کد خبر: 866722
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
آزادي موصل، سرفصل دوره‌اي راهبردي در عراق است كه هر كس از اين قافله جا بماند، خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري براي خود ثبت كرده است.
هادي محمدي
هادي محمدي
 
آزادي موصل، سرفصل دوره‌اي راهبردي در عراق است كه هر كس از اين قافله جا بماند، خسارت‌هاي جبران‌ناپذيري براي خود ثبت كرده است. داعش در راهبرد امريكا براي تحقق اهداف و تغييرات ژئوپلتيك و توليد نظام و مرزهاي سياسي جديد در عراق و سوريه در نظر گرفته شده بود كه اين سراب امريكايي به كابوس نابودي داعش منتهي شده، ولي امروز امريكا كه عنوان ائتلاف مبارزه با داعش را يدك مي‌كشد، نمي‌تواند در مقابل اسناد و مدارك محكم عراقي‌ها در حمايت امريكا از داعش ساكت بنشيند. اولويت امريكايي‌ها در عمليات‌هاي ضدداعش اين بوده كه تا حد امكان از مشاركت حشدالشعبي در نابودي داعش جلوگيري يا كارشكني كنند و نقش و سهم مهمي براي خود تصوير نمايند تا اتهام حمايت از تروريسم داعش و القاعده را از پيشاني خود پاك كنند. با اينكه امريكايي‌ها طي فشار به حيدر العبادي براي خود نقش حمايت هوايي از عمليات‌ها را مشخص كرده‌‌اند ولي همواره اين بمباران‌ها به نابودي زيرساخت‌هاي عراق متمركز شده يا شهروندان عراقي و غيرنظاميان هدف گرفته‌ شده‌اند يا عمداً به نيروهاي نظامي عراقي و گاه حشدالشعبي حمله كرده‌اند.
 
اين نحوه رفتار نظامي براي امريكايي‌ها امتيازهايي داشته تا در كنار مديريت اقدامات ضدداعش و جابه‌جا كردن سران داعش يا نيروهاي آنها يا فراري دادن تروريست‌ها، براي آينده سازندگي در عراق نيز برنامه‌ريزي كنند. حال كه نوبت به آخرين نقاط محاصره شده تروريست‌هاي داعش در حويجه، تلعفر و سنجار رسيده، امريكايي‌ها براي تأثيرگذاري بر افكار عمومي عراق و جهان، نيازمند فريبكاري جدي‌تري هستند تا با ايجاد پايگاه جديد نظامي در نزديكي تلعفر، حضور پررنگ‌تري براي خود در نظر گيرند و بگويند كه در پيروزي بر داعش شريك هستند تا باز هم براي مشاركت حشدالشعبي در عمليات تلعفر كارشكني كنند و اين نقش در شهرك حويجه در نزديكي كركوك به مسعود بارزاني محول شده است. هم امريكا و هم بارزاني و بقيه حاميان تروريسم داعش و نابودي عراق به خوبي مي‌دانند كه پيروزي نهايي بر داعش در مناطق باقي مانده و مشاركت در اين عمليات‌ها، بي‌ترديد تأثير زيادي در افكار عمومي و روندهاي سياسي پساداعش و انتخابات عراق در سال آينده خواهد داشت.
 
اگرچه حشدالشعبي نقش عملياتي فعالي همچون گذشته در آزادسازي تلعفر به عهده دارد كه توسط العبادي تعيين كرده است، اما نقش‌دهي به امريكايي‌ها در تلعفر، قبل از اينكه با ماهيت امريكا در پروژه تروريستي در عراق تناسب داشته باشد، يك ماهيت فريبكارانه و امتيازخواهانه از مردم و دولت عراق دارد. اعلام عصائب اهل الحق مبني بر عدم مشاركت در عمليات تلعفر به دليل حضور نيروهاي امريكايي، قبل از اينكه به مباني حشدالشعبي كمك كند به امريكايي‌ها فرصت خواهد داد تا پيروزي بر داعش را در تلعفر مصادره كنند و به شعارهاي قوميتي و كذب مسعود بازراني در حمايت از ايزدي‌ها يا ترك‌ها در حمايت از تركمن‌ها ميدان دهند. حضور فعال حشدالشعبي در عمليات تلعفر و سنجار و مناطق باقي مانده بايد با اصرار و بدون خالي كردن ميدان براي حاميان داعش دنبال شود و به حملات عمدي نيروهاي امريكايي در هدف قرار دادن نيروهاي حشدالشعبي يا انتقال اطلاعات و سلاح‌هاي جديد به داعش براي هدف قرار دادن حشدالشعبي از روش «تيرهاي غيبي» استفاده كنند و منطق «دندان در مقابل دندان» را به اجرا بگذارند،‌ چراكه آينده راهبردي جديد عراق با اين گام‌هاي پاياني داعش در حال رقم خوردن است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار