کد خبر: 866899
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲
يك روز بعد ازآنكه سازمان ملل اعلام كرد نمي‌تواند مستقلاً جنايات عربستان را در العواميه تأييد كند، ديده‌بان حقوق بشر تأييد كرد نيروهاي امنيتي سعودي سه ماه است در حال تخريب بخش قديمي شهر هستند و آن را كاملاً محاصره كرده و بسته‌اند.
فلاح الخالدي، استاندار القطيف ديروز به فاصله يك روز بعد از درخواست استفان دوجاريک، سخنگوي سازمان ملل براي مراعات حقوق بشر در منطقه العواميه عربستان ادعا کرد كه تخليه شهر العواميه بنا به خواست مردم اين شهر و در پي آسيب‌هاي ناشي از حملات تروريستي که روند طرح توسعه منطقه المسوره را مختل کرده بود، صورت گرفته است. دولت عربستان از ۱۰ مي 2017 تصميم گرفته آنچه طرح توسعه منطقه المسوره مي‌نامد، در شهرك 35 هزار نفري العواميه اجرا كند و به همين بهانه از ساكنان آن خواسته اين منطقه را ترك كنند.  الخالدي با ادعاي اينکه استانداري القطيف براي بيش از ۳۰۰ خانوار آسيب‌ديده ساکن مناطق مجاور محله المسوره اقامتگاه‌هايي را خارج از اين استان تدارک ديده است، گفت که مردم مي‌توانند تا پايان آنچه عمليات پاکسازي امنيتي العواميه و پايان فاز اول توسعه اين منطقه خواند، در اين اقامتگاه‌ها بمانند.
 
اين در حالي است كه طي هفته‌هاي اخير گزارش‌هاي مختلفي درباره حمله توپخانه‌اي سعودي‌ها به العواميه منتشر شده و وضعيت تكان‌دهنده آن به حدي رسيده كه براي اولين بار سازمان‌هاي حقوق بشري هم به آن واكنش نشان داده‌اند. ديده‌بان حقوق بشر ديروز اعلام كرد نيروهاي امنيتي عربستان در پي چندين ماه ناآرامي و درگيري، شهر شيعه‌نشين العواميه در اين کشور را کاملاً محاصره کرده و بسته‌اند. رئيس بخش خاورميانه ديده‌بان حقوق بشر مي‌گويد: «مقامات عربستان بايد اقداماتي فوري انجام دهند و به مردم اجازه دهند در امنيت به خانه‌هاي خود بازگردند و به مراکز تجاري و درماني اجازه دهند که فعاليت خود را از سر بگيرند. همچنين به ساکنان اين شهر خسارت پرداخت شود.» به گفته اين نهاد حقوق بشري، تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهند بخش‌هاي وسيعي از اين شهر از جمله مراکز غيرنظامي به شدت آسيب ديده است. همزمان شاهدان عيني هم گزارش‌هاي نگران‌كننده‌اي از وضع العواميه ارائه مي‌كنند. امير نمر، فعال حقوق بشر در مصاحبه با شبکه تلويزيوني راشا تودي گفته كه بيش از 20 هزار نفر در العواميه عربستان آواره شده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار