کد خبر: 866822
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
اول مرداد 1396، گزارشی با عنوان «بازي با جان مردم در بازار قطعات خودرو» در صفحه 12 روزنامه «جوان» منتشر شد
 اول مرداد 1396، گزارشی با عنوان «بازي با جان مردم در بازار قطعات خودرو» در صفحه 12 روزنامه «جوان» منتشر شد. اين گزارش از وجود قطعات متفرقه و غيراصلي كه ساخته كارگاه‌هاي زيرپله‌اي و غيراستاندارد است و يا قطعات چيني در بسته‌بندي ايراني خبر داده بود. از اين رو اتحاديه صنف فروشندگان لوازم يدكي اتومبيل و ماشين‌آلات تهران با ارسال جوابيه‌اي ضمن تأييد گزارش «جوان»، از پشيماني برخي از قطعه‌سازان متخلف و جمع‌آوري قطعات چيني با بسته‌بندي ايراني سخن گفته است. البته گزارش فوق زحمات و نظارت‌هاي اتحاديه فروشندگان لوازم يدكي را منكر نشده بود و  از وجود قطعات بي‌كيفيتي خبر داده بود كه با جان مردم بازي مي‌كنند...
جوابیه اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین‌آلات به شرح زیر است:
اينجانب سيد مهدي كاظمي عضو هيئت مديره صنف فروشندگان لوازم يدكي خودرو و ماشين‌آلات تهران و عضو كميسيون شكايات و كارشناس قطعه و مدير روابط عمومي اين اتحاديه مطالبي را در روز يكشنبه مورخ 1/5/1396 با تيتر «بازي با جان مردم در بازار قطعات خودرو» خواندم كه باعث تعجب و تأثر اينجانب و اعضاي هيئت مديره گرديد.
لازم مي‌دانم تعريفي از قاچاق، بي‌كيفيتي و تقلب را داشته باشم كه هر كدام معني خاص خود را دارد. كلمه قاچاق از اسمش مشخص است به قطعه‌اي مي‌گويند كه اولاً ورود آن به مملكت ممنوع باشد و آن را به شكل‌هاي مختلف و پنهاني وارد كشور مي‌‌كنند و دومين معني آن اين است كه جنس اصلي و غيراصلي را وارد گمرك‌هاي مختلف كشور مي‌نمايند اما بدون تعرفه گمركي و ماليات از گمرك خارج مي‌كنند؛ به اين نوع قطعه قطعه قاچاق مي‌گويند كه در تمام صنوف رايج است و صنف ما هم از آن مستثني نيست، بي‌كيفيت به قطعه‌اي مي‌گويند كه كه از مواد بسيار پايين توليد شده و دوام چنداني روي اتومبيل ندارد و تقلب هم به قطعه‌اي مي‌گويند كه جنس با‌كيفيت و بي‌كيفيت را در جعبه‌هاي اورجينال جاي مي‌دهند و به اسم اصلي و شركتي مي‌فروشند كه اين معضل هم در صنف ما يافت مي‌شود. واحد شكايت ما در اين صنف 10 هزار واحدي روزانه شاهد يك تا پنج شكايت مي‌باشد. اين شكايت‌ها از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، تعزيرات حكومتي و حضوري به اين واحد مراجعه و رسيدگي مي‌گردد. به جرئت مي‌گويم از تمام اين شكايات كه تماماً پرونده مي‌شود و پس از بررسي در پرونده شاكي مندرج مي‌گردد و يك نمره منفي به ايشان داده مي‌شود و در صورت ارتكاب خلاف براي بار دوم ايشان را به مراجع قضايي معرفي مي‌نماييم. در طول مدت يك ماه حتي يك درصد شكايت‌ها مربوط به جنس ايراني نمي‌باشد اكثرشان چيني، هندي و يا ساخت كشورهاي ديگر مي‌باشد.
جنس فروخته شده در صورت اشتباه بودن، بي‌كيفيتي، گرانفروشي، قابل مرجوع شدن است به شرط آنكه خريدار از واحد فروش ما قطعه را سالم تحويل بگيرد مشخصات اتومبيلش را دقيقاً در اختيار فروشنده بگذارد و آنچه را مكانيك مربوطه صلاح مي‌داند خريداري كند. يادآور مي‌شود كه مكانيك‌ها حق فروش هيچ قطعه‌اي را ندارند و بايد مانند طبيبي كه نسخه را مي‌پيچد نياز اتومبيل را روي كاغذ به صورت خوانا بنويسند. در صورتي كه اطلاعات ندارند نام برند مخصوص و يا راهنمايي كامل را به مشتري بدهد و به غير از آنچه خودش صلاح مي‌داند روي اتومبيل نصب نكند و مسئوليت‌پذير باشد آنجايي كه مي‌گويند تعميركاران معتقد هستند كه برخي فروشگاه‌ها شبانه قطعات را وارد انبار مي‌كنند و قطعه اصلي را با تقلبي تعويض مي‌كنند دروغ محض است و با شدت تكذيب مي‌كنم. مگر قطعه اصلي قاچاق موادمخدر است كه شبانه حمل و نقل شود و وارد انبارها گردد و يا تاجر بي‌عقل است كه جنس اصلي را با تقلبي تعويض كند. اگر همكاران من قطعات اصلي داشته باشند به آن افتخار مي‌كنند و با افتخار دست مشتري مي‌دهند، گفتم شايد يك هزارم درصد يك فروشنده نادان جنس چيني يا ارزانقيمت را داخل جعبه اورجينال و يا بي‌كيفيت بگذارد و در اختيار مشتري قرار دهد كه در صورت مشاهده به شدت با آن برخورد خواهد شد.
در يك دوره كوتاه تورم،‌افزايش بيمه كارگران، آب، برق، گاز و افزايش قطعات چيني در بازار موجب تعطيلي كارخانه‌هاي توليد قطعات شد و يكي دو نفر در اثر ناآگاهي و به اصطلاح خودشان براي جلوگيري از از هم پاشيدن و بسته شدن كارخانه دست به چنين كار خلاف شرع و غيرقانوني زده بودند و جنس چيني را داخل جعبه ايراني به فروش مي‌رساندند . در اينجا ثابت مي‌شود كه قطعه ايراني بهتر از قطعات چيني است كه جاي آن را با ايراني عوض مي‌كنند اما وقتي بي‌كيفيت بودن قطعه چيني آبروي آنها را به خطر انداخت به سرعت از كاري كه كرده بودند پشيمان شده و از سطح بازار جمع‌آوري نمودند. بنابراين براي يك مورد اشتباه نبايد يك صنف را زير سؤال برد. در جايي از قطعه تايواني به عنوان بي‌كيفيت نام برده شده بود كه بايد بگويم قطعه تايواني به مراتب بهتر از چيني است البته ناگفته نماند قطعات چيني با‌كيفيت هم فراوان است اگر گمرك ما، استاندارد ما، عزم خود را جزم نمايند و با اتحاديه ما همكاري نمايند ما با طرح‌هايي كه داريم مي‌توانيم در يكي دو سال آينده هيچگونه قطعه بي‌كيفيتي در بازار نداشته باشيم. اين معضل بزرگ نياز مبرم به همكاري اين دو تشكيلات مهم مملكت دارد.  ما هم قبول داريم كه گمرك و استاندارد هيچگونه نظارتي بر واردات ندارند و اصل مطلب برمي‌گردد به اين دو ارگان. اخيراً در يك سال گذشته سازمان صنعت، معدن و تجارت با همكاري كه با صنف ما دارند موفق به كسب نتايج خوبي شده كه قابل تقدير است و اما تقاضا داريم تمام تقصيرها را به گردن فروشنده و توليدكننده نگذاريد. برخي از مكانيك‌هاي تازه‌كار و بي‌تجربه هم در بستن قطعات و عدم تشخيص قطعات مقصرند و اين معضل هم باعث سرگرداني و گرفتاري‌هاي مصرف‌كنندگان محترم شده و دردسر براي همكاران ما را فراهم مي‌كند كه مدارك آن هم قابل مشاهده و نيز در واحد شكايات محفوظ است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
0
حضرتعباسی با دیدن این تيتر «بازي با جان مردم در بازار قطعات خودرو» هم تعجب وهم متأثر شدید؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار