچ های خطرناک و حادثه ساز و کاهش شيب جاده از جمله اقداماتي بود که براي اين محور جايگزين ر نظر گرفته شده بود اما طبق گزاراشات اداره راهو شهرسازي ملکشاهي تاکنون 60 درصد عمليات اجرايي شده و در فرصت باقي مانده امکان تکميل پروژه وجود ندارد!

تونل قلاجه نيز يکي ديگر از مهمترین پروژه های راهسازی استان ايلام براي اماده سازي مسير حرکت زائران بود که برخلاف طرح هاي ديگر به نقطه پايان رسيده است.

طبق گزارشات استانداري ايلام اين تونل دو هزار و ۵۰۰ متري که بین استان های ایلام و کرمانشاه قرار گرفته در حال حاضرآماده آسفالت و روسازی است و تا اربعین به پایان مي رسد. بهره برداری از این تونل بیش از ۱۲ نقطه حادثه خیز از گردنه قلاجه را حذف و ۱۲ کیلومتراز فاصله میان استان های ایلام و کرمانشاه را کم کرده و کریدور جدیدی را برای حمل و نقل جاده ای در استان ایجاد خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار