کد خبر: 866892
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
با امضاي 240 نماينده مجلس رقم خورد
مجلس شوراي اسلامي روز گذشته با قاطعيت آرا اولين قدم را براي مقابله با اقدامات خصمانه امريكا برداشت.
مهدی پور‌صفا
 
طرح مقابله با اقدامات خصمانه امريكا روز گذشته و پس از بررسي و تصويب نهايي در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس به صحن علني آمد و بدون هيچ رأي مخالفي به تصويب رسيد. شايد كمتر قانوني در طول ادوار مجلس شوراي اسلامي با چنين رأي قاطعي به تصويب رسيده باشد.
گرچه در طول بررسي اين طرح برخي نمايندگان نسبت به اثر بخشي آن به صورت واقعي انتقاداتي داشتند، اما در نهايت اين طرح با اكثريت قاطع آرا به تصويب رسيد.
‌  
عراقچي: طرح مجلس پاسخ خوبي به اقدامات امريكا
در آغاز  رسيدگي به طرح نمايندگان مجلس با عنوان «طرح مقابله با اقدامات تروريستي و ماجراجويانه امريكا در منطقه» در دستور كار مجلس قرار گرفت. عباس عراقچي، معاون وزير امور خارجه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي با حمايت از متن آن گفت: به اعتقاد ما اين طرح پاسخ بسيار مناسب و در عين حال هوشمندانه و خردمندانه به دشمني و خباثت امريكا و خصومت‌هاي آن كشور عليه جمهوري اسلامي ايران است. ‌ اين طرح نه فقط جنبه‌هاي تحريمي عليه دولت و اتباع امريكا را در برمي گيرد بلكه جنبه حمايتي و پشتيباني از نيروهاي مسلح كشور و سازمان‌هاي درگير در اين مسائل را دارد. طرح مجلس در رابطه با مقابله با اقدامات تروريستي امريكا به مراتب از مصوبه كنگره اين كشور جلوتر است.
‌  
مخالفان و موافقان مجلس گفتند؟
پس از سخنان عراقچي، نمايندگان موافق و مخالف اين طرح در صحن علني مجلس به حمايت و نقد آن پرداختند. داوود محمدي، نماينده مردم قزوين و حشمت­‌الله فلاحت­‌پيشه، نماينده مردم اسلام‌­آباد در سخناني اين طرح را پاسخ مناسبي به تحريم‌هاي جديد امريكا دانستند. همچنين حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنوري، نماينده مردم قم در موافقت با اين طرح گفت: هرچند ممكن است طرح مقابله با اقدامات تروريستي و ماجراجويانه امريكا نظر بسياري از نمايندگان مجلس را كه بغض امريكا را در سينه دارند برآورده نكند اما در مقابل اقدامات خصمانه امريكايي‌ها پيش‌بيني‌هايي كرده است از جمله آنكه بايد نيروهاي مسلح را تقويت كنيم. در مقابل، مخالفان اين طرح اعتقاد داشتند كه مواد قانوني اين طرح نمي‌تواند پاسخ جامعي به اقدامات خصمانه امريكايي‌ها باشد. مهدي صباغيان، نماينده مردم يزد با تأكيد بر اينكه اين طرح بايد قوي‌تر باشد، گفت: اگر ايران به تعهدات خود در برجام عمل كرده است چرا امريكايي‌ها به تعهدات خود عمل نكرده‌اند؟ وقتي خودشان از توافق برد- برد سخن مي‌گويند چرا به تعهدات عمل نمي‌كنند؟ وي با اشاره به اينكه ايران به واسطه عمل نكردن امريكا به تعهدات خود در حال زيان كردن است، خاطرنشان كرد: امريكايي‌ها تحريم‌ها را برنداشتند و بلكه تحريم‌هاي جديدي اعمال مي‌كنند.
 
حسينعلي حاجي‌­دليگاني، نماينده مردم شاهين شهر نيز به عنوان مخالف ديگر اين طرح گفت: اين طرح عملياتي نيست، به عنوان مثال گفته است كه شش ماه در مقابل برخي اقدامات امريكا صبر مي‌كنيم تا گزارش داده شود، اين در حالي است كه امريكايي‌ها تحريم‌ها را در يك فرجه كوتاه تصويب مي‌كنند و با رايزني‌هاي خود آن را عملياتي مي‌كنند، پس ما هم بايد در طرح قوي‌تر برخورد مي‌كرديم. حاجي‌دليگاني در سخنان خود خواستار درج شدن بندي در خصوص افزايش ميزان غني‌سازي‌ از سوی ايران شد. علي ادياني، نماينده مردم قائم شهر نيز خواستار درج شدن بندي در اين طرح به منظور توجه بيشتر به سازمان‌هاي بين‌المللي براي مقابله با اقدامات خصمانه امريكايي‌ها شد. پس از سخنان موافقان و مخالفان كليات اين طرح به رأي گذاشته شد و با 240 رأي موافق و بدون رأي مخالف به تصويب رسيد. علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي بعد از تصويب جزئيات طرح مقابله با اقدامات ماجراجويانه و تروريستي امريكا در منطقه اظهار داشت: امريكايي‌ها بدانند اين گام اولي بود كه مجلس برداشت. ضمن آنكه با احتياط در برخي از امور گام برداشته شده است. وي ادامه داد: وزارتخانه‌هاي اطلاعات و خارجه وظايف­شان را در اين زمينه با جديت انجام دهند.
‌  
تكاليف دستگاه‌ها براي مقابله با امريكا
پس از تصويب اين طرح نمایندگان مجلس وارد بررسي مواد قانوني آن شدند. بر اساس ماده 1 و 2 اين طرح كه بلافاصله به تصويب نمايندگان رسيد، وزارتخانه‌هاي خارجه، دفاع و اطلاعات و سپاه و ارتش موظف به تهيه برنامه راهبرد جامع مقابله با تهديدات امريكا شدند. همچنين براساس ماده 3‌اين طرح وزارت امور خارجه مكلف شد ظرف سه ماه با همكاري نيروي قدس سپاه، وزارتخانه‌هاي دفاع و اطلاعات و بانك مركزي نسبت به شناسايي اشخاص حامي تروريسم اقدام و نام آنها را در فهرست تحريم ثبت و منتشر كند.  همچنين دولت با تصميم نمايندگان مكلف شد 20‌هزار ميليارد ريال براي تقويت بنيه دفاعي، مقابله با تروريسم و حمايت از سپاه پاسداران اختصاص دهد. حمايت از ايرانيان مورد تحريم امريكا، اختصاص 10 هزار ميليارد ريال به سپاه قدس، تعيين شعبي از سوي قوه قضائيه براي رسيدگي به شكايت شهروندان ايراني از امريكا، موظف شدن دولت به انجام اقدام متقابل عليه فعاليت‌هاي امريكا و تهيه راهبردي از سوي وزارت دفاع براي افزايش توان موشكي كشور نيز جزو مصوبات نمايندگان مجلس در روز گذشته بود. در بخش ديگري از اين طرح نيز مصاديق افراد و اشخاصي كه از سوي کشورمان مورد تحريم قرار گرفته­‌اند روشن شد. در پايان نيز با تصويب مواد پاياني اين طرح، مفاد آن براي تأييد نهايي به شوراي نگهبان اساسي ارسال شد.
‌  
نمايندگان چپ و راست از طرح حمايت كردند
علي مطهري، عضو فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار «جوان» در خصوص اين طرح گفت: به نظرم طرح بسيار خوب و جامعي در اين باره براي پاسخ به اقدامات امريكا تهيه شده بود كه نمايندگان مجلس با رأي يكپارچه خود به اين طرح نشان دادند كه در حمايت از منافع ملي به صورت يكپارچه عمل مي‌كنند. وي در خصوص اينكه آيا طرح فوق مي‌تواند پاسخ كاملي به اقدامات امريكايي‌ها محسوب شود، افزود: بايد قدم به قدم جلو رفت و اگر كار بيشتري لازم باشد به صورت حتم از سوي مراجع قانوني انجام خواهد شد. سيدحسين نقوي حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس نیز در گفت­‌و­گو با خبرنگار جوان رأي مجلس را نشانه‌اي از همگرايي كامل نمايندگان مجلس دانست و گفت: درباره اين طرح تلاش شد بدون اينكه سبب نقض برجام شود، پاسخ قاطعي به اقدامات شرورانه امريكايي‌ها داده شود. وي افزود: در تدوين اين طرح تلاش شد تمام توصيه‌ها و مصالح ذكر شده از سوي دستگاه‌هاي دست­‌اندركار رعايت شود.
‌  
گراميداشت ياد و خاطره شهيد حججي
در آغاز جلسه علني مجلس، علي لاريجاني طي سخناني با گراميداشت ياد و خاطره شهيد حججي گفت: حادثه شهادت شهيد حججي در ميدان مجاهدت درس فداكاري در راه هدف را با صلابت و استواري به جهان امروز ارائه كرد. او به راستي شاگرد راستين مكتب حسيني بود و هنگامه‌اي عاشورايي را نشان داد و بيان كرد كه مصاف امروز با تروريست‌ها بار ديگر مصاف حسينيان و يزيديان است. وي همچنين به حادثه كشتار مردم افغانستان اشاره كرد و گفت: وقوع جنايات تروريست‌ها نشان مي‌دهد كه آنها چقدر از فرهنگ اسلامي فاصله دارند و هدفي جز تفرقه و بدنامي مسلمانان ندارند اما   اين جنايات عمق اضطراب آ‌نان را نيز نشان مي‌دهد كه پس از ضربه‌هاي متوالي و عميق در موصل و سوريه به خط آخر رسيدند كه دست به چنين حركت‌هاي وحشيانه‌اي زدند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
0
0
سایت جوان "بیان کردید مجلس برای مقابله با تحریم های امریکا
" بلاخره یک گام برداشت " اما عنوان نکردید گام به جلو برداشت"
یا این گام به عقب بود " ایا؟ راهکار مقابله با بدعهدی امریکا " در برجام در نظر گرفته نشده ست؟ مجلس معطل چه می باشد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
0
0
چکار کرد مجلس دخل آمریکا اومد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار