کد خبر: 866668
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۸
عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت با اشاره به افزايش شديد واردات خودرو در سال جاري، به وزارت صنعت، معدن و تجارت هشدار داد با ساماندهي واردات اين محصول از تكرار مجدد ماجراهايي چون واردات خودرو با ارز دارو پيشگيري كند.
عضو هيئت علمي دانشگاه علم و صنعت با اشاره به افزايش شديد واردات خودرو در سال جاري، به وزارت صنعت، معدن و تجارت هشدار داد با ساماندهي واردات اين محصول از تكرار مجدد ماجراهايي چون واردات خودرو با ارز دارو پيشگيري كند.
اميرحسن كاكايي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: در سال ۱۳۹۱ شاهد بوديم كه به دليل ضعف نظارت سازمان‌هاي مسئول در دولت دهم، برخي واردكنندگان خودرو در بحبوحه مشكلات داخلي و خارجي، ارز اختصاص يافته به دارو را صرف واردات خودرو كردند و به دنبال آن واردات اين محصول افزايش يافت.
وي با بيان اينكه در سال جاري نيز اين موضوع در حال تكرار بوده و واردات خودرو افزايش شديدي داشته و ارز زيادي براي واردات اين محصول از كشور خارج شده است، خاطرنشان كرد: اين درست نيست ارز ناشي از فروش نفت به عنوان منابع ملي صرف واردات كالاهاي لوكس و مصرفي همچون خودرو شود.  اين كارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اين وضعيت در حالي است كه منابع كشور و ارز ناشي از فروش نفت بايد صرف تقويت و توسعه اقتصاد ملي و صنايع داخلي و در نتيجه توسعه اشتغال و كاهش نابرابري‌هاي اجتماعي شود نه اينكه با افزايش واردات خودرو نابرابري‌هاي اجتماعي تشديد شود.  وي افزود: در اين شرايط وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولي صنعت و تجارت كشور بايد دقت كند كه ادامه روند فعلي در واردات خودرو باعث مي‌شود نرخ ارز و تورم افزايش يافته و فشار آن به اقشار كم‌درآمد و آسيب‌پذير وارد شود.
كاكايي با بيان اينكه ما مخالف تجارت و سود واردكنندگان خودرو نيستيم، تصريح كرد: اما كسب سود از سوي واردكنندگان خودرو نبايد به بهاي آسيب ديدن جامعه، تضعيف اقتصاد ملي، افزايش نرخ تورم و نرخ ارز تمام شود.  در سه ماهه نخست امسال واردت خودرو رشد بيش از ۱۳۰ درصدي داشته است. اين افزايش در چهار ماهه نخست امسال به ۴۳ درصد رسيد. افزايش شديد واردات خودرو موجب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهي واردات، ثبت سفارش واردات اين محصولات را براي مدتي متوقف كند.
به دنبال اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اما برخي واردكنندگان خودرو سعي كردند از اين نمد كلاهي براي خود ببافند و عنوان كردند كه توقف ثبت سفارش واردات خودرو باعث كاهش عرضه و به دنبال آن افزايش قيمت‌ها خواهد شد.
با اين حال فعالان بازار خودروهاي وارداتي از ثبات در اين بازار خبر داده و مي‌گويند به طور طبيعي با توجه به رشد شديد واردات و در نتيجه افزايش عرضه، نه تنها افزايشي در نرخ خودروهاي وارداتي نخواهيم داشت بلكه كاهش قيمت‌ها نيز محتمل خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار