کد خبر: 866733
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸
در 3 ماهه ابتدایی 96 رخ داد
مديرعامل بورس تهران علت پوشش ضعيف ۱۳ درصدي سود در عملكرد سه ماهه را ناشي از دو عامل پايين بودن درآمد كارمزد معاملات و سودسپرده بانكي دانست...
مديرعامل بورس تهران علت پوشش ضعيف ۱۳ درصدي سود در عملكرد سه ماهه را ناشي از دو عامل پايين بودن درآمد كارمزد معاملات و سودسپرده بانكي دانست و از تغيير فرمول محاسبه كارمزد و افزايش درآمد در نيمه دوم سال خبر داد.
 
شركت بورس تهران كه با سرمايه 52/1 ميليارد توماني از اول دي سال گذشته از بازار پايه فرابورس به بازار اول معاملات بورس منتقل شده، سود هر سهم سال جاري را 346 ريال پيش‌بيني كرده اما در عملكرد سه ماهه اول، تنها 13 درصد از اين رقم معادل 46 ريال را پوشش داده است. در اين رابطه حسن قاليباف‌اصل مديرعامل «بورس» علت اين پوشش ضعيف را ناشي از دو عامل كاهش كارمزد معاملات و سود سپرده بانكي دانسته و از تغيير فرمول محاسبه كارمزد و افزايش درآمد از دو محل در نيمه دوم سال به سازمان بورس و سهامداران خبر داده است.
 
به نظر مي‌رسد بازار سرمايهاز اين پس با يك رقيب بيروني به عنوان بازار سخاب نيز روبه‌رو باشد كه نرخ سودهاي مؤثري حتي به مراتب بيشتر از بخش بانكي به سرمايه‌گذارانش پرداخت مي‌كند، به‌طوري كه اسناد خزانه بانكي منتشر شده از سوي دولت اين روز‌ها ارقام 40 درصد سود را به خود ديده است، اين در حالي است كه بعيد است دولت از انتشار اوراق سخاب دست بردارد زيرا بدهي‌هاي عظيمي به پيمانكارانش دارد كه عدم‌پرداخت اين بدهي‌ها با اوراق بدهي بانكي مي‌تواند آينده پيمانكار، ‌توليد و كارگران را نيز به مخاطره اندازد و عملاً بدهي‌هاي معوق بانكي پيمانكاران را چاق‌تر كند.
 
بدين ترتيب بازار سرمايه بايد سخاب را به عنوان يك رقيب بپذيرد و تنها كاري كه مي‌تواند كند اينكه در بازار فرابورس پذيراي اين اوراق باشد در غير اين صورت هم از بازار سرمايه نقدينگي به مقصد سخاب خارج مي‌شود و هم اينكه نرخ‌هاي سود سخاب ديگر غيرقابل كنترل بازار سرمايه خواهد بود. در اين ميان به نظر مي‌رسد با اين شرايط تحقق سودهاي پيش‌بيني شده براي شركت بورس با وجود بازار بانكي و اوراق بدهي غيرمتشكل بسيار سخت خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار