کد خبر: 866511
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
محمدصادق عابديني
محمدصادق عابديني
 
شهادت محسن حججي، رزمنده مدافع حرم در درگيري اخير رزمندگان جبهه مقاومت با نيروهاي تكفيري و انتشار عكسي از آخرين لحظات زندگي اين شهيد بزرگوار، واكنش‌هاي وسيعي را در جامعه به وجود آورده است. در مقابل اين حجم گسترده از واكنش‌ها كه آكنده از ابراز احساسات نسبت به مظلوميت اين شهيد و عزت وي در زمان اسارت منتشر شده، رسانه ملي نتوانست آن طور كه شايسته شهيد و شهادت است، به ابعاد اين حادثه بپردازد. در صورتی که چندین شبکه تلویزیونی و رادیویی می‌توانست با توجه به حال و هوای جامعه عملکرد بهتری داشته باشد.
 
انتشار عكسي از محسن حججي، مدافع حرم، كه در آن اين رزمنده به‌رغم اسارت به دست تروريست‌هاي تكفيري داراي چهره‌اي مصمم و آرام است و نحوه اسارت وي به دست تكفيري‌ها و در نهايت شهادت وي براي بسياري از كاربران فضاي مجازي يادآور نحوه شهادت شهداي كربلا است. آرامش و عزتي كه در صورت محسن حججي ديده مي‌شود ناشي از اعتماد و ايماني است كه وي به مفهوم شهيد و شهادت دارد، چيزي كه باعث شد شبكه‌هاي اجتماعي يكپارچه به مظلوميت اين شهيد سرافراز بپردازند. هنرمنداني مانند محسن روح‌الاميني نيز تلاش كردند نزديكي و قرابت شهادت حججي با عاشوراي حسيني را به تصوير بكشند.
 
همه اين واكنش‌ها اما در زماني كه به تلويزيون و رسانه ملي مي‌رسيم رنگ مي‌بازد.
تلويزيون باز هم منفعل عمل مي‌كند و تنها بازتاب‌دهنده اتفاقات فضاي مجازي مي‌شود. در حالي كه كاربران فضاي مجازي منتظر نبودند تا تلويزيون به محسن حججي و محسن حججي‌ها بپردازد تا آنها ياد مدافعان حرم را در صفحات شبكه‌هاي اجتماعي زنده نگه دارند. اين بار صحبت از رخدادهاي سياسي نيست كه بگوييم صداوسيما به خاطر مصالح ملي يا ملاحظات سازماني عملكردي محافظه‌كارانه داشته است. بلكه صداوسيما موظف است بخشي از توليدات خود را به موضوع ترويج فرهنگ شهادت اختصاص دهد. سال گذشته نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي در بررسي جزئيات لايحه برنامه ششم توسعه، صداوسيما را موظف كردند تا 10 درصد از برنامه‌هاي شبكه‌هاي مختلف سيما را به موضوع ترويج فرهنگ ايثار و شهادت اختصاص دهد.
 
آيا سهم شهداي مدافع حرم و شهيد بزرگوار محسن حججي از پخش برنامه‌هاي سيما در حد همان 10 درصد موظفي بوده است؟ كم‌كاري صداوسيما در قبال پرداختن به فرهنگ ايثار و شهادت در حالي صورت مي‌گيرد كه كاربران شبكه‌هاي مجازي كه در برخي اوقات به فرهنگ و هنجارهاي رسمي بي‌توجهند، در موضوع شهيد و شهادت بسيار فعال بوده و بارها پيش آمده است در رثاي شهادت شهداي مدافع حرم و ستايش از دلاوري‌هاي سردار قاسم سليماني موج‌هاي متعددي را به راه انداخته‌اند.
 
عقب‌ماندگي صداوسيما از احساسات جامعه نسبت به مدافعان حرم، نه تنها مايه شرمساري است بلكه بايد كارشناسي شود كه چرا رسانه اصلي يك جامعه انقلابي تا اين حد از افكار و آرمان‌هاي مردمي كه نسبت به مدافعان حرم تا اين حد احساسات دارند، بي‌تفاوت و منفعل است. شهادت محسن حججي و واكنش‌ها نسبت به شهادت اين شهيد عزتمند، نشان داد برخلاف آنچه رسانه ملي مدعي آن است، صداوسيما نتوانسته در بحث ارزش‌هاي ولايي جامعه، رسانه‌اي پيشرو باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار