کد خبر: 866714
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
در بحبوحه افزايش جنگ لفظي بين مقامات امريكا و كره‌شمالي براي انجام حمله اتمي، برخي منابع امريكايي فاش كردند كانال­‌هاي مخفي ديپلماتيك بين دو كشور نيز براي حل بحران در شبه‌جزيره كره در حال فعاليت است. مردم امريكا و نمايندگان كنگره هم با رد اقدام نظامي عليه كره‌شمالي خواهان مذاكره مستقيم با اين كشور شده­‌اند.
 
به‌رغم هشدارهاي امريكا براي انجام حمله اتمي عليه كره‌شمالي كه نگراني­‌ها را نسبت به بروز جنگ در منطقه افزايش داده است، اخباري از مذاكرات پشت پرده بين مقامات دو كشور براي حل بحران شبه‌جزيره كره به گوش مي­‌رسد. خبرگزاري آسوشيتدپرس روز شنبه فاش کرد که دولت دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا از چند ماه قبل به طور مخفيانه و به دور از هياهو کانال­‌هاي ديپلماتيک سري براي ارتباط با کره‌شمالي باز کرده است. بر اساس اين گزارش، موضوع اين ارتباطات مخفيانه، زندانيان امريکايي در کره‌شمالي و متشنج‌تر شدن روابط تيره دو کشور از مدت‌ها قبل بوده است. منابع آگاه گفته‌­اند: «مذاکره بين دو کشور براي توقف تنش­‌ها بر سر سلاح هسته‌­اي کره‌شمالي و تکنولوژي موشکي اين کشور به نتيجه نرسيده و همين امر خطر رويارويي نظامي بين دو کشور را جدي‌تر کرده است.»
 
دو ماه پيش هم مقامات واشنگتن از پيونگ‌يانگ دعوت كردند تا مذاكرات مستقيم را از سر بگيرند، اما تصويب تحريم‌هاي جديد عليه كره‌شمالي و افزايش تحركات نظامي امريكا در شبه‌جزيره كره مانع از تحقق چنين مسئله­‌اي شد و متعاقب آن پيونگ‌يانگ براي افزايش ضريب امنيتي خود آزمايش‌­هاي موشكي‌اش را توسعه داد.  منابع ديپلماتيك در ادامه به آسوشيتدپرس گفتند که اگر موضع‌گيري‌هاي تند و خصمانه روزهاي اخير ترامپ و کيم جونگ اون، رهبر كره‌شمالي نبود، مذاکرات پشت پرده مي‌توانست مبنايي براي مذاکرات جدي‌تر بر سر مسائلي چون سلاح هسته‌اي کره‌شمالي باشد. مقامات امريکايي گفته‌اند: جوزف يون، نماينده امريکا در امور سياسي کره‌شمالي و باک سونگ ايل، ديپلمات و سفير کره‌شمالي در سازمان ملل به طور منظم با يکديگر ديدار و گفت‌وگو مي­‌کنند، اما اجازه ندارند درباره اين مذاکرات سري اظهارنظر کنند. افشاي اين گزارش در حالي است كه معلوم نيست آيا ترامپ از اين مذاكرات پشت پرده اطلاع دارد يا نه، چراكه ترامپ در هفته‌هاي اخير موضع تندي عليه كره‌شمالي گرفته و حتي چند روز پيش در سخناني اين كشور را به حمله اتمي تهديد كرد. پيونگ‌يانگ نيز گفته است طرح حمله و شليک چهار موشک ميانبرد به جزيره «گوام» تا هفته آينده آماده مي‌شود.
  
واكنش مردم و كنگره
تهديدهاي دونالد ترامپ عليه كره‌شمالي واكنش كنگره امريكا را در پي داشته است. بيش از 60 نفر از نمايندگان کنگره امريکا در نامه‌اي به رکس تيلرسون، وزير خارجه اين کشور از تهديدهاي اخير دونالد ترامپ عليه کره‌شمالي ابراز نگراني و آن را خطرناک و غيرمسئولانه توصيف کرده‌اند. نمايندگان کنگره امريکا در بخشي از اين نامه قاطعانه از تيلرسون خواسته‌اند از تمامي اختيارات خود براي اطمينان يافتن از خويشتنداري مقام‌هاي دولت ترامپ استفاده کنند. آنها نوشته‌اند: «چنانچه يک خطاي محاسباتي بدون دقت يا ناشيانه به درگيري ختم شود و نيروهاي نظامي و متحدان منطقه‌اي‌مان را به خطر بيندازد، کنگره و مردم امريکا، رئيس‌جمهور ترامپ را مسئول خواهند شناخت.» اين نمايندگان خاطرنشان کرده‌اند که اقدام نظامي عليه کره‌شمالي در دولت‌هاي قبلي امريکا بررسي شده و سرانجام اين نتيجه حاصل شده که گزينه نظامي امکانپذير نيست. قانونگذاران امريکايي حمايت خود را از گفت‌وگوهاي مستقيم با کره‌شمالي اعلام کرده‌اند. از سوي ديگر، تازه‌ترين نظرسنجي مؤسسه ‏Public Policy Polling نشان مي­‌دهد ‏‏86 درصد از مردم امريکا در مخالفتي آشکار با سياست جنگ‌طلبانه کاخ سفيد، خواستار مذاکره با کره‌شمالي قبل از هر اقدام نظامي عليه اين کشور هستند. در اين نظرسنجي تنها 13 درصد پرسش‌شوندگان گفته‌­اند تمام راه‌هاي ديپلماتيک طي شده و بايد وارد جنگ با کره‌شمالي شد. ‏32درصد از پرسش‌شوندگان اين نظرسنجي خود را جمهوريخواه و 27 درصد مستقل توصيف کرده­‌اند. ‏
 
آمادگي روسيه براي جنگ در شبه‌جزيره كره
با توجه به تشديد وخامت اوضاع پيرامون کره‌شمالي و اظهارات تهديدآميز متقابل واشنگتن و پيونگ‌يانگ، روسيه سامانه دفاع ضدهوايي خود در مناطق شرق دور را تقويت کرده است. به گزارش روزنامه اينترنتي «گازيتا. رو»، نيروهاي دفاع ضدهوايي و نيروي هوايي- فضايي روسيه در مناطق شرق دور تقويت شده و به حالت آماده‌باش رزمي کامل درآمده‌اند تا در صورت پرتاب غيرمنتظره موشک از جانب کره‌شمالي، امنيت مرزهاي شرقي روسيه به‌طور کامل تأمين شوند. اين اقدامات بعد از آن صورت گرفته که اظهارات تند مقامات امريکايي و كره‌شمالي عليه يکديگر، بيش از پيش جنگ‌افروزانه شده است. سناتور ويکتور اوزروف، رئيس کميته امور دفاعي و امنيتي شوراي فدراسيون روسيه روز جمعه اعلام کرد: «روند اوضاع در منطقه کره نمي‌تواند موجب نگراني ما نباشد و قطعاً اقدامات لازم و مضاعفي براي تأمين امنيت کشور، از هم‌اکنون در نظر گرفته شده است. در همين رابطه نيروهاي دفاع ضدهوايي و هوايي- فضايي روسيه در مناطق شرق دور تقويت شده‌اند.» از سوي ديگر، کره‌شمالي اعلام کرد که دست‌کم 3 ميليون و 500 هزار نفر از مردم اين کشور براي نبرد با امپرياليسم امريکا داوطلب شده‌­اند. اين کشور خاطرنشان کرده که ميليون­‌ها نفر ديگر از مردم اين کشور خواستار پيوستن به ارتش و صفوف ديگر نظاميان عليه امريکا هستند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۶
0
0
این سه میلیون نفر قرار است کجا را بگیرند؟ قرار است با موشکهای اتمی که سرشان فرو می آید قهرمانانه وارد جنگ تن بتن شوند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار