کد خبر: 866713
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
پنتاگون: ما که دستوري دريافت نکرده‌ايم / فعلاً دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري امريکا روي دور تهديد نظامي افتاده است
فعلاً دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري امريکا روي دور تهديد نظامي افتاده است؛ بعد از کره‌شمالي، نوبت ونزوئلا رسيده و ترامپ گفته گزينه نظامي عليه اين کشور بحران‌زده امريکاي لاتين هم خارج از تصور نيست. هرچند پنتاگون در بيانيه‌اي اعلام کرده که دستوري از ترامپ دريافت نکرده است؛ سخناني که بار ديگر نشان از شکافي آشکار ميان عقل متعارف حاکم بر نيروهاي نظامي و امنيتي و تمايلات ناپخته ترامپ دارد.
 
ترامپ روز جمعه علاوه بر اينکه يک بار ديگر کره‌شمالي را تهديد به برخورد نظامي شديد کرد، در حالي که رکس تيلرسون، وزير خارجه و نيکي هيلي، سفير امريکا در سازمان ملل متحد در دو طرف او ايستاده بودند، گفت: «... گزينه‌هاي فراواني براي مواجهه با ونزوئلا موجود است، حتي اگر لازم شود گزينه نظامي... مردم آنجا (ونزوئلا) در حال جان دادن هستند... بنابراين من گزينه نظامي را در مورد ونزوئلا مردود نمي‌دانم.» رئيس‌جمهور امريکا که روز جمعه براي دومين بار برابر خبرنگاران حاضر شده بود در پاسخ به تفسير سخنانش و اينکه آيا اين گزينه نظامي به معناي اعزام سربازان امريکايي به ونزوئلا خواهد بود، گفت: «ما درباره چنين مواردي (علني) حرف نمي‌زنيم، اما استفاده از نيروي نظامي گزينه‌اي است که ما قطعاً مي‌توانيم روي آن حساب کنيم.» با اين حال دقايقي بعد از اين سخنان اريک پاهون سخنگوي وزارت دفاع امريکا به سي‌ان‌ان گفت: «پنتاگون هيچ دستوري را در زمينه ونزوئلا دريافت نکرده است.»  وي در ادامه تصريح کرد: «ارتش امريکا برنامه‌ريزي‌هاي احتمالي را براي موقعيت‌هاي مختلف انجام مي‌دهد.
 
اگر از ما درخواست شود، آماده حمايت از تلاش‌هاي دولت براي محافظت از منافع ملي و حفاظت از شهروندان ايالات متحده خواهيم بود.»  سخنگوي پنتاگون اظهار داشت: «هرگونه اظهارنظر از سوي رژيم مادورو مبني بر اينکه ما در حال برنامه‌ريزي براي اشغال ونزوئلا هستيم، بي‌پايه و اساس است و با هدف منحرف کردن افکار عمومي از تلاش‌هاي مادورو براي لطمه زدن به روند دموکراتيک و نهادها در ونزوئلا مطرح شده است.  از سوي ديگر لئون پانه‌تا، وزير دفاع و رئيس سازمان سيا در دولت اوباما، دقايقي بعد از اين سخنان ترامپ، در حالي که به مضطرب بودن خودش معترف بود، گفت: «آنچه اکنون بايد مردم امريکا از رهبرشان بشنوند اين است که بگويد ما قدرت آن را داريم که اين بحران‌ها را مسالمت‌آميز از سر بگذرانيم.» پانه‌تا که با شبکه خبري سي‌ان‌ان امريکا گفت‌وگو مي‌کرد با انتقاد از «سخنان نسنجيده» رئيس‌جمهوري امريکا از مشاوران و مقام‌هاي دولت کشورش درخواست کرد با وحدت کلام و انسجام تلاش کنند «پيام واضحي از استراتژي امريکا به جهان ارسال کنند و اکنون زمان آن نيست که ما از جنگ اتمي سخن بگوييم و با آتش و خشم و مسلح کردن تسليحاتمان» به فکر کنترل بحران باشيم. پانه‌تا که در دوران رياست جمهوري باراک اوباما، وزير دفاع امريکا بود و پيش از آن هم رياست را برعهده داشته، روز پنج‌شنبه به سي‌ان‌ان گفت با توجه به سابقه طولاني که در امور نظامي و امنيتي داشته باور دارد که اکنون «امنيت ملي امريکا در وخيم‌ترين وضع از زمان بحران موشکي کوبا در اوج دوران جنگ سرد» قرار گرفته است.   اما وزير دفاع ونزوئلا، روز شنبه در مصاحبه‌اي با شبکه‌اي  VTV با اشاره به اقدام احتمالي نظامي امريکا، گفت: «در جايگاه وزير دفاع و يک شهروند، مي‌گويم که اين اقدامي جنون‌آميز و افراط‌گرايي محض است.» وي در ادامه گفت: «يک برگزيده سياسي افراطي در رأس دولت امريکاست و من واقعاً نمي‌دانم چه اتفاقي قرار است بيفتد و سرانجام دنيا چه مي‌شود. شايد بشريت خاتمه پيدا کند و شايد زمين نابود شود.» ونزوئلا در ماه‌هاي گذشته با يک بحران عميق اقتصادي دست به گريبان بوده و تورم افسارگسيخته موجب گراني و کمبود شديد کالاهاي اساسي در اين کشور شده است که جريان امريکاگرا و مخالف با استفاده از مشکلات اقتصاد وابسته به نفت اين کشور در تلاش است دولت سوسياليستي اين کشور را سرنگون کند.
 
تماس و رد تماس
رئيس‌جمهور ونزوئلا گفت که آماده مذاکره دوجانبه و مستقيم با رئيس‌جمهور امريکا در حاشيه اجلاس سالانه سازمان ملل متحد در نيويورک است.   نيکولاس مادورو، رئيس‌جمهور در سخنراني خود در مجلس مؤسسان جديد اين کشور گفت که به مسئولان کشورش دستور داده است در صورت امکان، ترتيب ملاقاتي شخصي يا مذاکره تلفني با دونالد ترامپ رئيس‌جمهور امريکا را بدهند.  وي گفت: اگر ترامپ تا اين حد به ونزوئلا علاقه‌مند است، من اينجا هستم و دست (همکاري) به سمت شما دراز مي‌کنم. ترامپ و مادورو براي شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل روز 20 سپتامبر آينده در نيويورک خواهند بود.  همزمان کاخ ‌سفيد، عصر جمعه با انتشار اطلاعيه‌اي خبر داد نيکلاس مادورو، رئيس‌جمهوري ونزوئلا، درخواست گفت‌وگوي تلفني مستقيم با ترامپ کرده است. 
 
رئيس‌جمهوري ترامپ از آغاز دولتش از مادورو خواسته به قانون اساسي ونزوئلا احترام بگذارد، انتخابات آزاد و عادلانه برگزار کند، زندانيان سياسي را آزاد کرده، به نقض حقوق بشر خاتمه دهد و سرکوب مردم بزرگ ونزوئلا را متوقف کند.  سارا سندرز  ادامه داد: زماني که دموکراسي در آن کشور احيا شود ترامپ با خرسندي با رهبر ونزوئلا صحبت مي‌کند.   دولت ونزوئلا اخيراً با اجراي يک همه‌پرسي مجلس مؤسسان قانون اساسي را راه‌اندازي کرد تا با تغيير قانون اساسي زمينه حل بحران چندين ماه اين کشور را فراهم سازد. امريکا و کشورهاي مخالف دولت ونزوئلا مدعي هستند مادورو قصد دارد از طريق مجلس مؤسسان قانون اساسي اختيارات خود را گسترش و کشورش را به سمت ديکتاتوري سوق دهد.  از سوي ديگر سه‌شنبه گذشته پرو به همراه 11 کشور ديگر امريکايي از جمله آرژانتين، برزيل، کانادا، شيلي و مکزيک اقدام ونزوئلا در تشکيل مجلس مؤسسان جديد را محکوم کردند. 
 
در چنين شرايطي امريکا علاوه بر اينکه روز چهارشنبه شش عضو مجلس تازه‌تأسيس مؤسسان قانون اساسي ونزوئلا و دو مقام مؤثر در تشکيل آن را به فهرست تحريم‌هاي اين کشور اضافه کرد، به دنبال گسترش تحريم‌ها عليه اين کشور با هماهنگي کشورهاي امريکاي‌لاتين است. در همين ارتباط مايک پنس، معاون رئيس‌جمهور امريکا قصد دارد از امروز(يک‌شنبه) سفر خود را به منطقه آغاز کند.   هماهنگي البته از قبل آغاز شده و نتايجي هم دربرداشته است. در اولين گام عملي وزارت خزانه‌داري امريکا دو عضو مجلس مؤسسان را تحريم كرد و پروسفير ونزوئلا در ليما را اخراج کرده است.  ديه‌گو مولرو، سفير ونزوئلا در پرو، پنج روز فرصت دارد تا خاک اين کشور را ترک کند. کاراکاس نيز در اقدامي مشابه سفير پرو در اين کشور را اخراج کرده است.   
 
درخواست نشست رهبران امريکاي‌لاتين
رئيس‌جمهور ونزوئلا خواستار برگزاري نشست فوق‌العاده و فوري رهبران کشورهاي امريکاي‌لاتين و کشورهاي کارائيب شده است. رئيس‌جمهور ونزوئلا از 14 کشور عضو اتحاد بوليواري موسوم به «آلبا» – يک سازمان منطقه‌اي مستقر در کاراکاس- خواسته است تا براي برگزاري اين نشست کمک کند.  مادورو در سخناني تأکيد کرد: من رسماً پيشنهاد داده‌ام تا سانچز کرن رئيس‌جمهور السالوادور يک نشست فوري را با حضور سران 33 کشور امريکاي لاتين و کارائيب برگزار کند تا مسئله ونزوئلا مورد توجه قرار گيرد.  ائتلاف کشورهاي بوليواري از مذاکره با ونزوئلا حمايت و تحريم‌هاي اعمال شده توسط امريکا عليه کاراکاس را محکوم كرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار