کد خبر: 866465
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
وضعيت شهرهاي بزرگ استانها به جايي رسيده که گويي برخي از آنها براي داشتن رتبه نخست حاشيه نشيني با يکديگر رقابت مي کنند . از تبريز و مشهد و اروميه گرفته تا بندر عباس و اهواز و کرمان. حالا هم چابهار از ساکناني در حاشيه خود رونمايي کرده که به گفته ‌رئیس مرکز بهداشت چابهار "بزرگترين و بدترين منطقه حاشيه نشين کشور " به شمار مي آيند. هر چند در حال حاضر مرکز بهداشت چابهار اقدامات خوبي در رابطه با خدمات رساني به حاشيه نشينان را آغاز کرده است ‌اما در کنار اين فعاليت هاي مثبت و خدمات بهداشتي نبايد صحبت هاي نماینده ولی فقیه در چابهار را فراموش کنيم که زمین خواری را دلیل بروز حاشیه نشینی در چابهار مي داند.

نويسنده: محمدرضا هاديلو

براساس آمارهای موجود51 هزارنفر از جمعیت حدودا 100هزار نفری شهر چابهار حاشیه‌نشین هستند که بیشترین جمعیت حاشیه‌نشین یک شهر در کشور نسبت به جمعیت آن است.جنگولک، کمب‌مرادآباد، رمین، عثمان‌آباد، میرآباد و نوک‌آباد مناطق حاشیه‌نشین چابهار هستند که در این میان کمب بدترین وضعیت را دارد و بزرگترین منطقه حاشیه‌نشین کشور محسوب‌ می‌شود.

برخورداري حاشيه نشينان از خدمات بهداشتي

زمانيکه ‌رئیس مرکز بهداشت چابهار از حاشيه چابهار ديدن مي کند به فکر کمک رساني و بالا بردن سطح بهداشت در اين منطقه مي افتد. سپس به عنوان اولين ارگاني ، رسما فعاليتش را در اين منطقه شروع مي کند."برای خدمت‌رسانی به مردم محروم ‌حاشیه‌نشین، مرکز بهداشت چابهار اولین ارگانی بود که با ساخت مرکز جامع سلامت روستایی کمب به مردم محروم حاشیه‌شهر خدمت‌رسانی کرد."‌اينها بخشي از حرف هاي دکتر مصطفی احمدی‌مقدم است که حالا توانسته با استقرار بهداشت در منطقه اي که تا ديروز وضعيت اسفباري را تجربه ميکرد ، پاي ديگر مسئولان را نيز به کمب باز کند تا بتوانند در اقدامي منسجم به اين معظل خاتمه دهند.

به گفته رئیس مرکز بهداشت چابهار هم اکنون جمعیت 15هزارنفری روستای حاشیه‌نشین کمب خدمات پزشکی، داروخانه، تزریقات و خدمات بهداشتی از قبیل بیماریابی مالاریا، سل، تب کریمه و سایر بیماری‌های واگیر از جانب‌این مرکز دریافت‌ می‌کنند.احمدی مقدم تاکید مي کند: " 10 هزار نفر از جمعیت حاشیه‌نشین رمین نیز تحت پوشش مرکز جامع خدمات سلامت این منطقه هستند."

وي ادامه مي دهد: " برای رسیدن چابهار به شاخص‌های مطلوب بهداشتی و درمانی 23 هزار مترمربع پروژه بهداشتی‌ و درمانی در چهار سال اخیر کلنگ زنی، افتتاح و در دست اجراست."مرکز خدمات جامع سلامت کمب نيز با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان و زیربنای 500متر در بزرگترین منطقه حاشیه نشین کشور(کمب چابهار) در مدتی کوتاه احداث شده است که حالا به جمعیت15 هزارنفری ساکنان بزرگترین و بدترین منطقه حاشیه‌نشین کشور خدمات بهداشتی ارائه‌ می‌دهد.

زمين خواري و حاشيه نشيني

‌اما نکته حائز اهميت در مورد بروز حاشيه نشيني در چابهار را بايد در صحبت هاي امام جمعه منطقه جستجو کرد. جايي که زمین خواری را دلیل حاشیه نشینی در چابهار کرد و گفت: " طی 30سال اخیر، تاکنون بارها حاشیه نشینان چابهار ساماندهی شدند، ولی باز در نقطه‌ای دیگر از شهر سر بر آورند."‌حجت السلام والمسلمین سید محمد موسوی با اشاره به آمار بالای حاشيه نشینی در چابهار ادامه دادک"حاشیه نشینی در چابهار با سایر کشور متفاوت است و بیشتر زمین خواری است. زمین خواران افراد فقیر و فاقد شناسنامه را اجیر می‌کنند و از آنان می‌خواهند بر روی زمین‌های مورد نظر آن‌ها زندگی کنند."

به گفته نماینده ولی فقیه در چابهار، تاکنون چندین بار افراد فاقد شناسنامه وحاشیه نشینان، شناسایی و ساماندهی شده‌اند ولی زمین خواران به کار خود ادامه دادند و از جای دیگر شهر سر بر آوردند. وي خواستار تحقیق همه جانبه درباره حاشیه نشینی در چابهار شد و گفت: "شورای امنیت و تامین استان باید یک گروه تحقیقی قوی، متدین و متعهد را برای شناسایی این زمین خواران به چابهار اعزام کند."

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محفوظ
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
0
با سلام فرمایش امام جمعه عین حقیقت است در این مورد بهترین اورگان سپاه میباشد چون هم درایت جامع دارد و هم کارآزموده است .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار