کد خبر: 866896
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
3كشته و 35زخمي در درگيري‌هاي ايالت ويرجينيا
اعتراضات هواداران حقوق مدنــي اقليت‌ها و حاميان برتري سفيدپوستان در شهر شارلوتزويل در ايالت ويرجينياي امريکا به درگيري‌هاي خونيني كشيده شد كه طي آن دهها تن كشته و زخمي شدند.
اعتراضات هواداران حقوق مدنــي اقليت‌ها و حاميان برتري سفيدپوستان در شهر شارلوتزويل در ايالت ويرجينياي امريکا به درگيري‌هاي خونيني كشيده شد كه طي آن دهها تن كشته و زخمي شدند. يك خودرو كه گفته مي‌­شود راننده آن از طرفداران سفيدپوست‌هاي افراطي بوده، مخالفان نژادپرستي را زير گرفت كه بر اثر آن يك تن كشته و 20 تن ديگر زخمي شدند.
برخی سیاستمداران امریکایی از جمله تدکروز سناتور امریکایی اين حادثه را تروريستي اعلام كرده‌اند. فرماندار ويرجينيا  با اعلام وضعيت فوق‌­العاده در اين منطقه از راستگرايان افراطي سفيدپوست خواست تا به خانه‌هايشان بازگردند.
 
يکي از بدترين رخدادهاي نژادپرستانه در امريکا رخ داد و اين بار ملي‌گرايان سفيدپوست و نژادپرست در شهر شارلوتزويل ايالت ويرجينيا جنجالي به پا کردند که در آن عده‌­اي کشته و زخمي شده‌­اند. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، روز شنبه صدها تن از هواداران «ملي‌گرايي سفيدپوستان» و مخالفان آنها در آستانه اجتماع موسوم به «اتحاد راست» با پرتاب بطري‌هاي آب و استفاده از اسپري‌هاي شيميايي با يکديگر درگير شدند. در اين تجمع که با شرکت گروه‌هاي نئونازي، سفيدبرتر پندارها، ملي‌گرايان افراطي و حاميان دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريكا برگزار شد، شعارهاي تندي در حمايت از برتري امريکا، نژاد سفيد و عليه مهاجران داده شد. گردهمايي نژادپرستان افراطي که تعداد آنها به 6 هزار نفر مي‌رسيد زير شعار «اتحاد راست» انجام شده است. پليس ضدشورش تصميم گرفت برگزاري تجمع را ممنوع و پارک عمومي محل تجمع طرف‌هاي درگير را تخليه و شمار زيادي از افراد را بازداشت كند. مطابق گزارش‌ها اين بزرگ‌ترين تجمع راستگرايان افراطي در يک دهه اخير در امريکاست. راست‌هاي افراطي جمعه شب هم در حالي که مشعل‌هايي به دست داشتند، تظاهرات کردند. در پي اين تظاهرات نژادپرستانه، شنبه‌شب نيز مخالفان نژادپرستي براي اعتراض به اين تظاهرات و برگزاري تجمع‌هاي موازي عليه آن به شارلوتزويل رفتند. از زمان روي کار آمدن دونالد ترامپ جنبش‌هاي نژادپرست افراطي به خصوص گروه‌هاي «سفيد‌برتر پندار» که معتقدند سفيدپوستان نژاد برتر هستند، افزايش يافته است و هرازچندگاهي تجمعاتي برگزار مي‌کنند.
 
به گزارش خبرگزاري فرانسه، موريس جونز، مدير شهري شارلوتزويل در کنفرانسي خبري گفت: «بر اثر خشونت و هرج و مرج به‌وجود آمده در اين شهر تاکنون سه نفر کشته و 35 تن ديگر زخمي شده‌اند.» در جريان درگيري‌ها، يک خودرو به سمت گروهي از مخالفان راستگرايان هجوم برده و طي آن يک زن در اين حادثه کشته و بيش از ۲۰ تن ديگر زخمي شدند. عامل اين حمله به قتل شبه‌عمد متهم است. يک شاهد عيني گفته که بدن اين زن بعد از زيرگرفته شدن به وسيله ماشين پاره‌پاره شد. سايت پوليتيكو با بررسي ابعاد اين حادثه نوشته حمله به تجمع‌كنندگان تروريستي بوده است. شماري از سياستمداران امريكايي از جمله تدكروز سناتور امريكايي و ماركو روپينيو سناتور جمهوري‌خواه اين اقدام را تروريستي توصيف كرده‌اند. همزمان پليس گفته است در جريان زد و خوردهايي که در ديگر نقاط تظاهرات روي داده دست‌کم ۱۵ نفر مجروح شده‌اند. دو نيروي پليس هم در جريان سقوط بالگردشان كه به گشت‌زني در اين شهر مشغول بودند، کشته شدند. عامل حمله شارلوتزويل به همراه دو تن ديگر که اهل ويرجينيا نيستند، اکنون در بازداشت پليس قرار دارند و علاوه بر آنها سه مرد ديگر هم در ارتباط با اين خشونت‌ها بازداشت شدند. جف سشنز، دادستان کل امريکا از ورود اف‌بي‌آي و وزارت دادگستري به روند تحقيقات درباره خشونت‌هاي اخير خبر داد.
  
اعلام وضعيت فوق‌العاده
در پي بالاگرفتن تنش‌ها و درگيري ميان طرفداران برتري نژادي سفيدپوستان و مخالفان آنها در شارلوتزويل وضعيت فوق‌العاده اعلام شد. به گزارش سي‌ان‌ان، تري مک‌اوليف، فرماندار ويرجينيا شنبه شب در نخستين واکنش به درگيري‌هاي خونين‌شهر شارلوتزويل گفت: «تنها پيام من خطاب به برترپنداران نژادسفيد اين است که به خانه‌تان برويد. نه اينجا و نه در جاي ديگري از امريکا جايي براي شما وجود ندارد.»
راستگرايان افراطي در شارلوتزويل به برداشته شدن مجسمه ژنرال رابرت‌اي لي، ژنرال دوران جنگ داخلي امريکا معترض هستند. رابرت‌اي‌لي در جنگ داخلي امريکا در قرن نوزدهم از فرماندهان نيروهاي جنوب بود. نيروهاي جنوب طرفدار حفظ برده‌داري بودند كه در نهايت با شكست از نيروهاي شمال به لغو برده‌داري تن دادند. تظاهرات در شارلوتزويل، سومين گردهمايي اعتراض‌آميز و بزرگ‌ترين در نوع خود به شمار مي‌آيد و احتمال دارد سرآغاز هرج و مرجي بزرگ در ويرجينيا و شايد در سراسر امريکا باشد. شهرهاي مختلف امريكا در سال‌هاي اخير شاهد تظاهرات گسترده عليه سياست‌هاي نژادپرستانه بوده و اين بار هم شارلوتزويل پرچم نژادپرستي را بالا برده است.
 
موضع ترامپ
دونالد ترامپ كه از اقدامات نژادپرستانه عليه مهاجران حمايت مي‌كند در واکنش به خشونت‌هاي شارلوتزويل گفت: «امريکا جاي اينگونه خشونت‌ها نيست.» وي در حساب توئيتري خود نوشت: «همه ما بايد متحد باشيم و همه آنچه را که نفرت به بار مي‌آورد، محکوم کنيم. در امريکا جايي براي اينگونه خشونت‌ها وجود ندارد. اجازه دهيد در کنار هم، يکي باشيم.» به گزارش رويترز، مايک ساينر، شهردار شارلوتزويل امريکا در پاسخ به انتقادات دونالد ترامپ پيامي اعتراض‌آميز در حساب کاربري توئيتر خود منتشر کرد. مايک ساينر در اين پيام نوشت: «دونالد ترامپ، از اينکه بالاخره و پس از مدت‌ها نفرت را در کلام و عمل محکوم کرديد، متشکرم. کار ما همانند شما به تازگي آغاز شده است.» ساينر همچنين در بيانيه‌­اي تظاهرات طرفداران سفيدپوستان را محکوم کرده و آن را به مثابه گردهمايي بزدلانه و «رژه نفرت، تعصب و نژادپرستي» خوانده است. دموکرات‌ها و بعضي از جمهوريخواهان هم از ترامپ انتقاد کرده‌اند که چرا به طور واضح و برجسته افراطيون دست راستي را به خاطر خشونت در شارلوتزويل شماتت نکرده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
0
0
زمانی که سیاستمداران امریکا " تفکرات وهابی داعشی را جهت سرکوب شیعیان در منطقه غرب اسیا " افریقا راه اندازی کردند " وخشونت را با سیاستمداران دیکتاتور شان " به تمام معنا در کشورهای دیگر دنیا " حهت برقرارکردن حاکمان دیکتاتور سر سپرده خود " بعد از جنگ جهانی دوم " که نوع نگاه اقائی بر دنیا را دنبال می کرد " به نمایش دراوردند " هیچ وقت فکر می کردند که تفکرات افراطی سفید پوستان امریکا " نهفته در جامعه امریکا " که با اسلحه کشی خودنمائی می کرد " اکنون با نوع تفکرات داعشی احیا وچاشنی جامعه امریکا شود ایا؟ سیاستمداران امریکا و ترامپ با تفکراتشان جهت جلوگیری ممانعت از ورود چندکشور به داخل خاک امریکا " و با جاسوسی های انچنان در جامعه امریکا " چگونه می خواهند جلوی این نوع تفکر "که نه با اسلحه "با نگاه و تفکر داعشی در میان افراطگرایان امریکا " نمایان شده " مبارزه می کنند. مصداق خوبی ست اگر بگوئیم :
گوزه گر در کوزه افتاد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار