کد خبر: 866538
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۹
رژيم صهيونيستي به بحران شبه‌جزيره كره نگاه استراتژيك دارد
با تشديد تنش بين كره‌شمالي و امريكا، نگراني‌هاي رژيم صهيونيستي از تصاعد اين بحران در حال تشديد شدن است.
با تشديد تنش بين كره‌شمالي و امريكا، نگراني‌هاي رژيم صهيونيستي از تصاعد اين بحران در حال تشديد شدن است. نگراني اسرائيلي‌ها از اين نيست كه يك جنگ اتمي بين دو طرف، آنگونه كه ويليام پري، وزير دفاع سابق امريكا گفته «يك ميليون تلفات» داشته باشد.
ژنرال عاموس يادلين، رئيس سابق اطلاعات نظامي اسرائيل گفته كه نگراني تل‌آويو اين است كه كانون توجه امريكا به عنوان مهم‌ترين حامي اسرائيل از غرب  به شرق آسيا جلب شود.
به گزارش «جوان»، جيمز ماتيس، وزير دفاع امريكا روز گذشته گفت، ديپلماسي ركس تيلرسون، وزير امور خارجه امريكا و تيم او در مورد بحران در شبه‌جزيره كره در حال كار كردن است، ولي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا روز پنج‌شنبه يك بار كره‌شمالي را تهديد كرد و گفت: «شايد زمان آن رسيده که بالاخره يک نفر در دفاع از مردم کشورمان برابر کره‌شمالي بايستد. شايد هم آن عبارت خشم و آتش به اندازه کافي خشن نبوده است.»
 
ترامپ چهارشنبه هم پيونگ‌يانگ را با سلاح‌هاي هسته‌اي امريكا تهديد كرده و گفته بود كه تسليحات هسته‌اي امريکا «قدرتمندتر از هميشه است […] اميد که ما هيچ‌وقت مجبور به استفاده از آن نشويم.» با تشديد جنگ لفظي بين امريكا و كره، چين دكترين خود را در سناريوي جنگ احتمالي مشخص كرد؛ سناريويي كه در آن اگر امريكا «به منظور تلاش براي سرنگوني رژيم کره‌شمالي با هدف تغيير شرايط سياسي شبه‌جزيره کره» شروع‌كننده جنگ باشد، چين مانع «چنين اقدامي خواهد شد»، ولي «اگر کره‌شمالي به پرتاب موشک مبادرت ورزد به نحوي که خاک ايالات متحده را مورد تهديد قرار دهد و ايالات متحده اين اقدام را تلافي کند، جمهوري خلق چين در اين ميان بي‌طرف خواهد ماند.» روزنامه گلوبال تايمز، ارگان وابسته به حزب کمونيست چين در مقاله خود كه در تشريح نحوه برخورد پكن با بحران در شبه‌جزيره كره تأکيد مي‌كند: «چين هم با اتمي شدن شبه‌جزيره کره و هم تحريک به درگيري نظامي در اين منطقه مخالف است.  جمهوري خلق چين قوياً در برابر هر يک از طرف‌ها که در نظر داشته باشد وضعيت کنوني منطقه در ارتباط با منافع چين را تغيير دهد، مقاومت خواهد کرد.» اين در حالي است كه شوراي امنيت ملي کره‌جنوبي، ديروز از کره‌شمالي خواست به دليل افزايش تنش‌ها در شبه‌جزيره کره فوراً اقدامات تحريک‌آميز بيشتر را کنار گذاشته و به ميز مذاکره بازگردد.
 
تل‌آويو نگران است
با تشديد بحران در شبه‌جزيره كره، توجه بازيگران بيشتري به اين بحران در حال جلب شدن است. مالکوم ترنبول، نخست‌وزير استراليا روز جمعه وعده داد که کشورش در صورتي که کره‌شمالي عليه امريکا اقدام کند، به واشنگتن در برابر پيونگ‌يانگ کمک خواهد کرد. اين در حالي است كه استراتژيست‌هاي اسرائيلي كه تاكنون گمان مي‌رفت بحران در شبه‌جزيره كره، كمتر توجه آنها را به خود جلب مي‌كند، با دقت بيشتري اين بحران را زير نظر گرفته‌اند. روزنامه رأي‌اليوم چاپ لندن گزارش كرده كه هرچند تحقيق و تفحص درباره فساد مالي نتانياهو در صدر تمركز‌ها قرار دارد، اما تل‌آويو به شكل قابل توجهي روي بحران بين کره‌شمالي و امريکا متمركز شده و نگراني عميق خود را از بروز جنگ بين دو طرف ابراز مي‌دارد؛ جنگي كه اسرائيلي‌ها مي‌گويند عواقب بسيار خطرناکي خواهد داشت.
 
روزنامه اسرائيلي هاآرتص چهارشنبه در گزارشي با عنوان «بحران اتمي ترامپ با كره‌شمالي: خبري خوب براي ايران و خبري بد براي خاورميانه»، نوشت: «كمپين عليه كره‌شمالي نه تنها فرصت آموزشي خوبي براي جلوگيري از دستيابي ايران به بمب اتمي است بلكه مي‌تواند تعيين‌كننده موضع امريكا در برابر ايران باشد.» آنور گولو، نويسنده گزارش هاآرتص ابراز نگراني كرده كه بحران شبه‌جزيره كره ممكن است موضع امريكا در مقابل ايران را تضعيف كند.  ژنرال عاموس يادلين، رئيس سابق اطلاعات نظامي اسرائيل معتقد است کره‌شمالي خود را به يک قدرت هسته‌اي بزرگ تبديل مي‌کند تا در وحشت مقابل امريکا توازن ايجاد کند. به گفته او، در اسرائيل اين بحران زير نظر گرفته مي‌شود و بازتاب‌هاي آن به ويژه آنچه مربوط به برنامه هسته‌اي ايران است، بررسي مي‌شود. او مي‌گويد: «اين نگراني وجود دارد که خويشتنداري امريکا و رفتار تحريک‌آميز کره‌شمالي اين پيام را به تهران مخابره کند که کشوري که بر عبور از آستانه هسته‌اي پافشاري کند، در نهايت موفق به چنين كاري خواهد شد، حتي اگر واشنگتن مخالفت کند.»
 
نكته مهم‌تري كه يادلين بر آن تأكيد مي‌كند و بازتاب‌دهنده نگاه استراتژيك اسرائيلي بر بحران كره است اينكه تل‌آويو نگران است بحران در شبه‌جزيره كره مركز ثقل بحران‌ها را از خاورميانه به شرق آسيا منتقل كند؛ چيزي كه به نظر مي‌رسد اسرائيلي‌ها به هيچ وجه موافق آن نيستند. يادلين مي‌گويد: «تنش در کره‌شمالي توجه امريکا را به خود جلب مي‌کند و در نتيجه خلأيي که واشنگتن در خاورميانه به جاي مي‌گذارد، گسترش مي‌يابد. همچنين اگر دولت ترامپ به سياست ايران در خاورميانه به عنوان تهديدي براي منافع امريکا در اين منطقه بنگرد، به سبب تمرکزش بر آنچه در کره‌شمالي مي‌گذرد، توجه کمتري به اوضاع خاورميانه خواهد داشت.»
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
سحید عرفان منش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
0
0
یاد آن ضرب المثل افتادم که می گوید در کسی را نزن با انگشت که درت را میزنند با مشت ،امریکا سالهاست در خاورمیانه خونریزی کرده وشب روز برای مردم این قسمت ازدنیا نگذاشته حالا یه جوان 33ساله شجاع کره ایی انچنان جلو زورگویی ددمنشان امریکایی ایستاده وماست نه سیاستمداران امریکایی رابلکه همه زورگویان عالم را کیسه کرده ،درود برپیونگ یانگ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
0
0
قابل توجه ما مسلمانان که در تمامی اصولمان هست که زندگی زیر بارظلم ننگ ابدی به دنبال دارد اینها کمونیست هستن ونمیدانند که پس ازمرگ چه اتفاقی برایشان می افتد ولی مادردین داریم کسانی که برای دفاع ازدین.کشور .ناموس.عقیده بجنگند جهاددرراه خداکرده اند وشهید محسوب میشوند چرا جدیدآدولتمردان ما ذلیلانه بازورگویان برخورد میکنند{مگرنه اینکه امام حسین (ع )فقط به خاطر اینکه نمیخواست زیربارزورحاکم زمانه یزیدلعنت اله برود واقعه عاشورارابوجود آوردچرا ما جدیدآاینقدردنیاطلب وازالگوهای دینی خوددورشده ایم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار