کد خبر: 866544
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
شبکه صهيونيستي ای 24:
بعد از آنکه دونالد ترامپ پنج‌شنبه شب در يک باشگاه گلف مدعي شد ايران روح برجام را نقض کرده است، يک شبکه صهيونيستي اعلام کرد وي اکتبر از اين توافق خارج خواهد شد.
شبکه ‌اي ۲۴ با استناد به يک منبع آگاه در کاخ سفيد اعلام کرد رئيس‌جمهوري امريکا قصد دارد در ماه اکتبر از توافق‌ هسته‌اي با ايران خارج شود.  اين شبکه صهيونيستي مدعي شده در سه‌ ماه اخير ترامپ به اصرار رکس تيلرسون وزير خارجه و جيمز ماتيس وزير دفاع خود قانع شده بود که ايران به تعهدات خود در قبال توافق هسته‌اي به دست آمده، پايبند بوده است.
دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريکا پنج‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها از محل باشگاه گلف خود در ايالت نيوجرسي در پاسخ به سؤال يکي از خبرنگاران درباره پايبندي ايران به برجام گفت: من فکر نمي‌کنم ايران پايبند باشد، وي افزود: همانطور که مي‌دانيد من نامه شديداللحني به کنگره نوشتم. من شخصاً فکر نمي‌کنم آنها پايبند باشند، ما زمان داريم، تا ببينم چه مي‌شود، ما همچنين درباره بسياري از غفلت‌ها يا شرايط بالقوه غفلت‌آميز «مطالبي» نوشتيم. من گمان نمي‌کنم که آنها در حال عمل به روح توافق باشند.
 
ترامپ مدعي شد: اوباما با تشخيص خود 150 ميليارد دلار به آنها داد، او يک ميليارد و 800 ميليون دلار پول نقد به آنها داد. درک اين اقدام بسيار مشکل است، اما اين تصميم وي بود.
رئيس‌جمهور امريکا ادامه داد: من فکر مي‌کنم توافق وحشتناکي است، اما آنها به توافق پايبند نيستند و قطعاً به روح توافق هم پايبند نيستند. من فکر مي‌کنم اگر آنها خود را پايبند نکنند، شما وقوع چيزهاي بزرگي را شاهد خواهيد بود.
  
واکنش مشاور سابق اوباما به ادعاي ترامپ
مشاور سابق سياست خارجي اوباما در واکنش به ادعاي دونالد ترامپ مبني بر پايبند نبودن ايران به برجام در توئيتر نوشت: اين دروغ است. خود دولت ترامپ بارها پايبندي ايران به اين توافق را تأييد کرده است.
رودز در پيامي ديگر با اشاره به مسئله هسته‌اي کره‌شمالي نوشت: اين يک نکته کليدي است که اگر ترامپ توافق هسته‌اي را که ايران به آن عمل مي‌کند، لغو کند هرگونه شانس توافق با کره‌شمالي از بين مي‌رود.
اين مقام پيشين امريکايي همچنين در يک پيام ديگر در پاسخ به ادعاي يک روزنامه‌نگار که گفته است توافق هسته‌اي با ايران، ‌پيونگ‌يانگ را متقاعد خواهد کرد که واشنگتن کره‌شمالي هسته‌اي را تحمل نخواهد کرد، نوشت: کره‌شمالي اولين سلاح هسته‌اي خود را تقريباً يک دهه پيش از توافق با ايران آزمايش کرد. متأسفم شما در يک جهان آزاد از حقايق زندگي مي‌کنيد.
  
عراقچي: نقض برجام هزينه‌‌اي  جدي خواهد داشت
معاون وزير امور خارجه کشورمان که با حضور در ژاپن در بنياد صلح ساساکاوا و در حضور بيش از 300 نفر از کارشناسان و محققان ژاپني درباره تحولات خاورميانه و نقش ايران سخنراني مي‌کرد، ‌گفت: برجام از جايگاهي قوي در سطح بين‌الملل برخوردار است و نه تنها قطعنامه 2231 شوراي امنيت بلکه مجموعه اتحاديه اروپا و جامعه بين‌الملل از آن حمايت مي‌کنند.
به گزارش ايسنا، سيدعباس عراقچي گفت: پايبند نبودن به برجام قطعاً براي طرف‌هاي ناقض آن هزينه جدي خواهد داشت و در صورت بروز چنين امري، ايران براي هر احتمالي آمادگي دارد.
عراقچي با تشريح نتايج برجام در دو حوزه هسته‌اي و رفع تحريم‌ها، به ويژه پيشرفت اقتصادي ايران در 1/5 سالي که از اجراي برجام مي‌گذرد، تأکيد کرد: برجام از جايگاهي قوي در سطح بين‌الملل برخوردار است و نه تنها توسط قطعنامه 2231 شوراي امنيت بلکه توسط مجموعه اتحاديه اروپا و جامعه بين‌الملل مورد حمايت قرار دارد.
وي بهانه‌جويي‌هاي امريکا و اعمال بسته تحريمي به خاطر برنامه‌هاي موشکي ايران را امري غيرقابل پذيرش دانست و گفت: برنامه موشکي ايران که محصول توانمندي‌هاي مردم ايران است، صرفاً دفاعي است و جنبه بازدارنده دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار