کد خبر: 866513
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
برخلاف ادعاي وزير رفاه، آمارها از كاهش درآمد گردشگري سلامت مي‌گويند
پتانسيل فعلي بخش بهداشت و درمان كشورمان در حوزه توريسم سلامت چيزي بالغ بر 7 ميليارد دلار است...
محمد صادقي
 
پتانسيل فعلي بخش بهداشت و درمان كشورمان در حوزه توريسم سلامت چيزي بالغ بر 7 ميليارد دلار است، اين در حالي است كه سال گذشته فقط 500 ميليون دلار ارزآوري از اين بخش درآمدزا نصيب كشورمان شده و اين برخلاف ادعاهاي مطرح شده درباره رشد 25 تا 30 درصدي است كه هفته گذشته مطرح شد.
 
هفته گذشته و طي همايش آغاز عمليات طرح گردشگري پزشكي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از رشد 25 درصدي كشورمان در گردشگري سلامت خبر داده بود اما محمدعلي فياضي، دبير شوراي راهبردي گردشگري سلامت مي‌گويد سال گذشته آمار رسمي وزارت بهداشت درآمد 500ميليون دلاري را براي گردشگري سلامت اعلام كرده است. البته فياضي معتقد است آمار واقعي درآمد گردشگري سلامت در كشورمان در حدود يك ميليارد دلار است زيرا اطلاعات بسياري از جراحي‌هاي پلاستيك و درمان‌هاي پزشكي در سامانه وزارت بهداشت ثبت نمي‌شود.
 
با فرض اينكه مجموع درآمد توريسم سلامت در كشورمان به رقم يك ميليارد دلار برسد بازهم نسبت به درآمد سال 92 كه يك ميليارد و 200 ميليون دلار را اعلام مي‌كرد، شاهد يك عقبگرد هستيم و قاعدتاً چنين ارقامي نمي‌تواند مبين رشد 25 درصدي در حوزه گردشگري سلامت باشد. توريسم سلامت از جمله درآمدزاترين شاخه‌هاي گردشگري است. فياضي در اين‌باره مي‌گويد: هر گردشگري كه براي درمان‌هاي پزشكي به ايران سفر مي‌كند، دست‌كم سه بار بيشتر از يك گردشگر معمولي خرج مي‌كند، ضمن اينكه بيمار در زمان ريكاوري و در دوران نقاهت به واسطه ارتباط‌هايي كه با پزشك دارد، به شكل ديگري توليد درآمد مي‌كند. با توجه به ظرفيت فعلي در بخش توريسم گردشگري در كشورمان، پتانسيل حداقل 7 ميليارد دلار درآمد سالانه براي كشورمان وجود دارد. اين درآمد بالقوه از سوي دلالان داخلي و رقباي خارجي تهديد مي‌شود. اگر همان طور كه دبير شوراي راهبردي گردشگري سلامت مي‌گويد، درآمد رسمي توريسم گردشگري 500 ميليون و درآمد واقعي آن يك ميليارد دلار باشد، يعني حدود 50 درصد درآمد توريسم گردشگري در اختيار بخشي است كه هيچ اطلاعاتي را در اختيار دولت قرار نمي‌دهد. اين بخش را اكثر دلال‌هاي گردشگري سلامت تشكيل مي‌دهند كه فعاليت آنها اثر نامطلوبي بر گردشگري سلامت مي‌گذارد. از سوي ديگر كشورهاي منطقه در تلاش هستند با توسعه بخش بيمارستاني و توجه به توريسم سلامت، درآمد خود را در اين بخش افزايش داده و درآمدي را كه مي‌تواند نصيب ايران شود از دسترس كشورمان خارج كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار