کد خبر: 866853
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
با تردد 4 ميليون خودرو و 2 ميليون موتورسيكلت
كلانشهر تهران، با بيش از 4 ميليون خودرو و 2 ميليون دستگاه موتورسيكلت، بيش از چهار برابر ظرفيت واقعي خود پذيراي خودروها شده است...
كلانشهر تهران، با بيش از 4 ميليون خودرو و 2 ميليون دستگاه موتورسيكلت، بيش از چهار برابر ظرفيت واقعي خود پذيراي خودروها شده است و سالانه نيز بيش از 400هزار دستگاه بر اين ميزان افزوده مي‎شود. اين درحالي است كه روند خروج خودرو‌هاي فرسوده به كندي صورت مي‌گيرد و براساس مصوبه جديد دولت قرار است در سال جاري 700 هزار خودرو فرسوده اسقاط شود.
 
دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران با بيان اينكه امروزه تهران با 8 ميليون نفر جمعيت، بيست و هشتمين كلانشهر پرجمعيت جهان است، گفت: تهران همچنين در رده سي‌و‌ششمين شهر آلوده جهان قرار دارد.
 
اين استاد دانشگاه ترافيك را يكي ديگر از معضلات پيش‌روي تهران خواند و بيان كرد: كلانشهر 8 ميليوني تهران، با بيش از 4‌ميليون خودرو و 2  ميليون دستگاه موتورسيكلت، بيش از چهار برابر ظرفيت واقعي خود پذيراي خودروها شده است و سالانه نيز بيش از 400هزار دستگاه بر اين ميزان افزوده مي‎شود.
 
دبير انجمن علمي اقتصاد شهري ايران ادامه داد: اين ميزان خودرو، سالانه بيش از 5 ميليارد ليتر بنزين مصرف مي‎كنند و در واقع كلانشهر تهران تقريباً يك پنجم كل بنزين مصرفي كشور را به خود اختصاص مي‌دهد.  طباطبايي افزود: از طرفي ديگر، كمبود پاركينگ سبب شده است كه خيابان‎ها، نقش پاركينگ را ايفا كرده و سرعت را بيش از پيش كند كنند و بر معضل ترافيك بيفزايند. بررسي‌ها نشان مي‎دهند براي روان‎سازي ترافيك پايتخت به بودجه 20هزار ميلياردي نياز است كه به هيچ وجه در توان مالي شهرداري تهران نيست و براي تأمين اين بودجه بيش از 40 سال زمان نياز است.
   
اسقاط ۷۰۰هزار خودروي فرسوده در سال ۹۶
معاون حمل و نقل ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور نيز با اشاره به اينكه پارسال ۲۴۰ هزار خودروي فرسوده از رده خارج شد، گفت: با توجه به مصوبه جديد، امسال حدود ۷۰۰ هزار خودروي فرسوده از رده خارج مي‌شود.
 
عليرضا احمدي درباره تفاوت مصوبه جديد هيئت دولت در خصوص نحوه اسقاط خودروهاي فرسوده با مصوبه پيشين افزود: تفاوت اصلي در اين است كه تمركز اين مصوبه روي كاهش مصرف سوخت و كاهش آلودگي هواست، به اين ترتيب كه سعي شده به ازاي خودروهايي كه مصرف سوخت آنها كمتر است تعداد كمتري خودرو اسقاط شود و در ازاي خودروهايي كه مصرف سوخت آنها بيشتر است و تأثير بيشتري در افزايش آلودگي دارند خودروهاي بيشتري اسقاط شوند.  وي با اشاره به اينكه در ازاي خودروهاي وارداتي در سال گذشته 240 هزار خودرو را اسقاط كرديم، ادامه داد: اگر مصوبه جديد اجرايي شود اين تعداد به حدود 400 هزار خودرو در سال مي‌رسد.  احمدي گفت: در خودروهاي داخلي هم براي تشويق خودروسازان داخلي بر اساس ميزان مصرف سوخت از هشت و نيم ليتر به بالا از ابتداي ابلاغ اين مصوبه و از هشت ليتر به بالا از ابتداي سال آينده اميدواريم بتوانيم به ازاي هرخودرو يك خودرو اسقاط كنيم.  وي افزود: براي كاهش آلودگي هوا و بهبود شاخص‌هاي زيست‌محيطي برنامه‌ريزي داريم اما برنامه‌ريزي ما وابسته به خودروهاي توليد داخل و خودروهاي وارداتي است.
 
احمدي با بيان اينكه در سال حدود 160 هزار خودروي متفرقه اسقاط مي‌شوند، افزود: بنابراين امسال در مجموع 700 هزار گواهي اسقاط خودرو انجام مي‌شود يعني تعداد خودروهاي اسقاطي حدود سه برابر افزايش مي‌يابد.  وي افزود: پارسال 240 هزار خودرو فرسوده به ازاي خودروهاي وارداتي از رده خارج شد.  احمدي با اشاره به اينكه اكنون حدود يك ميليون و 250 هزار خودروي فرسوده داريم كه بايد اسقاط شوند، گفت: هر سال اين رقم افزايش مي‌يابد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار