کد خبر: 866998
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸

۹ ماه از حضور مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان در کابینه یازدهم گذشت و او اکنون، بار دیگر از سوی رییس جمهور برای تصدی وزارت ورزش در دولت دوازدهم به مجلس معرفی شده است.

به گزارش ایسنا، مسعود سلطانی‌فر سومین وزیر ورزش و جوانان ایران است. او که از مجلس نهم نتوانست رای اعتماد بگیرد، در مجلس دهم پس از استعفای محمود گودرزی در ۱۱ آبان ۹۵ با ۱۹۳ رأی موافق، ۷۲ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع، به عنوان وزیر ورزش انتخاب شد. اکنون رییس جمهور باردیگر قصد دارد سکان هدایت وزارت ورزش را به سلطانی‌فر بسپارد و بر این اساس برای کسب رای اعتماد به عنوان وزیر ورزش به مجلس معرفی شده است.

سلطانی‌فر پیش از این در صحن علنی مجلس، ورزش را پدیده چندوجهی دانست که نقش ممتازی در معرفی توانمندی‌ها و تقویت هویت ملت‌ها دارد. او معتقد است که "ورزش شاخص شادی و نشاط و از جمله شاخص‌های مهم توسعه پایدار و نشانگر کارآمدی نظام‌های سیاسی است. نقش اقتصاد ورزش در اقتصاد کلان یکی از ویژگی‌های ممتاز کشورهای توسعه یافته است و سران کشورهای توسعه یافته هرگز از فرصت همراهی با ملت‌شان در شادترین میادین ورزشی دریغ نمی‌کنند. دیپلماسی ورزشی بخش مهمی از دیپلماسی کشورها در عرصه بین‌المللی است. پس باید برای نشاندن نام بلند ایران بر قله ورزش جهان مجهز به عزم و ارداده جدی بود. برنامه‌های ما برگرفته از برنامه‌های بالادستی است و با دو راهبرد منطقی کردن ساختار وزارتخانه و بهبود سیستم کار و کاهش تصدی‌گری و برجسته کردن نقش حقوقی و اجرایی فدراسیون‌ها و واگذاری تصدی به آنها اجرایی می‌شود".

سلطانی‌فر سیاست‌های وزارت ورزش و جوانان را تهیه سند توسعه ورزش کشور و طرح جامع ورزش کشور، افزایش سهم اقتصاد ورزش در اقتصاد کشور، جلب همکاری سازمان‌های مردم نهاد در استفاده از منابع بخش خصوصی، همکاری با وزارتخانه‌های آموزش و علوم به منظور تقویت ورزش مدارس و دانشگاه‌ها و کشف استعدادهای ورزشی، تقویت ورزش عمومی و مادام‌العمر، حضور مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و مدنی، حضور قدرتمندانه در میادین ملی در رشته‌های مختلف ورزشی خصوصاً ورزش پایه، مسابقات ‌آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه و المپیک ۲۰۲۰ ژاپن به گونه‌ای که جهان سر تعظیم فرود آورد می‌داند. توسعه ورزش زنان، توسعه ورزش‌های ملی و محلی، تقویت ورزش روستایی و عشایری و تعامل با کمیته المپیک و پارالمپیک و ضعف و نارسایی‌ها از دیگر برنامه‌های اوست که در طول مدت ۹ ماه گذشته به بخشی از آنها عمل کرده است.

* حمایت از دختران ورزشکار و توسعه ورزش بانوان

وزیر ورزش و جوانان پس از رای اعتماد مجلس دهم و آغاز فعالیتش در سئول راه دشواری در پیش داشت. همانطور که سلطانی‌فر در جلسه رای اعتماد مجلس از توسعه ورزش زنان گفته بود، در این حوزه گام های بلندی برداشت. حمایت از دختران قهرمان و مدال آور همچون کیمیا علیزاده و زهرا نعمتی و پیگیری مسائل آن ها حتی خارج از دایره ورزش نشان داد که او برای عمل به قول هایش متعهد است. پیگیری تعیین تکلییف وضعیت حجاب و لباس تیم هایی ورزشی دختران ایران در مسابقات بین المللی چالش دیگری بود که سلطانی فر در صدد مدیریت آن برآمد. برای مثال سلطانی‌فر با ارسال نامه به رئیس فدراسیون جهانی بسکتبال از خود گذشت تا مشکل حضور دختران ایرانی با حجاب در مسابقات بین المللی حل شود. همینطور تاکید او بر راخذ میزبانی های مهم در ورزش بانوان مثل اخذ میزبانی مسابقات بین المللی شنا اسلامی در تهران نمونه هایی از توجه او به حوزه ورزش بانوان است.

* سامان دهی وضعیت باشگاه های استقلال و پرسپولیس

چگونگی مدیریت تیم های سرخ  و آبی  محبوب پایتخت همواره از چالش های اصلی مدییریت کلان ورزش کشور بوده است. مدیریت اقتصادی منابع دراختیار این دو باشگاه از یک سو و ماندن در رقابت کورس قهرمانی از سوی دیگر از جمله انتظاراتی است که هواداران میلیونی این دو تیم محبوب پایتخت مطرح می کنند. در دوران کوتاه مدیریت سلطانی فر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کمترین حاشیه ها را به نسبت دوره های قبل داشتند و با مدیریت خوب منابع مالی توانستند در شان نام و اعتبار شان هزینه کنند و به موفقیت برسند. تا جایی که علی پروین اسطوره باشگاه پرسپولیس و فوتبال ایران با اشاره به عملکرد خوب وزیر ورزش و جوانان گفت: به نظر من او باید ۱۶ تیم لیگ برتر را سروسامان اساسی دهد و انشاالله که رای بیاورد. همچنین افتخاری مدیرعامل استقلال نیز تاکید کرد: دکتر سلطانی فر بین استقلال و پرسپولیس نگاه عادلانه و ملی دارد ،  مدیرعامل باشگاه استقلال گفت: هیچگاه ندیدم ‏ایشان تفاوتی در نوع حمایت ها از این دوباشگاه داشته باشد.

وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان درباره این دو باشگاه گفت: موافق خصوصی‌سازی سرخآبی‌ها هستیم اما نباید در این موضوع عجله کرد و باید نظر همه بخش‌ها جلب شود؛ رییس جمهور ‏نیز همین نظر را دارند تا بتوانیم اداره این باشگاه را به سمتی ببریم که دغدغه تامین منابع مالی روزمره را نداشته باشند و بتوانند ‏کارهای اساسی در فوتبال پایه انجام دهند و در این بین دنبال باشگاه‌داری باشند نه تیم‌داری لذا نیاز به بررسی کارشناسی بیشتر ‏وجود دارد‎.‎

* برنامه جامع وزارت برای افزایش اعتبار و درآمدزایی

یکی از محوری ترین فعالیت های وزارت ورزش سلطانی فر پیگیری طرح جمع درآمدزایی برای ورزش کشور بود که با استقبال روسای فدراسیون های ورزشی روبرو شد. وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تخصیص  ٢٧ صدم رصد مالیات بر ارزش افزوده به حوزه ورزش کشور،  گفت: حدود ٥٥درصد این مهم در قالب جدول ١٠ ‏ضمیمه بودجه توسط نمایندگان به صورت استانی توزیع شده و با ابلاغ انجام شده به مرور اختصاص می‌یابد؛ مابقی اعتبار ‏در نظرگرفته‌ شده به صورت ملی و تملک دارایی و هزینه‌ای باید هزینه شود که در حال انجام مبادله موافقت‌نامه آن هستیم که با ‏تحقق این موضوع در حوزه ورزش گشایش ایجاد خواهد شد.‏

* حمایت از رشته های پایه و پرمدال

یکی از کلیدی ترین اهداف سلطانی فر در وزارت ورزش و جوانان تشکیل کارگروه و پیگیری جلسات کمیته های تخصصی رشته های پایه و پرمدال بوده است. رشته هایی نظیر ژیمناستیک، شنا و قایقرانی  که در ادوار گذشته کمتر مورد توجه بوده اما ظرفیت بالایی برای مدال آوری دارند طی برنامه ای جامع با حضور شخص وزیر پیگیری می شوند. وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در این باره گفت: نکته ای که رییس جمهوری چندین بار به من تاکید کردند که مردم ما نیاز به شادی دارند و ورزش می تواند علاوه بر ایجاد نشاط در جامعه ،غرور ملی را ارتقا بخشد. باید از طریق ورزش قهرمانی بتوانیم با کسب افتخار ، غرور ملی و نشاط اجتماعی را افزایش دهیم.

* تاکید بر اجرای آیین نامه استخدام مدال آوران ورزشی

اجرای آیین نامه استخدام مدال آوران ورزشی در حال انجام شدن است اما برخی از دستگاه‌های اجرایی در اخذ مجوز از سازمان ‏امور استخدامی مشکل دارند از این رو وزارت ورزش همچنان در تلاش است تا بتواندبا هماهنگی سازمان های مرتبط و سازمان برنامه و بودجه موانع را ‏برطرف کند‎  سلطانی فر در این باره داشته که ‎از همه ظرفیت ها برای تحقق این مهم استفاده خواهد کرد‎.‎

* حمایت از حضور خانواده‌ها در استادیوم های ورزشی

شکستن تابوی حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها نیز از دیگر اقداماتی بود که سلطانی‌فر شعار اجرایی شدنش را داد و قاطعانه هم پیگیر رفع مشکلات این برنامه شد. او نوید حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها را داد. خوشبختانه در دوران تصدی گری او بر ورزش کشور حل این مساله در دستور کار قرار گرفت و در مسابقات انتخابی جهان والیبال در اردبیل شاهد حضور پررنگ تر خانواده ها در سالن بودیم.

مسعود سلطانی فر، همراه با سایر وزیران پیشنهادی از (فردا) سه‌شنبه برای کسب رای اعتماد به مجلس می‌رود. او درباره برنامه های ورزشی خود در دولت دوازدهم گفت: در حوزهء ورزش، رویکرد ارتقاء سلامت، ‏نشاط و شادابی مردم، توسعه و تعمیم ورزش همگانی، ارتقاء ورزش قهرمانی، تقویت و توسعه ورزش پرورشی، و تحکیم و ‏ترویج ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی در ورزش به عنوان اهداف اصلی مورد توجه قرار دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار