کد خبر: 866542
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۳
پس از ادامه جنجال‌ها بر سر مشاركت نيروهاي مردمي عراق موسوم به حشدالشعبي در عمليات آزادسازي شهر تلعفر، يكي از فرماندهان اين گروه اعلام كرد كه بسيج مردمي در اين عمليات شرکت نخواهد كرد.
در شرايطي كه نيروهاي حشدالشعبي پس از آزادي موصل از دست داعش، خود را براي آزادسازي شهر تلعفر در غرب استان نينوا آماده مي­‌كردند، اما مخالفت‌هاي داخلي و خارجي سبب شده تا اين گروه از مشاركت در عمليات تلعفر انصراف دهد. به گزارش شبکه سومريه نيوز، جواد اطليباوي يکي از فرماندهان حشدالشعبي روز جمعه اعلام کرد: «به دليل فشارهاي برخي کشورها، از ورود حشدالشعبي به عمليات آينده براي آزادسازي تلعفر جلوگيري شده است.» وي گفت: «نيروهاي امريکايي به درخواست مسعود بارزاني، رئيس اقليم کردستان عراق اعتراض‌شان را به مشارکت حشدالشعبي اعلام کرده و موفق شدند. ما از مداخله‌هاي بين‌­المللي در جنگ آزادي خاکمان از داعش تعجب مي‌کنيم. اين مداخله در حاکميت عراق و به نفع تروريسم است و بارزاني را به سيطره بر استان نينوا و الحاق آن به اقليم کردستان تشويق مي‌کند.» اطليباوي تأكيد كرد: «مدارک بسياري در تلعفر وجود دارد که دخالت برخي کشورهاي منطقه‌اي و غيرمنطقه‌اي در حمايت از داعش را اثبات مي­‌کند و براي همين نمي‌خواهند اين مدارک فاش شود.» مسعود بارزاني، رئيس اقليم كردستان نيز روز چهارشنبه در سخناني مدعي شد كه اجازه نمي‌­دهد نيروهاي حشدالشعبي به تلعفر و مناطق تحت كنترل كردها وارد شوند.
 
سعدالحديثي، سخنگوي دولت عراق در گفت‌وگو با شبکه الميادين اعلام کرد مشارکت نکردن حشدالشعبي در آزادسازي تلعفر يک تصميم ملي است. اين اظهارات در حالي ايراد شده که ريان ديلون، سخنگوي ائتلاف ضدداعش اعلام کرده بود که نيروهاي ائتلاف براي عمليات تلعفر خود را آماده مي‌کنند و هفته گذشته حدود 50 حمله هوايي در اين منطقه عليه داعش انجام دادند. وي گفت: «داعش حدود 2 هزار نفر مسلح در داخل و خارج تلعفر دارد و اين جنگ سخت خواهد بود.» بيشتر ساكنان منطقه تلعفر شيعيان تركمان هستند و تركيه از ماه‌ها پيش مخالفت خود را با ورود حشدالشعبي به اين شهر اعلام كرده بود. امريكا كه در همه عمليات آزادسازي شهرها، مخالف مشاركت حشدالشعبي بود اين بار نيز دست به كار شده تا مانع ورود نيروهاي مردمي به تلعفر شود. از سوي ديگر، يک منبع در ارتش عراق هم گزارش داد امريکا در حال ساخت پايگاهي نظامي در شمال عراق و در نزديکي شهر تلعفر است. سرهنگ مهدي خفاجي به خبرگزاري آناتولي ترکيه گفت: «احداث اين پايگاه طي گفت‌وگوهايي که روز جمعه ميان نيروهاي عراقي و امريکايي در منطقه زمار موصل برگزار شد، مطرح گرديد. شهر تلعفر در کنترل تروريست‌هاي تکفيري داعش قرار دارد.» به گفته اين منبع نظامي عراق، بيش از 50 درصد اين پايگاه ساخته شده است و نيروهاي ويژه امريکايي در آن مستقر شده‌اند. به گفته اين مقام نظامي، اين پايگاه قرار است براي عمليات بيرون راندن تروريست‌ها از تلعفر به کار گرفته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار