کد خبر: 866539
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
گزارش سازمان ملل
بر اساس يافته‌هاي يک گزارش «دفتر ضدتروريسم سازمان ملل»، بسياري از ستيزه‌جويان داعش، سواد و شناخت درستي درباره اسلام و حتي مهم‌ترين احکام عبادي يعني نماز ندارند.
به گزارش سي‌ان‌ان ترک، هفته گذشته دفترمبارزه با تروريسم سازمان ملل گزارش مفصلي درباره گروهي از ستيزه‌جويان خارجي جذب شده به داعش و شرايط آنها منتشر کرد.  اين گزارش حاصل مصاحبه دو تن از کارشناسان اين دفتر با ستيزه‌جويان خارجي جذب شده به داعش در سوريه است. کارشناسان با 42 مرد و يك زن ستيزه‌جوي داعشي که از 12 کشور مختلف خارج از سوريه جذب اين گروه شده‌اند، در زندان مصاحبه کرده‌اند.  اين گزارش نتيجه مصاحبه مستقيم پروفسور حامد السعيد از دانشگاه منچستر و ريچارد بارت کارشناس بريتانيايي تروريسم با 43 نفر است. 
 
بر اساس اين گزارش، اين افراد ادعا مي‌کنند از مسلمانان دفاع مي‌کنند، اما هيچ اطلاعي از بسياري از مباحث پايه‌اي و احکام اسلامي از جمله جهاد ندارند، حتي يک دعاي ساده و نماز خواندن هم بلد نيستند. هيچ کدام از اين افراد – در دوران کودکي- آموزش درستي نديده و صاحب يک حرفه شناخته شده‌اي نبودند. دين اين افراد نه بر اساس معنويت بلکه حول محور شکاف بين آنچه عدالت و بي‌عدالتي مي‌دانند، شکل گرفته است.  از 43 تروريست مصاحبه شده 33 نفر از آنها مدتي پس از ورود به سوريه تصميم به خروج از اين کشور گرفتند و 10 نفر از آنها نيز پيش از ورود به سوريه از سوي نهادهاي امنيتي رديابي و بازداشت شده‌اند.  باورهاي ديني اين افراد نقش کمي در پيوستن آنها به داعش داشته است. در مقابل وعده‌هاي فريبنده اقتصادي از جمله دستمزد ماهانه بالا، مسکن يا حتي ازدواج، از مهم‌ترين محرک‌هاي اين 43 نفر براي پيوستن به داعش بوده است.  برخلاف آنچه بيشتر مردم فکر مي‌کنند، «اينترنت» به طور مستقل تأثير کمتري در جذب اين افراد به داعش داشته و اين افراد پس از آنکه تصميم خود را مي‌گرفتند براي تأييد و تقويت تصميم‌شان از فضاي مجازي و اينترنت استفاده مي‌کردند. اين افراد بيشتر در محفل‌هاي دوستانه از جمله در مساجد، زندان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و محل کار جذب داعش شده و تصميم به پيوستن به اين گروه تروريستي گرفته‌اند.  بسياري از اين افراد بيکار، بي‌سواد، بزرگ شده در شرايط فقر و محروميت، بدون شناخت درست از اسلام، مرد، بسيار جوان و حتي نوجوان، کودکان کار معتقد به بي‌معنا بودن زندگي و در نهايت داراي کاستي‌هاي عمده ايدئولوژيک هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار