کد خبر: 866598
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵

دونالد ترامپ بسيار علاقه مند است كه نشان داد نسبت به مخالفان و دشمنانش بسيار حساس است و تحركات آنها را تحت نظر دارد. از طرفي در برخي از تحليل ها ديده مي شود كه ترامپ براي آغاز يك جنگ جدي مشتاق است و اين جنگ ممكن است در هر حوزه از نظام بين الملل رخ دهد. در حال حاضر خاورميانه و شرق آسيا در اولويت اول اين تحليل قرار دارند.

از زماني كه دونالد ترامپ وارد كاخ سفيد شده نسبت به كره شمالي حساسيت هاي زيادي را نشان داده است كه دليل اصلي آن نه به خاطر پيونگ يانگ است و نه به براي محافظت و حمايت از متحداني همچون كره جنوبي و ژاپن. بلكه دليل اصلي اين حساسيت را بايد در چين و تحت فشار قرار دادن آن دنبال كرد.

از آنجا كه ترامپ يك دلال و كاسب سياسي است، چين را بزرگ ترين و جدي ترين رقيب اقتصادي خود در حوزه شرق آسيا و جهان مي بيند. به همين دليل به گونه هاي مختلف در پي تهديد و تحديد آن است. اين موضوع از همان اولين روزهاي روي كار آمدن دولت جديد نمايان بود. بخصوص كه ترامپ در اقدامي خاص و بدون در نظر گرفتن تماميت ارضي چين با مقامات چين تايپه تماس برقرار كرد.

در حال حاضر نيز با تحت فشار قرار دادن كره شمالي سعي دارد پيام خود را به چين برساند. حتي پيش از اين كه قرار شد ناو جنگي امريكا را به سمت كره شمالي روانه كند - كه البته مسيرش به سمت استراليا كج شده بود -‌ به پكن هشدار داد كه اگر كره شمالي را سرجايش ننشاند، واشنگتن اين كار را خواهد كرد. يك بلوف سياسي كه هيچگاه عملياتي نشد.

اما اين تمام ماجرا نبود به اين دليل كه ترامپ هنوز نتوانسته است خود را در خصوص قدرت چين و رفتارهاي كره شمالي متقاعد كند. بنابراين به طور مداوم در سياست هاي اعلاني خود به پيونگ يانگ حمله لفظي مي كند بدون اينكه توان و جرات حمله نظامي به آن را داشته باشد. مهمترين دليلي كه امريكا توان و جرات لازم را براي حمله به كره شمالي ندارد اين است كه اين كشور از تسليحات استراتژيك در سطح هسته اي برخوردار است و در صورت هر گونه اقدام نظامي امريكا، به راحتي مي تواند متحدان منطقه اي آن را از روي زمين بردارد!

همچنين كره شمالي در تازه ترين آزمايش موشكي خود نشان داده است توان هدف گرفتن خاك امريكا را دارد به اين معنا كه واشنگتن از تيررس بمب هاي اتمي پيونگ يانگ در امان نيست. ارتش کره شمالی هفته گذشته اعلام کرد كه «موافقت نهایی برای حمله نظامی به آمریکا را که شامل استفاده از سلاح هسته ای «پیشرفته»‌ نیز می شود دریافت کرده است.» در اين بيانيه با مخاطب قرار دادن واشنگتن تاكيد شده است كه با ابزار تهاجمی هسته ای به شدت پاسخ داده خواهد داد.

از طرفي ديگر امريكا نيز براي اينكه حيثيت بين المللي خود را بيش از اين برباد رفته نبيند، دست به اقداماتي از جمله پرواز جنگنده ها بر روي آسمان كره جنوبي و همچنين آزمايش سامانه موشكي تاد كرده است. بر همين اساس كره شمالي نيز «ارتش کره شمالی آمریکا را مسئول کامل بحران کنونی معرفی کرده است و در این خصوص به اعزام بمب افکن های «بی 2» آمریکا که توانایی حمل بمب هسته ای را دارد به رزمایش مشترک بین آمریکا و کره جنوبی اشاره کرده است.»

در كنار اين مسئله كره جنوبي نيز به طور كامل احساس نگراني دارد و به همين دليل در پي توجيه سازي براي به دست آوردن تسليحات استراتژيك از جمله بمب هسته اي است. در همين باره يكي از مشاوران امنيتي كره جنوبي در اقدامي تازه اعلام كرده است كه بر اساس نظرسنجي كه از مردم كره جنوبي انجام داده ايم، بيش از نيمي از آنها خواهان در اختيار داشتن بمب اتمي هستند.

بنابراين به وضوح ديده مي شود كه اقدامات دونالد ترامپ كه در حال افزايش فضاي امنيتي در حوزه شرق آسيا است اين منطقه را به سمت يك رقابت اتمي سنگين و خطرناك پيش مي برد. به اين معنا كه رقابت اقتصادي و سياسي امريكا با چين در حال آماده كردن بستري است كه شبه جزيره كره را به سمت سال هاي اوليه دهه 1950 پيش مي برد و اگر از اين تحركات و تحريكات جلوگيري نشود، امريكا بار ديگر آغازگر تنشي عميق خواهد بود كه ملت هاي ديگر قربانيان آن خواهند بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار