کد خبر: 866869
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
گفت و گوي «جوان» با علي معلم دامغاني رئيس فرهنگستان هنر درباره ابعاد سياسي و ملي فساد در حراج آثار هنري
حرف و حديث‌ها درباره نقل و انتقال و حراج آثار هنري و ملي مدتي است نقل محافل شده است.

جواد محرمي

حرف و حديثها درباره نقل و انتقال و حراج آثار هنري و ملي مدتي است نقل محافل شده است. علي معلم دامغاني، رئيس فرهنگستان هنر در گفت­ وگو با «جوان» به ابعادي تازه از گرايشهاي سودمحورانه و دلال مآبانه برخي به نام حمايت از هنر كشور پرداخته است.

اخيراً جنابعالي اعلام كرديد كه بيش از 500 تابلو از آثار نقاشان ايراني با تطميع و تأثيرگذاري مديران و برخی كارمندان به بهانه نمايشگاه و غيره، بدون شناسنامه و سند به خزانه فرهنگستان تحميل شده و در اختيار اين نهاد فرهنگي است و شركت پارس آريان نيز مدعي مالكيت آن است كه اين يك ادعاست و بايستي اثبات شود و شما از اين سخن گفتهايد كه اين آثار مال الله است و متعلق به مردم و ميهن اسلامي است. دقيقاً چه اتفاقي در فرهنگستان هنر اتفاق افتاده است؟

اين مسئله سابقه چند ساله دارد و ريشههاي آن به پيش از آمدن من به فرهنگستان برمي‌­گردد، عدهاي دلال و سودپرست از ابتداي انقلاب از فرصتها و موقعيت‌­هايشان سوءاستفاده كردهاند و بسياري از آثاري را كه در موزهها و جاهاي مختلف و حتي منزل مردم نگهداري ميشوند به قيمتهاي بسيار ارزان خريداري ميكنند و اين سو يا آن سوي آب عرضه كرده و به قيمتهاي گزاف ميفروشند، در برخي بازارگرميهاي اين آدم هاي دلال صفت برخي آثار تا قيمت3 ميليارد تومان هم فروخته شده است. در واقع اين مسئله را خيليها ميدانستند و گاهي هم اعتراضاتي انجام شده اما به نتيجهاي نرسيده است، در سال هاي گذشته شركتي به نام پارس آرين كه نوع فعاليت آن شفاف نيست حدود 130 تابلو كه جزو ميراث ملي محسوب ميشود، در زمان تصدي شخصي به نام زارع به شكلي كه كيفيت آن معلوم نيست جمعآوري كرده و در نمايشگاهي موسوم به صبا در مجموعه فرهنگستان به عنوان اينكه نمايشگاه را اجاره كردهاند عرضه كرده است.

يعني منبع جمع آوري آثار معلوم نيست؟

حالا اينكه اين آثار را چطور جمع‌­آوري كردهاند خود جاي بررسي دارد، برخي را كه جنس دزدي بوده خريدهاند و برخي هم به انحای ديگر جمع‌­آوري شده است. ما در فرهنگستان نمايشگاه دائمي نداريم و همه نمايشگاههاي ما موقتي هستند ولي اين افراد مسئولان صبا را به شكلي تحت تأثير قرار دادهاند و با پرداخت مبالغي اندك، اين تابلوها را در فرهنگستان نگهداري كردهاند كه اين خود محل سؤال است. تعداد اين تابلوها به تدريج به حدود 500 اثر ميرسد و در همان سال هايي كه من آمدم چندين بار با اين آقايان تماس گرفتم كه تابلوها را تعيين تكليف كنيد و البته فكر نميكردم مسئله تا اين حد حاد باشد ولي پافشاري اينها و تحت تأثير قرار دادن برخي كارمندان ما باعث شد اين تابلوها اينجا بمانند تا اينكه اخيراً شنيديم يكي از اينها 3 ميليارد فروش رفته است و بعد ما به اين فكر افتاديم كه چرا اينها اصرار دارند اين تابلوها در اينجا نگهداري شود، ميتوانستند در يك انبار ديگري نگهداري كنند، چرا وقتي اصرار كرديم اينها را ببرند نبردند، چرا اينها اصرار دارند از كانال فرهنگستان هنر كارهايشان را پيش ببرند. بايد بگويم كه برخي آدم‌­هاي ما را فريفتند، دبير فرهنگستان و مسئول روابط بينالملل ما را فريفتند و با كمك اين دو نفر دو نوبت در همين سال اخير تابلو خارج كردند و تابلو آوردند.

يعني با نام فرهنگستان كارهايشان را پيش ميبردند؟

ما متوجه شديم اين اموال مسروقه را با نام فرهنگستان به بازار ميبرند چون اگر از هر جايي ببرند خريدار متوجه ميشود چراكه سندي ندارد، ما در ايران سند هنري مخصوص فروشگاه مجاز به شكل خصوصي نداريم پس آثار سند ندارند و براي همين اينها تدبيري انديشيده بودند تا از حيثيت فرهنگستان براي فروش اين آثار سوء­استفاده كنند، بنابراين با تطميع و تحت تأثير قرار دادن و حتي تهديد افراد و كارمندان ما سند درست كردهاند و از اينجا تابلو را خارج كردهاند، اسناد اينها همه موجود است. ما وقتي متوجه اين مسئله شديم كارمندان خاطي را از موقعيتهاي خودشان عزل كرديم اما تصميم نهايي را بايد دادگاه روشن كند.

قوه قضائيه به اين موضوع ورود كرده است؟

ما موضوع را به رئيسجمهور، قوه قضائيه و مجلس شوراي اسلامي اطلاع داديم و به نوعي خواستيم كه رهبر معظم انقلاب هم به اين موضوع عنايت داشته باشند، رئيسجمهور اخيراً گروهي را در دادگستري قرار است مأمور بررسي اين مسئله كند تا به ايشان گزارش بدهند. به نظر ميرسد كه حركت براي اقدام جهت صيانت از آثار ملي شروع شده است. در اين چند روز هم حوادث جالبي اتفاق افتاد كه حتماً ميتواند براي دادگستري سند باشد. افرادي از داخل كشور به نام هنرمند به دفاع از شركت پارس آريان و آقاي امير تفرشي برخاستهاند، كسي كه مدعي است اين 500 تابلو به طور يكجا به او تعلق دارد. ما گفتيم اگر اينگونه است شما سند خريد يا هرچه دلالت بر مالكيت ميكند را ارائه دهيد. اين مال مشكوكي است كه ممكن است مسروقه باشد و اين شركت نميتواند ادعا كند كه اين تابلوها را از بيرون ايران آورده است. همه اينها در داخل كشور جمع‌­آوري شدهاند. از موزهها گاهي سرقت شده، بعضي وقت­‌ها مسئولان موزهها يا با بدنامي كنار رفتهاند يا هنوز سر كارشان هستند، يعني موضوع بايد به وسيله دادگستري و آگاهي تعقيب شود، از آنجا كه چنين مسائلي باعث بدنامي كشور و دين و حكومت ميشود پس مسئله ابعاد سياسي هم به خود ميگيرد، ضد انقلاب بدشان نميآيد تا اينگونه القا كنند كه جمهوري اسلامي عرضه و صلاحيت پاسداري از ثروت و آثار ملي را ندارد و اجازه ميدهد اين اموال به غارت بروند. لازم است براي برائت حكومت اين مسئله در اسرع وقت مورد بررسي جدي قرار بگيرد، اگر توجه شود مسلماً دست باندهاي ديگري هم كه در اين زمينه فعاليند و زيرخاكي و روخاكي­‌هايي را كه ارزش ملي و فرهنگي دارند ، قاچاق ميكنند و به ثمن بخس ميفروشند رو ميشود، گفته ميشود كه موزه‌­داران غرب، منطقه آسياي جنوب غربي را بهشت خودشان قلمداد ميكنند، يا داعش را برمي انگيزند تا بناهاي بين‌­النهرين را نابود كند يا به غرب منتقل کند يا عدهاي را در ايران كه از داعش هم بدترند اجير ميكنند تا اموال ملي ما را از كانال­‌هاي نامشروع به بيرون منتقل كنند. اينها اموالي است كه ناموس كشور است و آن را مورد معامله قرار ميدهند.

به نظر ميرسد چند سالي است كوششي انجام ميشود كه به اين خيانت به اموال ملي جنبه رسمي داده شود و از طريق كانال­‌هاي رسمي اموال به غارت برود. اگر پيش از اين قدري زيرزميني كارها انجام ميشد اما طي سال هاي اخير قاچاقچيان ميراث ملي سعي ميكنند به فعاليتهاي خود جنبه قانوني بدهند.

الان وقت مناسبي است كه دولت اين مسائل را بررسي كند، اين بدنامي ديگر خيلي بد است كه با تابلوی فرهنگي اقدام به قاچاق كنند. مدعي هم هستند كه از هنرمند و از هنر كشور دارند حمايت ميكنند. ما آنچه كه در افواه ميبينيم و در ميان آدم هاي اهل فكر و فرهنگ ميبينيم اين است كه همه نگرانند و اظهار تأسف ميكنند اما آنهايي كه شريك اين معاملات هستند در اين چند روز خوشبختانه خودشان را معرفي كردهاند با اين عنوان كه از شركت پارس آرين حمايت كنند كه يكي از قاچاقچيان اين أثار است. اين اواخر همه موزهها و جاهايي كه امانتهاي مردم در آنجا بوده واكنش نشان دادهاند.

بخش بزرگي از گنجينه ملي ايران قرار بود همين اواخر تحت عنوان برگزاري نمايشگاهي در اتريش از كشور خارج شود كه خوشبختانه جلوي آن گرفته شد، دراينباره چه نظري داريد؟

اين يكي از تمهيدات در سال هاي اخير است كه ما نمايشگاهي ملي برگزار كنيم كه مثلاً نامي از ايران در غرب مطرح شود و با اين عنوان آثاري را خارج ميكردند و غالباً اگر چيزي بازمي گشت و آثار كم ارزشتر بود و آثار نخبه به فروش ميرفت، اينها بايد بررسي شود كه چه كساني حيثيت فرهنگ كشور را به باد ميدهند و ايراني را تا اين حد حقير و فرومايه جلوه ميدهند كه همه آثار ملي را به فروش ميرسانند.

اين بازارهايي كه اخيراً راه افتاده و آثاري را حراج ميكنند چه مبنايي دارد؟

برساخته از همين تيم هاي مافيايي و خرابكارانه است، اينكه قانون مدت هاست اينها را ميشناسد و چرا اقدام نميكند تنها سؤال ما نيست و سؤال همه است. همه ميدانند كه اين موضوع بارها طرح شده و در آن سوي دنيا هم سروصدا كرده ولي در ايران عملي براي سروسامان دادن به آن صورت نگرفته است جز همين اخيراً آنقدر موضوع بالا گرفت كه رئيسجمهور مجبور شد به وزير دادگستري دستور رسيدگي بدهد و اميدواريم اين موضوع مهم ملي به سرعت بررسي شود و نتايج آن در پيش روي ملت ايران قرار گيرد.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
0
0
امين تفرشي درسته
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار