کد خبر: 866716
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
سفر نماينده ويژه سازمان ملل
نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن براي اولين بار طي 28 ماه بعد از حمله عربستان به يمن، به تهران آمده و...
علی قنادی
 
نماينده ويژه سازمان ملل در امور يمن براي اولين بار طي 28 ماه بعد از حمله عربستان به يمن، به تهران آمده و در ديدار با مقام‌هاي ايراني، خواستار اين شده كه ايران به حل بحران يمن كمك كند. سازمان ملل چند هفته است كه طرح جديدي براي حل بحران يمن ارائه كرده كه انصارالله آن را نمي‌پذيرد، ولي ظاهراً در گفت‌و‌گو با مقام‌هاي ايراني تلاش دارد، زمينه پيشبرد طرح خود را فراهم كند.
 
ديروز با سفر اسماعيل ولد الشيخ احمد، نماينده سازمان ملل متحد در يمن به تهران، نشانه ديگري از تمايل عربستان به تعديل سياست‌هاي منطقه‌اي خود نمايان شد. محمد بن سلمان، وليعهد عربستان 11 ارديبهشت‌ماه بود كه در گفت‌و‌گو با شبكه ان‌بي‌سي، هرگونه مذاكره مستقيم با ايران بر سر يمن را رد كرد: «چطور با آنها گفت‌وگو کنيم؟ منطق آنها اين است که مهدي منتظرخواهد آمد و آنان بايد زمينه را براي ظهور او فراهم کنند و بايد جهان اسلام را تحت سلطه دربياورند.» وليعهد عربستان گفته بود كه اگر حمايت‌هاي ايران نباشد، نيروهاي ائتلاف سعودي مي‌توانند شبه‌نظاميان حوثي و نيروهاي وفادار به علي عبدالله صالح را «ظرف چند روز ريشه‌کن» کنند.
 
حالا بعد از حدود سه ماه، اسماعيل ولد الشيخ احمد، نماينده دبيركل سازمان ملل كه در طول مأموريت خود، كمتر خارج از زمين بازي سعودي‌ها ايفاي نقش كرده، به تهران سفر كرده و ضمن ارائه گزارشي از «تلاش‌ها و رايزني‌هاي اخير خود براي تحرک مجدد در مسير حل سياسي بحران يمن، از جمهوري اسلامي ايران درخواست کرد. از اين تلاش‌ها حمايت کند.» طي 28 ماهي كه از شروع حملات سعودي‌ها به يمن گذشته، اين اولين باري است كه نماينده سازمان به ايران مي‌آيد؛ سفري كه دو هفته بعد از سپردن زمام امور به دست محمد بن سلمان و پس از آن، مصافحه معنادار محمدجواد ظريف با عادل الجبير همتاي سعودي خود معنادار به نظر مي‌رسد. ولد الشيخ احمد ديروز بعد از ملاقات با ظريف، در يك ناهار كاري با جابري انصاري، معاون خاورميانه‌اي او، درباره «ايده‌هاي جديد براي ايجاد گشايش در بن‌بست سياسي موجود» تبادل‌نظر كرد. نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با حسين جابري انصاري گفت: «در چارچوب حل سياسي بحران يمن به ايران سفر و با آقاي جابري‌‌انصاري ديدار کردم تا جنگي که يمن و ملت آن را درگير کرده است، خاتمه يابد.»
  
عمان؛ باز هم معبر مذاكرات
ولد الشيخ احمد، دو هفته قبل خواستار بازگشايي فوري فرودگاه بين‌المللي صنعا شده بود و اواسط مرداد ماه در ملاقات با يوسف بن علوي، وزير خارجه عمان در مسقط، جزئيات طرح خود براي حل بحران يمن را ارائه كرد. منابع به روزنامه رأي‌اليوم گفته‌اند كه سفر اسماعيل ولد الشيخ احمد به عمان، با يك مجموعه ديپلماسي ديگر از جمله سفر نماينده اتحاد اتحاديه اروپا به صنعا در ارتباط بوده و به درخواست عربستان از عمان براي افزايش تلاش‌ها جهت ميانجيگري در بحران يمن مرتبط است. گفته مي‌شود نماينده دبيركل سازمان ملل در طرح خود كه براي طرف‌هاي عماني از واگذاري بندر الحديده به طرف سوم و از سرگيري مذاکرات حل بحران يمن گفت‌وگو کرده و از عمان خواسته که با جنبش انصارالله در خصوص دور کردن بندر الحديده از هرگونه اقدام نظامي گفت‌وگو کند.
 
بندر الحديده که به عروس درياي سرخ معروف است، در 226 کيلومتري شهر صنعا پايتخت يمن قرار دارد و ائتلاف سعودي استان الحديده را به دليل مجاورت با درياي سرخ، معبري براي ورود سلاح و تجهيزات نظامي از خارج از يمن به اين کشور مي‌داند در حالي كه انصارالله اين بندر را به‌رغم تخريب‌هاي گسترده، همچنان رگ حياتي يمن تلقي مي‌كند و تقريباً 80 درصد کمک‌هاي بشردوستانه به اين کشور از طريق بندر الحديده وارد مي‌شود. فؤاد احمد عياش يکي از اعضاي دفتر سياسي جنبش انصارالله در واكنش به طرح جديد سازمان ملل گفته است: «طرحي که اسماعيل ولد الشيخ احمد به اتحاديه عرب پيشنهاد کرده است مورد قبول انصارالله واقع نخواهد شد و اين گروه با واگذاري شهر الحديده در ازاي حقوق و مزايا موافقت نخواهد کرد زيرا در صورت توافق، در آينده خواسته خواهد شد تا صنعا نيز واگذار شود، ضمن اينکه الحديده تنها شريان زندگي براي ملت يمن است.» در تازه‌ترين موضع‌گيري، صالح الصماد، رئيس شوراي عالي يمن وابسته به انصارالله در ديدار با رئيس هيئت اتحاديه اروپا در يمن گفت: «ما آماده صلح و تلاش و برخورد مثبت و مسئولانه با هر طرحي هستيم که در راستاي تحقق صلح باشد؛ طرح‌هايي که روند کار اسماعيل ولد الشيخ احمد، فرستاده سازمان ملل به يمن را که تنها وقت تلف کردن و وخيم‌تر کردن اوضاع است، نداشته باشد.»
  
روس‌ها به دنبال پايگاه در يمن
هنوز مشخص نيست موضع تهران در قبال طرح فرستاده سازمان ملل چيست و آيا تهران كمكي به مذاكره انصارالله بر سر آن خواهد كرد يا نه، با اين حال، منابع خبري در تهران عصر ديروز گزارش كردند كه جابري انصاري در ملاقات با ولد الشيخ احمد ضمن ابراز نگراني از بحران شديد انساني در يمن و اعلام حمايت از تلاش‌هاي سازمان ملل براي پايان دادن به جنگ و بحران يمن، چارچوب پيشنهادي جمهوري اسلامي براي حل سياسي بحران يمن و اصولي را که بايد در مسير حل اين بحران مورد توجه قرار گيرد برشمرده است. همزمان با سفر نماينده‌ويژه سازمان ملل به تهران، ديپلماسي براي حل بحران يمن در دو محور ديگر هم فعال شده است. ديروز منابع خبري از تماس سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه با عادل الجبير همتاي سعودي خود و توافق دوطرف براي پايان دادن به بحران يمن خبر دادند. پيش از اين، اسپوتنيک به نقل از نشريه يمني «مارب پرس» نوشته بود كه مسکو در پي ديپلماسي خردمندانه و سياست مصرانه تلاش مي‌کند به بازيگري تبديل شود که قادر باشد بر فرجام اختلاف در يمن تأثير بگذارد. به نوشته اين نشريه عربي، منابع روسيه مي‌گويند انتصاب سفير جديد يمني به مسکو امکان خواهد داد روند حل و فصل سياسي در يمن را زير کنترل خود قرار دهد.
 
به‌تازگي، دريادار فيليکس گروموف، فرمانده سابق نيروي دريايي روسيه گفته است که وجود پايگاه نظامي در يمن اهميت راهبردي دارد زيرا خليج عدن محل تلاقي مسيرهاي تجاري مهم است. موازي با روس‌ها، ديپلماسي اروپا نيز در يمن تقويت شده است. ماريا آنتونيا کالفو، رئيس هيئت اتحاديه اروپا هفته قبل در سفر به يمن با هشام شرف، وزير امور خارجه دولت نجات ملي يمن ديدار كرد. اين ديدار، نخستين سفر يک مسئول برجسته بين‌المللي از زمان آغاز حملات عربستان عليه يمن اعلام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار